Forbud mot diesel- og bensinbiler vil gi liten effekt

kommentarer 6 kommentarer

Forbrukere velger elbil om de kan (Foto: BMW)

Myndigheter verden over varsler forbud mot bensin- og dieselbiler om få år. Store land som England og Frankrike og Kina vil forby disse, i tillegg til Norge. Vi er veldig for elbiler, men mener selve forbudet mot noe annet vil gi liten effekt. 50 - 60 nye og gode elbilmodeller er snart her og da er det neppe mange som vil ha noe annet enn det uansett. 

Allerede nå er det ventelister på over et år på de mest populære elbilene. Den siste statistikken viser at halvparten av alle nye registrerte personbiler nå er ladbare, det vil si enten helelektriske eller plug-in hybrider. Etterspørselen er der. 

Snart forbudt
Norge har sagt de vil innføre et forbud mot salg av nye bensin/dieselbiler i 2025, England og Frankrike har sagt 2040, og landet med det desidert største bilmarkedet i verden, Kina, har sagt de vil gjøre det "i nær fremtid". 

Det som kan virke ganske skremmende er egentlig ganske udramatisk. Mer dramatisk er det at en del større byer om få år vil forby bruk av fossilbiler i bykjernen, men det er tema for senere blogg.

50 - 60 nye elbilmodeller
Det kommer veldig mange nye elbiler de neste årene. De aller fleste bilprodusentene jobber nå hardt for å lansere de så snart som mulig og det er få som lenger tviler på at fremtiden er elektrisk. Volkswagen har allerede en god del og har varslet enda 5 nye elbilmodeller, Mercedes dobler dette og lover 10 nye elbiler, mens BMW topper dette igjen med å lansere 12 helelektriske biler. Alle før 2025. For alle bilmerker samlet tipper vi det er snakk om i alle fall 50 - 60 ulike modeller før 2025.

Så populære har elbiler blitt at "lille" Tesla nå er like mye verdt som de gamle bilgigantene GM og Ford.

Rekkevidde lang nok
Rekkevidden på de nye bilene skal være nominelt opp mot 700 km for de beste. Vi mener at alt over 500 km i praksis løser rekkeviddeproblematikken. Nettverk av nye 350 - 400 kW superladere og høyvolts batterier vil la deg fylle batteriet fullt eller nesten fullt på om lag 10 minutter. Kanskje 15 om du er helt tom. 

Må bygge ut strømnettet
Det er selvsagt helt avgjørende at strømnett og ladestasjoner bygges ut raskt. Om alle Norges drøye 3 millioner biler etter hvert skal kjøre på strøm vil jeg anta strømnettet vil kreve en skikkelig oppgradering. I gleden over alle elbilene synes vi i LeasePlan at det legges for lite vekt på dette. Myndigheter, Statkraft, netteiere rundt omkring i landet og en rekke andre aktører må kjenne sin besøkelsestid og bygge ut raskt.

Hva er det neste?
Her i firmaet spør vi oss hele tiden om hva som er det neste? Det neste som er virkelig viktig for kundene våre. De neste årene er vi helt overbevist om at overgangen til elbil for nesten alle bilbrukere er noe av det aller, aller viktigste som skjer. 

Store bedrifter bruker biladministrasjonselskaper som LeasePlan og andre fordi de ønsker et profesjonelt og enkelt bilhold. Her har vi som bransje en viktig oppgave i holde oss oppdatert om hva som skjer fremover, utvikle tilleggstjenester til elbilene og å bidra til at det finnes et profesjonelt annenhåndsmarked for elbiler. 

Akkurat som de fleste bilprodusentene satser vi nå fullt på å sette fart på overgangen til elektrisk mobilitet. Vi er sammen med IKEA, Vattenfall, DHL, Unilever og flere en av grunnleggerne av EV100, et globalt initiativ for å få fart på overgangen til elektrisk mobilitet. Vi mener fart og momentum er viktig. Derfor vil allerede i 2021 alle LeasePlan sine ansattebiler være helelektriske.

Kan ikke velge el
Allerede nå opplever vi at veldig mange av de som velger diesel- eller bensinbil gjør det fordi de må ikke fordi de vil. Kundene vil altså gjerne har elbil, men fordi rekkevidde eller lademuligheter ikke er gode nok, eller fordi den biltypen de trenger ikke finnes som elektrisk må de velge fossilbil. De som kan velger el. Og snart kan nesten alle gjøre nettopp det.

Når nesten alle både kan og vil blir forbud mot noe annet overflødig, annet enn signaleffekten det gir. En og annen sjelden bensinbil innimellom som nostalgisk minner oss om tiden som var er vel mest av alt sjarmerende? 

 

6 kommentarer

Bushwhacker

14.11.2017 kl.11:59

Du er klar over hvor mye strøm (og varme) som går i 400 KW? Ved 400 Volt snakker vi 1000 Ampere (ved 240 volt blir det 1667 ampere), eller tilsvarende hovedsikringene til 26,88 vanlige hus med vanlige ikke-industrielle sikringsskap (62 ampere, 240 volt)... Og det er da 1 lader. Hvor mange blir det per stasjon? Bare kostnaden av utbyggingen blir enorm.

For ikke å snakke om at ved standard beregninger for kabelstørrelse snakker vi om 500 kvadrat kabler ut til bilen (og innvendig i bilen også.) (Dette er beregnet ved 400V likestrøm, 1000A, 3% tillatt tap, 3 meter kabel)

Vidar N

14.11.2017 kl.14:24

Det er vel nettopp for å minimere utbygging av nett og produksjonskapasitet innen el at vi nå "får" nye smartmålere i sikringsskapet.

Hele poenget er jo å gjøre forbuket så dyrt under toppene at folk flest må velge andre tidspunkter å lade på.

Sverreb

14.11.2017 kl.14:27

De foreslåtte 350kW laderne bruker 800V som gir ca 440A opp fra 250A på dagens tesla superladere.

Man bruker ikke nødvendigvis standard kabeldimensjoner, men legger heller på kjøling.

Inntaket til hurtigladestasjoner vil normalt ha egen transformator og ikke være knyttet til noe spredenett til boliger.

Alt dette er naturligvis bare på hurtigladestasjoner. Til hjemmebruk holder det normalt med 2-4kW som legger på 250-500km/døgn. D.v.s 12-25 mil om dagen om bilen er borte fra hjemmet halve dagen

Jo større batteri bilen har jo mindre behov for hurtigere lading hjemme har man siden det er statistisk usannsynlig å skulle ta mange veldig lange turer på kort tid (Og når det skjer har man hurtigladeren). Bilen har da bufferkapasitet til å gå godt over det man får ladet på en dag hjemme noen dager om man tar igjen litt senere.

Blomster-Ole

14.11.2017 kl.15:17

Men disse "elbilene" som det her er snakk om er jo ikke skikkelige elbiler. Skikkelige elbiler er jo strengt tatt firehjulsmopeder som det skal være ubehagelig å kjøre, som ikke skal gå særlig fortere enn en gressklipper, og ikke skal egne seg til lengre turer enn å komme seg på nærmeste REMA-butikk. For alle andre formål har vi jo sykkelen. Derfor er forbudet mot fossilbiler tvingende nødvendig, og strengt tatt bør det også utvides til å gjelde alle biler over en viss motorstørrelse og effekt, selv om de kaller seg "elbiler". Heldigvis har MDG skjønt behovet for dette forbudet og gjør nå alt de kan for at det skal innføres, i hvert fall i Oslo hvor de sitter med makta. Og nå som vintersesongen på sykkel for alvor er i gang, er det enda mer nødvendig, så dette kan rett og slett ikke gå fort nok.

Geir

14.11.2017 kl.16:08

Ingen bryr seg om disse detaljene og kostnadene med det Bushwhacker. Og SverreB, 440A en-fas tilsier i utgangspunktet opp mot 200-240mm2 tverrsnitt. (Draka teknisk håndbok) Altså 100 ganger tverrsnittet på de 16A kursene du har hjemme. I denne artikkelen snakkes det om kabeltverrsnitt, men det sies ikke stort mer enn at kjølte kabler kan gi "mindre" tverrsnitt uten at det gåes i detalj. Inne i artikkelen skriver de at 16mm2 kabel på 625Amp under 800V. Høres litt optimistisk i den grad det benyttes 10+mm2 for å koble sammen skinner i sikringsskapet ditt, teoretisk 64A. Ved disse spenningene over 800V , (1000V ved vekselspenning og 1500V ved likespenning) snakker vi plutselig om høyspent, noe som setter en god del andre krav til utstyr. https://www.tu.no/artikler/slik-skal-vaeskekjoling-sikre-at-de-kommende-elbilene-kan-lades-med-hoy-effekt/363553

sverreb

14.11.2017 kl.19:30

Geir, om du hentet tall fra en håndbok for kabler til alminnelig fast installasjon har de neppe så mye relevans for hurtigladekabler med aktiv kjøling.

Hvis jeg konservativt anslår at vi kan føre gjennom ca 150ml dielektrisk olje pr. sek ved å bruke ca 120mm^2 av tverrsnittet av kabelen til rør, får jeg en kjølekapasitet på 5.5kW ved bruk av fluorinert fc-84 og maks 20 grader temperaturstigning. (Kun et eksempel, jeg vet ikke at dette er det mest relevante mediet, men det plasserer oss i riktig nabolag)

med 440A DC på 6m (3m kabel + og - leder) får jeg da at kabelen må ha < 0.028 ohm. (P=I^2*R), no som gir meg 4mm^2. Nå skal man ha god margin i slikt så vi dobler den lett, og så kan vi si at vi dobler den igjen for at vi skal ha fintrådet og ikke en massiv leder, så runder vi opp og får 20mm^2. Legg på 10mm isolasjon rundt det hele så får jeg en greit håndterlig kabel på ca 40mm diameter, kanskje opp mot 50mm når vi tar med en del strukturelle ting. og da tror jeg jeg har overdesignet ganske rikelig. (vet ikke hvor tykk en bensinslange er fra pumper men jeg har for meg at de ikke er så veldig mye tynnere)

Skriv en ny kommentar

hits