hits

januar 2013

Kun elbiler i Oslo

Det offentlige er mer handlekraftig og raskere til omstille seg enn privat sektor, viste en analyse vi gjorde i hst rundt bedrifters og organisasjoners bilanskaffelser. N viser Oslo-kommune muskler og bytter ut samtlige – ja, alle – personbiler til elbiler. I tillegg en del varebiler. Det er dryt 1.000 biler.

LeasePlan har ftt oppgaven med levere disse bilene. Denne avtalen er unik. Oslo kommune blir den desidert strste el-bil brukeren i landet.

 Ofte, og kanskje med rette, beskyldes nordmenn for vre en smule trauste og ha nisselua trukket litt vel langt ned over rene. Nr det gjelder bilvalg er vi derimot mer ”avant garde” enn de aller fleste. La g at vi velger litt i flokk. Ikke i noe annet land dominerer stasjonsvogn, firehjulstrekk og diesel som i Norge. Nr hele familien med hund skal til hytta p fjellet nesten hver helg s blir det lett slik. Og la g da at noen merker og modeller blir veldig store, og alle blir veldig like. Men ikke alle.

Avant garde

For, diesel til tross, ikke i noe annet land i hele verden har elbiler en like stor plass i gatebildet. ynene trillet nesten ut av vre LeasePlan-hoder da vi leste statistikken for 2012. Med en profesjonell mine skjulte vi at vi faktisk var bittelitt overrasket over at s mye som 3.950 biler (2,9 % av personbilmarkedet) var elbiler. Det er mange.

Hvem kjper disse bilene lurer du kanskje p? Det er privatpersoner, som alts slett ikke er trauste, og det er offentlige myndigheter, som alts slett ikke er trege. Og det er ikke minst, faktisk aller mest, s er det Oslo kommune.

Tvang

Men tilbake til analysen vr i fjor hst som viste at offentlig sektor tvinger frem miljkutt, er raskere til omstille seg og er mer fleksible enn privat sektor. Litt over halvparten av de 37.000 bilene vi administrerer er knyttet til offentlige kunder s vi fr et godt innblikk i hvordan de tenker. Det offentlige stiller krav maksutslipp av bde til CO2 og NOX, og dermed blir ikke diesel- eller bensinbiler det eneste rette. Nitrogenoksider (NOX) og svovel er det som gir lokal forurensning og som river litt ekstra i nesen p kalde dager.

En annen ting de gjr, de offentlige, er stille krav om at leverandrer m tilby elbiler. Lenge fr Oslo kommune sendte ut anbudet som innebar 100 % elbiler til kommunen svirret ryktene om at ”noe” var p gang i luften som bier i klverenga en varm sommerdag. Stemningen var elektrisk. (Jeg bare mtte bruke det uttrykket her.) Likevel var det overraskede lese at de kun vil ha elbiler. Bare elbiler. Ikke bensin, ikke diesel, ikke hybrid. Bare ren el. Alle de dryt 1.000 eller s bilene som kommunen har skal ha EL i skiltet.

Det er handlekraft, men det krever ogs remerking av midler til n det politiske mlet kommunen i dette tilfellet har satt seg. For fortsatt er det snn at det er noedyrere med elbil enn med fossilbil, uansett hvordan man vrir og vrenger p det. I alle fall fr man regner inn verdien av spart tid p grunn av at du kan kjre i kollektivfeltet. Og mens vi er inne p pris m jeg for balansens skyld nevne at i Norge er vi annerledeslandet her ogs. I forhold til vanlige biler er elbiler rasende billige i Norge. Litt dyrere enn fossilbiler, ja, men fortsatt rasende billige. De er fritatt for avgifter. I resten av Europa, og verden, er elbiler ganske dyre og selger ganske drlig i forhold til vanlige biler. I Norge har det offentlige vist at de er villige til betale litt mer, remerke midler til elbil, og kjre p strm.

Jeg reagerer ikke lenger p at postbudet kommer susende nesten lydlst i elbil. Det er lett venne seg til dette.

For smarte for sitt eget beste?

Det er ingen tvil om at det er mange smarte hoder hos bilprodusentene. Om det ikke er ”rocket science” utvikle og bygge en ny bil, s er det ikke langt unna. Ogs p den kommersielle siden er de smarte. Kanskje for smarte for sitt eget beste nr de forsker hindre forbrukerne i gjre som de vil.

Det er slett ikke fritt frem og full konkurranse i bilbransjen i Europa. Et ganske omfattende regelverk regulerer hva som er lov – i bransjen kalt gruppeunntaket. Bilbransjen som gruppe har alts ftt unntak fra EU’s generelle konkurranseregler.  P ettermarkedssiden har utviklingen gtt i retning av friere konkurranse. Konkurransen har kt og prisene har falt.

P nybilsiden gr det motsatt vei. I dag er det for eksempel fritt frem for en merkeforhandler i en by etablere seg i en annen by for konkurrere der, s lenge vedkommende overholder de krav til standard som produsenten med rette forlanger. En bilforhandler kan ogs forhandle flere merker etter en egen vurdering av om dette er kommersielt riktig.

Fra sommeren av neste r samles mer, nesten all, makt p produsentens og importrens hnd. All makt samlet ett sted er sjelden til fordel for andre enn den som har makten. Eksisterende aktrer kan lett fristes til misbruke sin markedsmakt ved hindre forhandlere i ta nye merker. Det lover ikke godt for de nye kinesiske eller indiske merkene som ganske sikkert vil komme til Europa de neste rene – all den tid en importr kan insistere p at en forhandler kun skal selge merker fra én produsent. Enmerkeforhandlere er gjennomgangstonen i bilbransjen n – de forbereder seg til neste r. Man nsker binde kundene nrmere seg selv. Isolere og lukke. Ha de for seg selv.

Med andre ord kan forbrukerne se langt etter muligheten til vurdere flere alternative biler i en og samme butikk og f objektive rd fra selgeren om hva som passer best. De flermerkeforhandlere som har vokst frem de siste rene vil trolig bli borte, litt etter litt.

Dette er en utvikling som bilprodusentene nsker og har ftt gjennomslag for innad i EU. Vi er tror de fort kan ha vrt for smarte for sitt eget beste. Vi tror ikke det er smart tvinge forbrukerne til gjre ting de ikke vil.

Forbrukerne, srlig de yngre, er mindre opptatt av merker og status, og fokuserer mer p funksjonalitet i kombinasjon med milj enn tidligere. Det skaper et marked for alt fra bilpool’er via private leasingordninger til biladministrasjonsselskaper som LeasePlan, som i realiteten er en flermerkedistributr helt uavhengig av bde importrer og gruppeunntak. Fri flyt av informasjon p nettet gjr at mange kan sammenlikne biler og behov der.

”Isolere og lukke” er definitivt ikke en trend i tiden ellers. Bilindustrien risikerer irritere sine egne kunder og svekke merkevaren. I LeasePlan tror vi p ”deling og penhet” som viktig for suksess.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her fr du din daglige dose kommentarstoff