hits

Forbud mot diesel- og bensinbiler vil gi liten effekt

Forbrukere velger elbil om de kan (Foto: BMW)

Myndigheter verden over varsler forbud mot bensin- og dieselbiler om f r. Store land som England og Frankrike og Kina vil forby disse, i tillegg til Norge. Vi er veldig for elbiler, men mener selve forbudet mot noe annet vil gi liten effekt. 50 - 60 nye og gode elbilmodeller er snart her og da er det neppe mange som vil ha noe annet enn det uansett. 

Allerede n er det ventelister p over et r p de mest populre elbilene. Den siste statistikken viser at halvparten av alle nye registrerte personbiler n er ladbare, det vil si enten helelektriske eller plug-in hybrider. Ettersprselen er der. 

Snart forbudt
Norge har sagt de vil innfre et forbud mot salg av nye bensin/dieselbiler i 2025, England og Frankrike har sagt 2040, og landet med det desidert strste bilmarkedet i verden, Kina, har sagt de vil gjre det "i nr fremtid". 

Det som kan virke ganske skremmende er egentlig ganske udramatisk. Mer dramatisk er det at en del strre byer om f r vil forby bruk av fossilbiler i bykjernen, men det er tema for senere blogg.

50 - 60 nye elbilmodeller
Det kommer veldig mange nye elbiler de neste rene. De aller fleste bilprodusentene jobber n hardt for lansere de s snart som mulig og det er f som lenger tviler p at fremtiden er elektrisk. Volkswagen har allerede en god del og har varslet enda 5 nye elbilmodeller, Mercedes dobler dette og lover 10 nye elbiler, mens BMW topper dette igjen med lansere 12 helelektriske biler. Alle fr 2025. For alle bilmerker samlet tipper vi det er snakk om i alle fall 50 - 60 ulike modeller fr 2025.

S populre har elbiler blitt at "lille" Tesla n er like mye verdt som de gamle bilgigantene GM og Ford.

Rekkevidde lang nok
Rekkevidden p de nye bilene skal vre nominelt opp mot 700 km for de beste. Vi mener at alt over 500 km i praksis lser rekkeviddeproblematikken. Nettverk av nye 350 - 400 kW superladere og hyvolts batterier vil la deg fylle batteriet fullt eller nesten fullt p om lag 10 minutter. Kanskje 15 om du er helt tom. 

M bygge ut strmnettet
Det er selvsagt helt avgjrende at strmnett og ladestasjoner bygges ut raskt. Om alle Norges drye 3 millioner biler etter hvert skal kjre p strm vil jeg anta strmnettet vil kreve en skikkelig oppgradering. I gleden over alle elbilene synes vi i LeasePlan at det legges for lite vekt p dette. Myndigheter, Statkraft, netteiere rundt omkring i landet og en rekke andre aktrer m kjenne sin beskelsestid og bygge ut raskt.

Hva er det neste?
Her i firmaet spr vi oss hele tiden om hva som er det neste? Det neste som er virkelig viktig for kundene vre. De neste rene er vi helt overbevist om at overgangen til elbil for nesten alle bilbrukere er noe av det aller, aller viktigste som skjer. 

Store bedrifter bruker biladministrasjonselskaper som LeasePlan og andre fordi de nsker et profesjonelt og enkelt bilhold. Her har vi som bransje en viktig oppgave i holde oss oppdatert om hva som skjer fremover, utvikle tilleggstjenester til elbilene og bidra til at det finnes et profesjonelt annenhndsmarked for elbiler. 

Akkurat som de fleste bilprodusentene satser vi n fullt p sette fart p overgangen til elektrisk mobilitet. Vi er sammen med IKEA, Vattenfall, DHL, Unilever og flere en av grunnleggerne av EV100, et globalt initiativ for f fart p overgangen til elektrisk mobilitet. Vi mener fart og momentum er viktig. Derfor vil allerede i 2021 alle LeasePlan sine ansattebiler vre helelektriske.

Kan ikke velge el
Allerede n opplever vi at veldig mange av de som velger diesel- eller bensinbil gjr det fordi de m ikke fordi de vil. Kundene vil alts gjerne har elbil, men fordi rekkevidde eller lademuligheter ikke er gode nok, eller fordi den biltypen de trenger ikke finnes som elektrisk m de velge fossilbil. De som kan velger el. Og snart kan nesten alle gjre nettopp det.

Nr nesten alle bde kan og vil blir forbud mot noe annet overfldig, annet enn signaleffekten det gir. En og annen sjelden bensinbil innimellom som nostalgisk minner oss om tiden som var er vel mest av alt sjarmerende? 

 

6 kommentarer

Du er klar over hvor mye strm (og varme) som gr i 400 KW? Ved 400 Volt snakker vi 1000 Ampere (ved 240 volt blir det 1667 ampere), eller tilsvarende hovedsikringene til 26,88 vanlige hus med vanlige ikke-industrielle sikringsskap (62 ampere, 240 volt)... Og det er da 1 lader. Hvor mange blir det per stasjon? Bare kostnaden av utbyggingen blir enorm.

For ikke snakke om at ved standard beregninger for kabelstrrelse snakker vi om 500 kvadrat kabler ut til bilen (og innvendig i bilen ogs.) (Dette er beregnet ved 400V likestrm, 1000A, 3% tillatt tap, 3 meter kabel)

Det er vel nettopp for minimere utbygging av nett og produksjonskapasitet innen el at vi n "fr" nye smartmlere i sikringsskapet.

Hele poenget er jo gjre forbuket s dyrt under toppene at folk flest m velge andre tidspunkter lade p.

De foresltte 350kW laderne bruker 800V som gir ca 440A opp fra 250A p dagens tesla superladere.

Man bruker ikke ndvendigvis standard kabeldimensjoner, men legger heller p kjling.

Inntaket til hurtigladestasjoner vil normalt ha egen transformator og ikke vre knyttet til noe spredenett til boliger.

Alt dette er naturligvis bare p hurtigladestasjoner. Til hjemmebruk holder det normalt med 2-4kW som legger p 250-500km/dgn. D.v.s 12-25 mil om dagen om bilen er borte fra hjemmet halve dagen

Jo strre batteri bilen har jo mindre behov for hurtigere lading hjemme har man siden det er statistisk usannsynlig skulle ta mange veldig lange turer p kort tid (Og nr det skjer har man hurtigladeren). Bilen har da bufferkapasitet til g godt over det man fr ladet p en dag hjemme noen dager om man tar igjen litt senere.

Men disse "elbilene" som det her er snakk om er jo ikke skikkelige elbiler. Skikkelige elbiler er jo strengt tatt firehjulsmopeder som det skal vre ubehagelig kjre, som ikke skal g srlig fortere enn en gressklipper, og ikke skal egne seg til lengre turer enn komme seg p nrmeste REMA-butikk. For alle andre forml har vi jo sykkelen. Derfor er forbudet mot fossilbiler tvingende ndvendig, og strengt tatt br det ogs utvides til gjelde alle biler over en viss motorstrrelse og effekt, selv om de kaller seg "elbiler". Heldigvis har MDG skjnt behovet for dette forbudet og gjr n alt de kan for at det skal innfres, i hvert fall i Oslo hvor de sitter med makta. Og n som vintersesongen p sykkel for alvor er i gang, er det enda mer ndvendig, s dette kan rett og slett ikke g fort nok.

Ingen bryr seg om disse detaljene og kostnadene med det Bushwhacker. Og SverreB, 440A en-fas tilsier i utgangspunktet opp mot 200-240mm2 tverrsnitt. (Draka teknisk hndbok) Alts 100 ganger tverrsnittet p de 16A kursene du har hjemme. I denne artikkelen snakkes det om kabeltverrsnitt, men det sies ikke stort mer enn at kjlte kabler kan gi "mindre" tverrsnitt uten at det ges i detalj. Inne i artikkelen skriver de at 16mm2 kabel p 625Amp under 800V. Hres litt optimistisk i den grad det benyttes 10+mm2 for koble sammen skinner i sikringsskapet ditt, teoretisk 64A. Ved disse spenningene over 800V , (1000V ved vekselspenning og 1500V ved likespenning) snakker vi plutselig om hyspent, noe som setter en god del andre krav til utstyr. https://www.tu.no/artikler/slik-skal-vaeskekjoling-sikre-at-de-kommende-elbilene-kan-lades-med-hoy-effekt/363553

Geir, om du hentet tall fra en hndbok for kabler til alminnelig fast installasjon har de neppe s mye relevans for hurtigladekabler med aktiv kjling.

Hvis jeg konservativt anslr at vi kan fre gjennom ca 150ml dielektrisk olje pr. sek ved bruke ca 120mm^2 av tverrsnittet av kabelen til rr, fr jeg en kjlekapasitet p 5.5kW ved bruk av fluorinert fc-84 og maks 20 grader temperaturstigning. (Kun et eksempel, jeg vet ikke at dette er det mest relevante mediet, men det plasserer oss i riktig nabolag)

med 440A DC p 6m (3m kabel + og - leder) fr jeg da at kabelen m ha < 0.028 ohm. (P=I^2*R), no som gir meg 4mm^2. N skal man ha god margin i slikt s vi dobler den lett, og s kan vi si at vi dobler den igjen for at vi skal ha fintrdet og ikke en massiv leder, s runder vi opp og fr 20mm^2. Legg p 10mm isolasjon rundt det hele s fr jeg en greit hndterlig kabel p ca 40mm diameter, kanskje opp mot 50mm nr vi tar med en del strukturelle ting. og da tror jeg jeg har overdesignet ganske rikelig. (vet ikke hvor tykk en bensinslange er fra pumper men jeg har for meg at de ikke er s veldig mye tynnere)

Skriv en ny kommentar