hits

Posten bygger sine egne elbiler

Du vil ikke tro hvor billige de er produsere, forteller en talsmann for tyske Posten.

Tyske Posten designer og bygger n sine egne elbiler som de bruker til pakkedistribusjon i byene, etter at de i rsskiftet 2014/2015 kjpte det lille firmaet Streetscooter. Det som for f r siden var fullstendig Utopia og hinsides enhver fornuftig tanke er n virkelighet. Om det er skremmende, irriterende eller inspirerende kommer an p ynene som ser.

Overmte irritert
De frste 5000 egenproduserte elbilene erstatter dieseldrevne VW Caddy'er. I flge bransjenettstedet Automotive News skal Volkswagens toppsjef ha blitt "overmte irritert" over beslutningen, som visstnok var en konsekvens av at bilprodusenten synes de 5000 bilene som Posten bad om var for lite til at de kunne utvikle en slik bil. Posten hadde likevel behov for en 0-utslippsbil for levere stadig flere varer kjpt p nett til forbrukerne i byene, og bestemte seg for utvikle den selv.  

Det vil si, helt "selv" var det ikke. De kjpte opp en liten elbilprodusent som skrudde sammen et par hundre biler i ret i en nedlagt hall for sammensetting av jernbanevogner, plyde inn en del ressurser og p rekordtid hadde de sin egen elbil. 

Arbeidshest
Ingenting fancy, og en rekkevidde p under 100 km er langt fra imponerende. Imponerende er det derimot at den er laget for vare i 16 r, brukes 6 dager i uken, 10 timer om dagen og har robuste drer som skal tle pnes og lukkes 200 ganger om dagen. Ganske nyaktig en million ganger i lpet av levetiden. Vi i LeasePlan administrerer biler for store kunder som ofte er ut og inn av bilene, og vi vet at det neppe er noen biler p norske veier som tler en million pninger og lukkinger. Etter bare 4 - 5 r begynner et alminnelig drhengsel p en standard varebil ha ftt nok. 1000 kg nyttelast og 8 kubikkmeter lasterom p den strste modellen av StreetScooter er imponerende. Navnet avslrer at de ogs lager mer scooteraktige modeller.  Akkurat hva det du trenger for vanlig postombring i byen.

Lag din egen bil
Salgsarbeidet er i gang og det er kjent at i alle fall en kunde vurderer kjpe et "very, very large number" biler. Bilen kan designes og lages helt etter dine egne spesifikasjoner om du nsker det. StreetScooter har penbart ikke tenkt utsette seg for det samme som Volkswagen.

Skikkelig inspirert
Det tyske Posten har gjort er egentlig "bare" benytte seg av de store endringene som har skjedd i bilbransjen siden finanskrisen i 2008. For spare penger begynte tradisjonelle bilprodusenter da sette ut forskning, utvikling og komponentproduksjon. 80 % av en bil er komponenter som lages av andre enn bilprodusenten selv. Utviklingen skjer i pne software-systemer, slik som PTC Windchill. 90 % av de 50 strste bilfirmaene i verden - Ferrari, Volkswagen, Hyundai, Continental, osv. - bruker samme utviklingsverkty. Det kan du ogs for moderate 300 euro i ret! Borte er egenutviklede systemer i millionklassen. Det er dette produksjonssystemet for eksempel Google og tyske Posten benytter seg av.

Mange kan bli inspirert til lage sine egne biler, men bilprodusentene mister neppe srlig nattesvn av den grunn. Et nyttekjrety for pakkelevering kan ha mye lavere krav til finish og finesse enn en personbil. Grunnleggeren av Tesla, Elon Musk, har sagt rett ut at det er mye mer komplekst bygge en bil enn han opprinnelig trodde. Fra en helt annen kant kom det uoppfordret fra en investment banker under en middag i vinter at logistikkjeden til bilbransjen - han hadde nylig investert i en komponentleverandr - var noe av det mest komplekse han noensinne hadde sett. Alts br du fortsatt tenke deg om et par ganger fr du setter i gang med bygge din egen bil.

Irritert, ikke skremt
Bilprodusentene kan nok bli irriterte, til og med "overmte irritert", kanskje ogs inspirert til gjre noen ting annerledes, men srlig skremt blir de neppe.
 

Foto: StreetScooter / Deutsche Post DHL Group

n kommentar

Elbiler er meget rimelig produsere. batteriet er det vanskelige punktet. Lettere kjrety som personbiler og varebiler, er meget enkelt produsere og vedlikeholdskostnadene mye lavere. Batteriet er tungt og dyrt. Nye lsninger vil skaffe oss meget rimelige elbiler.

Skriv en ny kommentar