hits

Skattehull gir for billige biler. Tettes først neste år

kommentarer 8 kommentarer

Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC, EDITION 1, SELENITGRAU, AMG Line Exterieur ;
Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC EDITION 1, Selenite Grey, AMG Line, exterior;

Både Stortinget og bilbransjen har bedt om at Regjeringen umiddelbart tetter et skattehull som gjør ladbare hybrider svært mye billigere enn de burde være. Noen er helt uten avgifter. Hullet vil tidligst tettes om et år, opplyser Finansdepartementet.

Revidert statsbudsjett som ble lagt frem tirsdag overrasket alle. Regjeringen lyttet hverken til opposisjonen på Stortinget eller til bilbransjen som begge ønsket høyere avgifter. 

Ikke så miljøvennlig i praksis
En ladbar hybrid bil er en bil med en tradisjonell bensin- eller dieselmotor pluss en elmotor og et batteri som kan lades opp via stikkontakten. Dermed kan du kjøre korte strekninger helt elektrisk, mens langturene går på fossilt drivstoff. Batteriet holder ofte 20 - 40 km før det er tomt. All den tid rekkevidde fortsatt er noe å tenke på for de rene elbilistene er dette en god mellomløsning, mener mange.

Politikere har påpekt at ladbare hybrider ikke er så miljøgunstige i praksis fordi de ikke kjøres nok på elektrisitet. Dermed blir CO2-utslippene langt høyere. Batteriene er små og brukerne ikke flinke nok til å lade. Bilbransjen er bekymret for konkurransevridning. Deres argumenterer er mer teknisk. Ladbare hybrider får et eget vektfradrag i avgiftsberegningen som er ment å kompensere for det at batteriet og elmotoren (miljøteknologi) gjør bilen tyngre og det at bilen ellers ville fått høyere vektavgift. Man ønsker ikke å straffe miljøteknologi og gir et fradrag. Fradraget er for høyt, mener Bilimportørenes Landsforening.

Salget gjennom taket
Salget av ladbare hybrider har tatt helt av i de delene av bilmarkedet hvor det er slike biler å få tak i. Siden 2015 har andelen mer enn tredoblet seg. Enkelte bilmodeller selges nesten ikke med "tradisjonelle" motorer. I år vil det være mange ladbare hybrider å velge blant, og vi spår salget "gjennom taket".  

Oslo-effekten
I Oslo har byrådet satt seg et klimamål som innebærer at alle nye person- og varebiler skal være ladbare hybrider eller gå på fornybart drivstoff innen 2020. Slike signaler har også en effekt på nybilsalget i de større byene og områdene rundt disse. 

Skattehull
Det er sjelden vi ser så store skjevheter i bilavgiftene som dette. Du kan kjøpe store SUV'er med betydelig rabatt, eller kjøpe en mindre bensinbil uten å betale avgift i det hele tatt. Tenker du i retning av ny bil så "Løp og kjøp". Denne ordningen er for god til å vare. Mest sannsynlig er den borte før neste sommer.

De som da er de heldige eierne av slike biler vil nyte godt av både å ha kjøpt bilen til en lav pris, og i tillegg at bilen holder seg uvanlig godt i verdi, fordi nye tilsvarende biler er blitt mye dyrere. Bil er nesten aldri en god investering, men her snakker vi om å få i både pose og sekk.

Det var neppe tilsiktet, tror vi, at denne biltypen skulle bli så favorisert. Mer trolig var det en byråkratisk inkurie - altså en feil. Et tall i avgiftsberegningen ble i 2015 satt så "feil" at Bilimportørenes Landsforening har bedt myndighetene om å få høyere avgifter. Det har aldri skjedd før. De har ikke blitt hørt. Slik sett er alt ved det gamle. Regjeringen holder om ikke annet stø kurs. Det er også verdt noe. Vi ønsker en forutsigbar bilpolitikk.

De mest populære
Dette er de 10 mest solgte ladbare hybridene pr 14. mai i år:

Av totalt 54.883 personbiler registrert hittil i år utgjør plug-in hybrider 16%.

 

Foto: Mercedes Benz

8 kommentarer

Sverre

22.05.2017 kl.10:27

I.h.t. TØI kjører plug-in hybrider i snitt ca 50% av sin samlede kjørelengde med elektrisitet.

Hvis vi sammenligner avgiftslettelsene som gis elbiler: Avgiftsfritak, momsfritak og bompengefritak/reduksjon er disse 2-4 ganger så store, så avgiftslettelsene gitt ladbare hybrider fremstår som billige når de måles som kr. gitt i avgiftslette pr. forurensing spart sammenlignet med lettelsene gitt til elbiler.

Geir

22.05.2017 kl.10:29

"Noen er helt uten avgifter." Uten særavgifter ja. Staten får da vitterlig inn 200.000 i merverdiavgift på en XC90 til 1.000.000. Er ikke det et godt nok bidrag til Statskassen?

Strike

22.05.2017 kl.10:44

Sauene her i landet er så hjernevasket/programmert av staten, at de tror at varer uten avgifter er unaturlig og bør være komplett umulig å kjøpe! Og om noen kjøper avgiftsreduserte biler, blir der ramaskrik fra alle de andre om at dette må det jaggu meg bli slutt på!

Sauene er fanget i et Stockholm syndrom paradoks hva angår staten og avgifter!

Henning

22.05.2017 kl.10:50

Vil da si at de som kjøper hybrid i dag også er litt prøvekaniner? Teknologien tar litt tid, slik at hvis ikke de første utgavene selger så tar utvikling enda lenger tid, så spørs hvor mye de holder seg i verdi når det kommer biler med mye lenger rekkevidde. Bare se på rekkevidden til EL biler i dag kontra 3-5 år siden. I tillegg så har nettavisen følgende sak etter denne: http://www.side3.no/motor/nybil-krasjer-med-typisk-bruktbil---det-er-et-skremmende-syn/3423342672.html

Er vel greit med litt fornying av bilparken her i landet også? Alle biler har vel blitt billigere etter at vi slapp ut av jerngrepet til AP?

Gaunil

22.05.2017 kl.11:33

Henning:

Du er inne på noe der - "ute av jerngrepet til AP". Biler har blitt billigere, ja men problemet er at vi nordmenn er så inndoktrinert med at alt skal avigiftsbelegges. Derfor ønsker folk seg tilbake til de gamle tidene. Med AP/SP/SV ved roret så kan du være trygg på at fordelene blir skrudd tilbake til det gamle vanlige.

Frode

22.05.2017 kl.12:14

Glad jeg har best. nye XC60 hybrid som blir levert i oktober (eller tidligere) i år :) Jeg kommer til å kjøre på EL frem og tilbake på jobb :) Og den dagen XC 60 kommer kun i EL og med 60-80 mil. så blir det interessant :)

Anders

22.05.2017 kl.13:48

Mye vondt skal tydeligvis sies om ladbare hybrider og de som kjøper de. Og det samme går igjen. Lurehybrider med for lave avgifter. Og dette sies nesten uten belegg. TØI publiserte litt fornuftig lesning for et par uker siden, og konklusjonen var ganske interessant. Lave utslipp avhenger av to ting kjøremønster og lading. Bruken påvirker utslippene mer enn på fossilbiler. At lobbyister og bransje allerede har konkludert om at avgiftene er for lave virker nesten mystisk.

Som eier av en lurehybrid er jeg i godt selskap med mange andre som har det til felles at vi kjenner oss lite igjen i det som skrives. Personlig har jeg redusert bruken av bensin omlag 80 prosent på ALL lokal kjøring. Dette er et meget bra bidrag til lokalmiljøet fra en husstand. Vi betaler til og med for bommen i selskap med alle fossilbiler mens elbilene seiler gratis igjennom bommen helt gratis. På langkjøring har jeg en bil som i snitt bruker det samme som en medium stor bensinbil. Ingen miljøgevinst på langkjøring, men heller ikke noen større utslipp. Noen langturer blir det jo i løpet av et år men utslippene har totalt gått ned mye fra min forrige fossilbil. Byen vi bor i nyter også godt av en mindre bil med utslipp.

Og det er altså ikke bare jeg som opplever samme effekten av en lurehybrid. Det er flere tusen husstander som har kjøpt lurehybrider og om vil ha et tilsvarende regnskap.

Fokuset bør derfor flyttes fra å fjerne fordeler men å stimulere til riktig bruk. Vi snakker om en skritt i riktig retning, tross alt.

(ps: så er det på sin plass med en pekefinger til likeglade firmabileiere med bensinkort og mangel på stikkontakter ved parkeringsplassen. Lad bilen din!).

23.05.2017 kl.22:35

TØI har vel kommet med en rapport som viser at de fleste faktisk bruker bilen ganske mye på strøm? De aller fleste reisene er jo innenfor eller like i nærheten av rekkevidden til de ladbare hybridene.

Så i forhold til miljøet er det veldig bra at avgiftene på disse bilene er lave!!

Skriv en ny kommentar