Dette vil 8 av 10 ha i sin neste bil

De fleste som har hatt det er misfornøyd, likevel vil nesten alle ha det i sin neste bil. 

De aller fleste av oss vil snakke med vår neste bil, viser en undersøkelse utført av det anerkjente analysebyrået J. D. Powers. Deres Tech Experience Index viser at 78 % av forbrukerne vil ha stemmegjenkjenningssystemer (Speech Recognition systemer) i sin neste bil. 

De er så langt ikke blitt særlig vanlig, SR-systemene. Kanskje skal vi si heldigvis, og med god grunn. Halvparten av de som har hatt et av bilprodusentenes SR-systemer og som ikke bruker det lenger oppgir til analysebyrået at det er fordi det er forvirrende å bruke, eller at det bare ikke var nyttig. Historier, sanne eller ikke, florer om episoder der den "personlige assistenten" i bilen slår på vindusviskeren når du ber den om å skifte radiokanal, eller bare ikke forstår hva du sier. Det er det lett å bli lei av, og gi assistenten sparken. Ikke noe oppsigelsesvern eller Arbeidsmiljølov å ta hensyn til der.

Ikke nok snakket
Der bilprodusentene har kommet til kort har andre kommet langt. At det inkluderer tech selskapene Google og Apple overrasker neppe noen, men også Amazon er langt fremme. Mer har skjedd innen stemmegjenkjenning de siste tre årene enn de foregående 30 årene. Så fort forbrukerne er vant til å slå på lyset hjemme ved å snakke til en dings, er veien inn i bilene kort. Allerede nå vil nesten en av tre av de spurte ha hjemmestyringssystemene Google Home eller Amazon Echo inn i bilen slik at de kan styre ting hjemme ved å snakke mens de er i bilen, mens åtte av ti vil ha stemmekjenning for å kunne snakke til selve bilen. 

Din egen PA
Be GPS'en om å finne veien for deg, ring og si du blir forsinket, skru opp varmen på hytta, bestill matvarer som du plukker opp på veien hjem, få lest opp nyhetene. Når systemet først skjønner godt hva du sier, også på dialekt, så er bruksmulighetene enorme. Du har virkelig fått deg en Personlig Assistent som følger deg der du er.

Snakk til bilen, til sommeren
De som synes dette høres spennende ut bør bli kjent med Alexa.

Alexa er Amazon sitt stemmegjenkjenningssystem. Amazons versjon av Apple sin "Siri", som mange iPhone-brukere kanskje kjenner til. 

Alexa kan sitte i en bil nær deg allerede til sommeren. Da leverer Ford sine første biler med Alexa og Amazon Echo funksjonalitet, avslørte bilprodusenten på elektronikkmessen CES i Las Vegas i januar i år. Det er Fords SYNC 3 system som har fått SR-systemet innebygget.

Vi er spente på hvordan det blir å bruke dette i alminnelig trafikk. Det er lett å se at dersom vi må konsentrere oss for mye om å snakke til bilen på dens premisser så kan det ta oppmerksomheten bort fra trafikken og potensielt være trafikkfarlig. Når vi likevel er positive er det fordi de fleste nye biler har en god del automatiske systemer som kan avverge farlige situasjoner, og fordi vi håper at det i alle fall ikke er lenge til vi kan snakke tilnærmet normalt med SR-systemene. Suksessen deres i bilverdenen står og faller med det, mener vi.

Stemme er fremtiden
Vi tror "stemme" er fremtiden, spesielt når det er snakk om biler hvor du i alle fall en del år fremover må kjøre selv. Et godt SR-system tror vi kan bli en av de neste må-tingene å ha i en bil for at den skal holde seg godt i pris. 

Syretesten på om et SR-system virkelig blir en må-ting er om merverdien bilen får som brukt er tilnærmet lik merkostnaden det er å få det i bilen som ny.

- Muligheten til å bruke stemmen til å kontrollere ditt smarte hjem, få tilgang til radio og underholdningstilbud, ordne opp i to-do lister, osv.  gjør kjøreturen til noe helt ekstraordinært, uttaler Steve Rabuchin Vice President for Amazon Alexa til den engelske avisen Daily Express

Vi tror han er inne på noe. Folk er sosiale vesener og vil gjerne snakke med noen. Også med bilen sin, viser det seg. Bilentusiaster som hardnakket mener at en bil har sjel vil kanskje hevde dette beviser at de hele tiden har hatt rett. De har alltid snakket med bilen sin. Nå kan de endelig få svar tilbake.

 

Photo: Ford Media Center

 

5 kommentarer

Baard

22.03.2017 kl.10:17

Kanskje den dagen man kan snakke naturlig til bilen. Jeg har talegjenkjenning i min bil. Har sluttet å bruke det for lenge siden. Mye raskere å trykke på et par knapper.

Bengt

22.03.2017 kl.10:26

Dette høres ut som en styrt markedsundersøkelse. Folk vil ha dette om det er gratis og fungerer. Dette er ikke noe en villig betaler 15000kr ekstra for å ha.

OleR

22.03.2017 kl.12:42

Jeg bruker ikke engang talegjenkjenning på min smart-telefon. Siri hos Apple har jeg aldri skjønt poenget med.

Utfordringen med talegjenkjenningsløsninger i bil har til nå først og fremst vært språket. En vil gjerne ha alle menyer på norsk, og det leveres nok i de fleste biler. Men talegjenkjenningssystemene er sjelden eller aldri på norsk og løsningen blir da å sette menyene til engelsk (eller fransk eller tysk kanskje) for å ta det i bruk. En kan også forstå at produsentene ikke ønsker å bruke penger på å lage norske versjoner når en i beste fall ender opp med å selge noen hundre biler.

Nå har dette med tale-grensesnitt vært hypet i cirka 20 år i IT-verdenen. Og man har enda ikke kommet med særlig gode løsninger som når bredt i sin funksjonalitet og faktisk fungerer og med tidsperspektivet historisk i bakhodet kan en se for seg at dette var en hype som aldri helt tok av. Eller så er man fortsatt altfor tidlig ute med ideene hvor teknologien langt ifra er klar...

Skvatt

22.03.2017 kl.14:32

Eg var ikkje klar over at dei hadde slik ein røystattkjenningsbygnad i Volvo Amason, eg, var det Aleksa ho heitte, tru? Men når det stend skrive i teksta, lyt me jo lita på det au. Jau!

Pelle

25.04.2017 kl.23:47

Ingen vil ha dette drittet. Det vi trenger, er et åpent infotainmentsystem som er uavhengig av bilens sikkerhetssystemer. Nå for tiden skal alle bilprodusenter lage sitt eget system som er totalt avleggs før det forlater tegnebrettet, med så begrenset funksjonalitet at det mest er kult å se på, men ikke kan brukes til stort.

En bil som er ment å vare i 10-20 år trenger et IT-system som kan byttes ut med utviklingens gang. Tenk deg en fem år gammel mobil, du får ikke solgt den engang. La oss få bytte ut bilens infotainment like hurtig, og med den samme valgfrihet som smartmobiler.

Skriv en ny kommentar

hits