hits

januar 2011

Hyt skattet

Hvorfor er det ikke snn med skatt og avgifter p bil som p mange andre omrder; at skattleggingen skal vre logisk og at avgifter skal st i forhold til kostnaden ved det du betaler for?

For en liten stund siden kom de nye satsene for omregistrering av kjretyer dumpende inn i mailboksen. Vanligvis bruker jeg ikke mye tid p snt. Det er en del ting her i livet vi ikke fr gjort s mye med, og skatter og avgifter faller i den kategorien.

Men s klarte jeg ikke helt la vre. Og nr man frst begynner g skatteregimet som er utformet for hente inn penger fra landets bileiere, nrmere etter i smmene, er det vanskelig ikke begynne lete etter en eller annen for form for logikk.

For er det ikke snn at skatter og avgifter br ha en viss sammenheng med reelt forbruk, slik at innbetalingene til staten ikke undergraver den generelle skattemoralen?  Og at det vi betaler for en tjeneste fra staten faktisk ikke br ligge langt over de reelle produksjonskostnadene?

Omregistreringsavgiften er i utgangspunktet innfrt for dekke et stykke arbeid knyttet til utstedelse av et nytt vognkort og oppdatering av registret. Og for 30 r siden var sannsynligvis dette en jobb, med papirbaserte arkiver og skjemaer som mtte fylles ut for hnd eller med skrivemaskin. I dag har data overtatt, og omregistreringen skjer for det meste uberrt av menneskehender.

Det samme har skjedd med pass, og der ble avgiften satt ned fordi jobben med utstede nye pass var mindre enn fr. Og norske kommuner for ikke lov til inndrive avgifter som ikke er knyttet til reelle utgifter. Dette underbygger en form for rettferdighetsprinsipp, som gjenspeiles i en rekke andre offentlige tjenester. S hvorfor skal ikke dette gjelde for omregistreringsavgiften?

I tillegg til at avgiften oppleves som urettferdig, kan det av og til ogs vre vanskelig se logikken i hvilke faktorer det er som pvirker prisingen. Det er for eksempel dyrere registrere en ny bil enn en gammel bil. Hvis den nye bilen veier over 1600 kilo, er forskjellen p hele 15 904 kroner.

Og hvorfor i all verden koster det 8 906 kroner omregistrere en 800 kilo tung bil fra 2010 eller 2011, mens det koster 22 648 i det yeblikk kjretyet bikker 1600 kilo? Det kan ikke handle om utslipp, for tunge biler kan vre like miljvennlige (eller uvennlige), som en lett, sliten og gammel bil

Som sagt, faren med denne typen skatteinnkreving er at moralen synker og at folk ikke synes det er s farlig lenger om litt inntekt er svart eller at en dagmamma ikke er registrert. P samme mte som dokumentavgiften p 2,7 prosent i forbindelse med huskjp, gir omregistreringsavgiften bileiere en flelse av at de er fritt vilt.

Nr det er sagt, s er det liten tvil om at vi her i Norge har rd til betale mye i skatt – og at vi er ndt til gjre det for opprettholde velstandsnivet i fremtiden. Det hadde bare vrt s mye lettere motivere seg hvis vi s sammenhengen mellom forbruk og beskatning.

I det jeg setter punktum for denne bloggen, leser jeg samtidig om forslag til ny bompengeavgift i Oslo der prisen skal knyttes til CO2-utslipp, mens begrunnelsen er det lokale klima i Oslo - som ikke handler om CO2, men om NOx og utslipp av partikler. Men det m bli neste gang.

NA24 samler de beste kommentatorene. Her er din daglige dose kommentarstoff