Derfor er verkstedprisene på vei ned

Mechanic looking at a car engine

Skyhøye priser på verkstedtjenester og deler kan gå mot slutten. Dette ekstremt lønnsomme ettermarkedet i bilbransjen kan slå sprekker nå som en av verdens største bilprodusenter lager reservedeler til og reparerer andre bilmerker. Det kan tvinge andre til å følge etter. For bileiere er dette svært godt nytt. 

"Kom til oss, sier Ford, uansett hvilket bilmerke du kjører. Vi har reservedeler til din bil og reparerer gjerne." Hensikten er åpenbar. De ønsker mer trafikk på verkstedet, selge flere timer og flere deler. 

De har sett et delemarked på over 4000 milliarder kroner årlig, med en estimert vekst på 70 % de neste seks årene som en for stor honningkrukke til å klare å holde labbene utenfor. Det lave bilsalget i årene etter finanskrisen i Europa og USA gjør at gjennomsnittsbilen er eldre og trenger mer deler og verkstedtid enn på lenge.

Bilprodusenten sier de mener alvor med det nye delemerket. Som biløkonomer ser vi at det betyr begynnelsen på slutten for de svært høye verkstedpriser vi opplever, og begynnelsen på slutten for rådyre deler. Dette vet vi virker. Før eller siden skjer dette i alle markeder med kartelliknende tilstander. Honningkrukken blir for fristende.

De nye reservedelene går under navnet "Omnicraft". "Omni" betyr som kjent "flere". Ford vil selge deler til flere merker, og reparere flere merker. 

Fremmedmerker
Før var det mye vanskeligere for forhandlerne å reparere "fremmedmerker" fordi de ikke hadde deler, og å kjøpe de fra konkurrentene var både dyrt og tidkrevende. Nå kan de reparere og bruke egne deler - som de fortsatt tjener godt på. 

Konkurrentene jubler neppe, men alle bileiere bør. 

Mange husker kanskje kampanjer av typen "bytt ikke ut din bil bit for bit, bruk originale reservedeler"-kampanjer. Når som et stå stort selskap som Ford snur 180 grader kan det få betydning for hele bransjen. 

Det har "alltid" eksistert en form for konkurransebegrensende markedsdeling mellom bilprodusentene på dele- og verkstedsiden. Mens de på nybilsiden har konkurrert relativt fritt og hardt, har konkurransen på ettermarkedet vært veldig mye mindre

Uhørt
Det Ford nå gjør er mot normalt. De vil ha en større del av det lukrative ettermarkedet. De vil ha en del av andre merker sin del. Omnicraft starter i det små med vanlige forbruksdeler som oljefilter, bremseklosser, bremseskiver og støtdempere, men sier de i løpet av tre år vil ha 10.000 ulike deler. Blir det vellykket kan det bli mange flere.  Noen filtre og bremseklosser vil ikke utgjøre noen stor forskjell i seg selv, men når et stort selskap bryter ut av et kartellaktig fungerende marked vet vi at det raskt kan gå fra veldig høye til lave marginer.

Vi håper dette er starten på noe som kan øke konkurransen i det svært beskyttede markedet for deler og verkstedtjenester. Vi håper at andre bilprodusenter følger etter. Om den nye toppsjefen, Mark Fields, står på sitt - og det er han kjent for å gjøre - tror vi de andre ikke har noe valg. 

Ford er for store til å kunne ignoreres.

Slutt på 
Nyheten om dette sprakk i slutten av januar. Vi er entusiastiske og gleder oss. Vi har i LeasePlan i flere år styrt våre kunder i retning av uavhengige verksteder og deler der vi har sett at det har vært gunstig. Kundene har spart mange tusen kroner hver. Nå ser det ut til at vi vil få flere muligheter.

Dette er godt nytt. Vi øyner starten på slutten for verkstedregninger de fleste opplever som urimelig høye.

 

Photo Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

3 kommentarer

kjetil

20.02.2017 kl.11:55

Vi har i LeasePlan i flere år styrt våre kunder i retning av uavhengige verksteder og deler der vi har sett at det har vært gunstig. Kundene har spart mange tusen kroner hver. Nå ser det ut til at vi vil få flere muligheter.

Stemmer dette, har i min egen leasing (med en annen leverandør) at service må gjøres på goskjent merkeverksted?

Odd Karlsen

20.02.2017 kl.13:17

Garantibetingelsene på en ny bil gjør bruken av ikke-merkeverksteder til en utfordring i praksis. I teorien kan det gjøres, men ryker det noe i garantiperioden påstår merkeforhandleren at det er pga uautorisert service.

Mumle

21.02.2017 kl.08:15

En annen faktor som trolig spiller inn, er at bilverkstedene langs svenske-grensen henter 80 til 90% av sine kunder fra Norge, og tilbyr priser som nærmer seg halvparten av de norske. Norske verksteder som beregner seg timepriser på linje med forretnings-advokater, må tvinges til å omstille seg. Og hvorfor skal vi ikke ha lov til å ta EU-kontollen i Sverige? Det er vel det samme regelverket?

Skriv en ny kommentar

hits