Posten bygger sine egne elbiler

Du vil ikke tro hvor billige de er å produsere, forteller en talsmann for tyske Posten.

Tyske Posten designer og bygger nå sine egne elbiler som de bruker til pakkedistribusjon i byene, etter at de i årsskiftet 2014/2015 kjøpte det lille firmaet Streetscooter. Det som for få år siden var fullstendig Utopia og hinsides enhver fornuftig tanke er nå virkelighet. Om det er skremmende, irriterende eller inspirerende kommer an på øynene som ser.

Overmåte irritert
De første 5000 egenproduserte elbilene erstatter dieseldrevne VW Caddy'er. I følge bransjenettstedet Automotive News skal Volkswagens toppsjef ha blitt "overmåte irritert" over beslutningen, som visstnok var en konsekvens av at bilprodusenten synes de 5000 bilene som Posten bad om var for lite til at de kunne utvikle en slik bil. Posten hadde likevel behov for en 0-utslippsbil for å levere stadig flere varer kjøpt på nett til forbrukerne i byene, og bestemte seg for å utvikle den selv.  

Det vil si, helt "selv" var det ikke. De kjøpte opp en liten elbilprodusent som skrudde sammen et par hundre biler i året i en nedlagt hall for sammensetting av jernbanevogner, pløyde inn en del ressurser og på rekordtid hadde de sin egen elbil. 

Arbeidshest
Ingenting fancy, og en rekkevidde på under 100 km er langt fra imponerende. Imponerende er det derimot at den er laget for å vare i 16 år, brukes 6 dager i uken, 10 timer om dagen og har robuste dører som skal tåle å åpnes og lukkes 200 ganger om dagen. Ganske nøyaktig en million ganger i løpet av levetiden. Vi i LeasePlan administrerer biler for store kunder som ofte er ut og inn av bilene, og vi vet at det neppe er noen biler på norske veier som tåler en million åpninger og lukkinger. Etter bare 4 - 5 år begynner et alminnelig dørhengsel på en standard varebil å ha fått nok. 1000 kg nyttelast og 8 kubikkmeter lasterom på den største modellen av StreetScooter er imponerende. Navnet avslører at de også lager mer scooteraktige modeller.  Akkurat hva det du trenger for vanlig postombæring i byen.

Lag din egen bil
Salgsarbeidet er i gang og det er kjent at i alle fall en kunde vurderer å kjøpe et "very, very large number" biler. Bilen kan designes og lages helt etter dine egne spesifikasjoner om du ønsker det. StreetScooter har åpenbart ikke tenkt å utsette seg for det samme som Volkswagen.

Skikkelig inspirert
Det tyske Posten har gjort er egentlig "bare" å benytte seg av de store endringene som har skjedd i bilbransjen siden finanskrisen i 2008. For å spare penger begynte tradisjonelle bilprodusenter da å sette ut forskning, utvikling og komponentproduksjon. 80 % av en bil er komponenter som lages av andre enn bilprodusenten selv. Utviklingen skjer i åpne software-systemer, slik som PTC Windchill. 90 % av de 50 største bilfirmaene i verden - Ferrari, Volkswagen, Hyundai, Continental, osv. - bruker samme utviklingsverktøy. Det kan du også for moderate 300 euro i året! Borte er egenutviklede systemer i millionklassen. Det er dette produksjonssystemet for eksempel Google og tyske Posten benytter seg av.

Mange kan bli inspirert til å lage sine egne biler, men bilprodusentene mister neppe særlig nattesøvn av den grunn. Et nyttekjøretøy for pakkelevering kan ha mye lavere krav til finish og finesse enn en personbil. Grunnleggeren av Tesla, Elon Musk, har sagt rett ut at det er mye mer komplekst å bygge en bil enn han opprinnelig trodde. Fra en helt annen kant kom det uoppfordret fra en investment banker under en middag i vinter at logistikkjeden til bilbransjen - han hadde nylig investert i en komponentleverandør - var noe av det mest komplekse han noensinne hadde sett. Altså bør du fortsatt tenke deg om et par ganger før du setter i gang med å bygge din egen bil.

Irritert, ikke skremt
Bilprodusentene kan nok bli irriterte, til og med "overmåte irritert", kanskje også inspirert til å gjøre noen ting annerledes, men særlig skremt blir de neppe.
 

Foto: StreetScooter / Deutsche Post DHL Group

Ã?n kommentar

Arne

25.04.2017 kl.23:48

Elbiler er meget rimelig å produsere. batteriet er det vanskelige punktet. Lettere kjøretøy som personbiler og varebiler, er meget enkelt å produsere og vedlikeholdskostnadene mye lavere. Batteriet er tungt og dyrt. Nye løsninger vil skaffe oss meget rimelige elbiler.

Skriv en ny kommentar

hits