hits

januar 2012

Undvendig skepsis til plugin-hybridene

Mens den amerikanske kjendisen Jay Leno har klart kjre 16 000 kilometer p en tank bensin med sin hybride Chevrolet Volt, viser LeasePlan sin kundeunderskelse at nordmenn fortsatt er skeptiske s det holder.

I underskelsen, som vi gjennomfrte i fjor hst, sier 1 av 3 at de ikke vil velge en hybrid neste gang de skal kjpe bil, selv om den koster det samme som en tilsvarende dieselbil. Og bare 1 av 10 er villige til betale ekstra for f fordelen ved en plugin-hybrid.

Jeg tolker det som at norske bilister er skeptiske til den nye plugin hybrid-teknologien og de modellene som kommer p markedet i disse dager. Og det fr meg til tenke p holdningen til elbiler for 5-6 r siden, som var preget av entusiastiske miljforkjempere og skeptiske bilentusiaster.

I dag ser dette litt annerledes ut. Jeg ser daglig elbiler p veiene rundt Oslo og fjorret ble ret da det ble et reelt tilbud av elbiler til kundene.

Nr markedet er skeptisk til plugin-hybridene, skyldes det mest sannsynlig mangel p kunnskap og en innebygd skepsis til ny teknologi p dette omrdet. Samtidig skal det ikke stikkes inn under en stol at de frste bilene vil bli relativt raskt teknologisk utdatert og bringer med seg en strre konomisk risiko enn velprvd teknologi og etablert modeller.

P den positive siden er det imidlertid srlig to argumenter som m regnes med:

At det er miljvennlig, sier seg selv. De samme miljargumentene som gjelder for elbiler, gjelder ogs for de nye hybridene. N er ogs innvendingen om at elbiler funker bra i byen, men ikke tar deg til hytta i helgen, eliminert. Det burde senke terskelen.

Men det som kanskje teller mest for den store massen av bilkjpere, er at plugin-hybridene kan vre lnnsomme for flertallet av bileierne i Norge. Den nye Opel Ampera, som er identisk med Jay Leno sin Chevrolet Volt, kan g 6 mil p en ladning. GM har forsket p dette og funnet ut at 78 % av pendlerne de snakket med, kjrer 64 kilometer eller mindre hver dag. Bilen dekker med andre ord det daglige behovet til veldig mange, samtidig som du har fleksibiliteten til kjre langt nr du m.

Jeg skal ikke overspille argumentet om lnnsomhet. Det er et faktum at disse bilene koster mer n, nr de er helt nye p markedet, enn de kommer til gjre om noen r nr forskning og utviklingen som er investert i denne teknologen, begynner bli tjent inn. Men nettopp derfor kan leasing vre en fornuftig mte ta den nye teknologien i bruk p. En slik ordning gir en pris som du bde kjenner p forhnd og kan budsjettere med i et langsiktig perspektiv og gir en god mulighet til bde vre miljvennlig og hste de andre konomiske fordelene ved plugin-hybridene.

Det skjer masse i bilbransjen akkurat n, og selv om nyhetsbildet til tider preges av konkurser og lavkonjunktur, gr det ikke en uke uten at det kommer spennende informasjon om ny teknologi og nye prosjekter som fr meg til glede meg til de kommende rene.

Utfordringen i dette markedet er selvflgelig at et strre tilbud, ikke bare av bensin- og diesel-modeller, men av forskjellige varianter av elbiler, stiller strre krav til bedrifters bilansvarlige om vite hva de trenger. I LeasePlan merker vi at det blir stadig viktigere kjenne kunder og potensielle kunder godt, og vite mest mulig om behov og kjremnster, fr vi anbefaler en lsning.

Litt enklere er det for privatbilistene, men ogs de skal ha et godt grep om egne behov og vre klare p hvordan de vil bruke en ny bil, fr de tar en beslutning.

Liker du kommentarstoff? Da br du sjekke NA24s utskte samling av skribenter.