Nedturen har begynt

BMWs nye 5-serie. Fortsatt status, men best som en tjeneste? Foto: BMW.  Nedturen har begynt for bilprodusentene, selv om det selges biler som aldri før. På den verdenskjente bilutstillingen ...

Blinde styrer biler

I EU har man kollektivt styrt biler i blinde. Det viste seg å være lite vellykket, men nå har de sett lyset. La oss håpe det samme gjelder her hjemme. Vi utviklet en slags kollektiv blindhet, utta...

Dramatisk lavere taxipriser

En av verdens største bilprodusenter legger 4,4 milliarder kroner på bordet i et veddemål som vil gi deg dramatisk lavere taxi-priser. Amerikanske General Motors kjøper taxi-selskapet Lyft for 500...

Dyrere biler

Nå vil bilprodusentene overtale deg til å betale mer for bilen, mot at du får føle deg litt spesiell. Se hvordan Ford og Citroën kjemper om å posisjonere seg der pengene ligger. Og hva BMW gjør for...

Apple-bil kan endre alt

Det neste store fra Apple er en bil, skal vi tro nyhetsbyrået Bloomberg og vårt hjemmelige Dagens Næringsliv. Sannsynligvis elektrisk og sannsynligvis i løpet av fem år. Det bør ikke overraske deg ...

Privatleasing eksploderer

Dette må du vite før du leaser som privatperson. Nær 1 av 5 nye biler i år blir leaset av privatpersoner. Fra 2007 til 2013 økte privatleasing med hele 450 %. Den nye "eieformen" endrer bil fra å ...

Dette vil alle ha i bilen

Det er tre ting alle vil ha i sin neste bil, viser en ny undersøkelse. Ingen av de tre tingene har egentlig noe med bilen å gjøre. Det ble en slags aha-opplevelse å lese analysefirmaet J. D. Power...

Dyrere biler neste år

Vårt interne langtidsvarsel for bilprisene viser moderat til stor sjanse for dyrere biler neste år. Jokeren i det hele er om myndighetene holder avgiftsnivået oppe slik de har sagt de vil gjøre. De...

"Buss for bil" slår an

Tilbudet "buss for bil" slår an i alle større norske byer. Unge nordmenn snur ryggen til bilen og hopper på bussen. Bedre med en fin mobil i hånden enn en fin bil på parkeringsplassen, tenker de. ...

Færre kjøper bil

Det å ha bil i tradisjonell forstand er blitt for brysomt for mange. Andelen bileiere falt i fjor, selv om bilsalget var på topp. "Convenience"-faktoren overskygger det meste i samfunnet og å eie s...

EU forlanger rene biler

EU vil gjøre bilene så godt som rene og utslippsfrie innen 2025. Det lover godt for elbiler, hydrogenbiler og andre 0-utslippsbiler som måtte komme. Bilbutikken om 10 år, enten den er fysisk eller ...

Lange køer øker bilsalget

Veinettet i og rundt de store byene vil være sprengt i løpet av få år. Oslo får permanent rushtid. Det kan gi rekordmange mange biler i næringslivet og store økte kostnader. Hver eneste dag jobber...

Valgfri moms på elbiler

Elbiler er noe helt spesielt. Så spesielt at det er valgfritt å betale moms. Kjøp den uten moms eller lei den med moms. Hva de fleste velger er ikke vanskelig å gjette. Vanskeligere er det å vite o...

Avgiftsfrie biler, nesten

Biløkonomer har sine metoder for å finne frem til hvilke biler som gir deg mest for pengene. Lave avgifter er et godt tegn. De gunstigste bilene er nesten like billige i Norge som i resten av Europ...

Nå skal alle ha BMW

BMW, Audi, Mercedes, Volvo. Nå skal alle ha dem. Salget går til himmels og ”alle” skal kjøre et såkalt premium-merke. Noen produsenter har vært ekstra flinke til å forutse hva folk vil ...

Kun elbiler i Oslo

Det offentlige er mer handlekraftig og raskere til å omstille seg enn privat sektor, viste en analyse vi gjorde i høst rundt bedrifters og organisasjoners bilanskaffelser. Nå viser Oslo-kommune mus...

Fin bilhøst

Bilbransjefolket samlet seg for ikke lenge siden under Paris Motor Show. Disse internasjonale Motor Show’ene er gigantiske arrangementer som trekker hundretusenvis av besøkende. Midt oppe i b...

Klagetull

Like sikkert som at Statsbudsjettet legges frem hver høst er det at klager og kritikk følger etter. Det er en demokratisk rett å kunne klage, men det er ingen plikt. Ikke alltid er det noe grunnlag...

Tilbake til fremtiden

Noe av det spennende med å jobbe med biladministrasjon er at ingenting er helt som det var. Aldri. Og det finnes neppe den regulering som ikke et tilpasningsdyktig næringsliv finner en vei rundt, o...

Ikke le av Kina

Kineserne kopierer og lanserer den ene bilmodellen etter den andre, så like en del europeiske konkurrenter at det er til å le av. Eller gråte. Men ikke la deg lure, for kinesisk bilindustri mener b...

Gode råd er sjelden dyre

At tre av de store importørene i bilbransjen nå senker prisen på el-biler dramatisk etter et knapt år med nye modeller på markedet, er ingen overraskelse. Men det er lumpent gjort mot dem som kjøpt...

O’ hjul med din glede

Finansbransjen er nede for telling og i bilbransjen vet man ikke så mye mer enn at det stort sett er ruglete. Bilfinans, som kombinasjonen av de to, viser seg derimot ikke å være det helvete på jor...

Dum og rik?

I Norge selges det biler som aldri før, mens andre land i Europa står i fare for å gå konkurs. Det gir grunn til ettertanke, og det vi bør tenke mest på er hvor vi skal få kompetansen fra i fremtid...

Drømmefangeren

Hva er det med biler som får menn – for det er mest menn – til å drømme om den perfekte maskinen som kombinerer teknikk, estetikk og image. Og hvorfor er det så mange som har lyst til å...

Litt lure bilprodusenter

Hvis du ber om en bil, så gir vi deg et forslag til løsning. Sånn må det være i en bransje der stadig færre biler er unike. For jo lurere bilprodusentene er, jo lettere er det for kundene å føle se...

Ingen vei utenom elbiler

I global sammenheng er det mange skeptikerne til utbredelsen av elbiler. Basert på forskning, politiske målsetninger, sunn fornuft og regnestykker er det mye som tyder på at de tar feil. Elbiler h...

Størst for en hver pris?

Kampen om å være størst og først i bilbransjen får aktørene til å jukse med tall i jakten på topplasseringen. Men gir størrelse mening i vestlige markeder, der forbrukerne setter høyere pris på det...

Helt sikkert?

Markedet for elbiler vokser og flere kjente merker lanserer modeller i løpet av 2011. Men har vi glemt sikkerheten midt oppe i alt fokuset på CO2? Det mener generalsekretæren i EuroNCAP, Michiel v...

Garantert kreative

Bilprodusentene kjemper om å ha den beste garantien, og man skulle tro at stadig bedre ordninger reflekterer sterkt tro på produktet. I realiteten handler det nok også om å beholde bilkjøperne som ...

Høyt skattet

Hvorfor er det ikke sånn med skatt og avgifter på bil som på mange andre områder; at skattleggingen skal være logisk og at avgifter skal stå i forhold til kostnaden ved det du betaler for? For en ...

Pruting for viderekomne

Bilsalget har tatt seg opp igjen, men prognosene er ingenting å rope hurra for. Å følge flere av faktorene som styrer utviklingen i markedet er det beste utgangspunktet for å gjøre et godt kjøp. A...

Energigivende samarbeid

Hvis el-biler skal bli et reelt alternativ for bedriftsmarkedet, er vi nødt til å tenke kostnader, funksjonalitet og lønnsomhet. Da må flere enn bilprodusentene slå seg sammen og samarbeide. &laqu...

Dyr i drift

Spørsmålet er ikke om du har råd til å kjøpe bilen - men om du har råd til å beholde den? Hver måned tikker det inn store mengder data til vår analyseavdeling fra de rundt 30 000 bilene vi drifter...

Deal på bil

For et knapt år siden kunne du gjøre et kupp når du kjøpte ny bil. I dag må du fikse kanonprisen selv. Lehman Brothers gikk over ende, andre amerikanske storbanker sto og svaiet, norske kommuner l...

Farlig trygg?

Her om dagen satt jeg og hørte på pipene fra ryggesensoren da jeg parkerte i garasjen hjemme. Det gikk som det måtte gå. Jeg skal ikke påstå at det var ryggesensoren sin feil (og jeg kunne faktisk...

Husk EU-kontroll…

…for nå er det ingen som minner deg på det lenger. Myndighetene overfører ansvaret til bileierne, mens en innkalling tidligere har vært en service. At dette i bunn og grunn handler om trafik...

Farge på tilværelsen

De fleste av oss velger økonomiske trygt når vi bestemmer farge på bilen. Samtidig viser statistikk av den mest populære fargen i Europa også har størst skaderisiko. Hadde veien vært et bedre sted,...

Benchmark bilen

Benchmarking er et verdifullt verktøy, bokstavlig talt, når driften av bilparken skal optimaliseres. I databasen kan vi jakte på små og store marginer og variasjonene er til tider ganske betydelige...

Gøy med mørketall

Når elgjegerne bommer, løper viltet ut på veien i stedet. Da er det atskillige meter å vinne på gode dekk og lys som virker. Høsten er offisielt i gang, og den har vært over oss i en uke allerede....

En forskjell som betyr noe

Gjennomsnittsalderen på bilene i Norge har gått opp fra 10,2 til 10,3 år. Årsaken, tror mange, er den uavklarte situasjonen rundt vrakpanten. På tide å ta en beslutning? Å diskutere vrakpanten blir...

Garantert lønnsomt

Det er tidvis billigere å fly til København enn å ta taxi fra Oslo sentrum til Gardermoen. Allikevel er det nok sånn at ferie for mange betyr timer i bil, på vei til sommer, sol og strand. Da kan d...

God fisk stinker også

Vi har regnet sammen reelt drivstoff-forbruk for over 6000 LeasePlan-biler og har en dårlig og en god nyhet til bilistene: Du er ikke så miljøvennlig som reklamen kan gi inntrykk av, men den dagen ...

Bilsparetips i krisetider

For hver prosent du øker drivstofforbruket ut over standard, øker skadekostnadene med fem prosent. Å lære de ansatte å kjøre på nytt, kan med andre ord bli noe av det mest lønnsomme du gjør i arbei...

hits