hits

Derfor tar bilverkstedet 2800,- timen

Synes du det er mye er det tre ting du kan gjre med det.

"Timepris for bilmekaniker: kr 2800,-. Koster mer enn advokater" slr Finansavisen opp p forsiden torsdag i forrige uke. En ting skal de ha, bilbransjen, de gjr ikke oss bilkonomer arbeidsledige. Kanskje kan vre tre tips til deg som synes at det der bare er for dryt vre en slags julegave til en hardt presset lommebok. Vi byr ogs p - helt gratis - en forklaring p hvorfor det er slik. 

Avisen og vi i LeasePlan er helt p linje og finner det vanskelig forst at mens fagarbeideren tmreren skal ha 600,- kroner timen, skal fagarbeideren bilmekanikeren ha 2.800 kroner timen. Nesten 5 ganger s mye. Med kr 4.500,- i lommen fr du tmreren til jobbe hele dagen, mens bilmekanikeren legger ned skiftenkkelen etter 1 time og 36 minutter, i flge Finansavisens tall. 

Derfor
konomifaget gir oss en forklaring p hvorfor det er slik. Forklaringen er oppsummert i tabellen under.


"Alle" som jobber i eller med bilbransjen vet at det ikke er s veldig mye tjene p selge en ny bil, og at det er i ettermarkedet, det vil si p service og reservedelssalg, at fortjenestemulighetene ligger. Det "tas igjen" p ettermarkedet s godt man kan. Og ofte kan man godt.

Nr du skal handle ny bil har du mye velge mellom. Om du er en premium kunde vurderer du kanskje biler som BMW, Audi, Porsche, Lexus, osv. Er du mer i standardmarkedet m du bestemme deg for om du vil ha Ford, Opel, Toyota, Hyundai, Mazda, osv, osv. Konkurransen om f deg som kunde er knallhard. Prisene presses.

S fort du har signert kontrakten snus alt p hodet. Du er n kunde. De neste rene er du lst til det merket du valgte, og de merkeverkstedene og reservedelene de selger. Konkurransen er med et pennestrk, bokstavelig talt, i praksis nesten borte. Det betaler du dyrt for. 

Her vil kanskje noen fle behov for forsvare seg med si at det er fritt verkstedvalg og at kundene kan utfre service hvor de selv vil. N ja. Markedsfringen kan lett oppfattes dithen at det er bare hos merkeverkstedene du egentlig fr kvalifisert service. Den som bilen din fortjener. Usikkerheten kan lett gnage hos nybilkjperen, som velger merkeverkstedet "for sikkerhets skyld". Det er ogs det imagemessige som gjr at Porsche-eieren kanskje synes det er litt kjipt ta med sin nye og dyre bil til et billig uavhengig verksted. 

Og er du frst p merkeverkstedet s er det de originale reservedelene du fr enten du vil eller ikke. Du har ikke noe valg. Konkurransen er lik null. Prisen er hy. Det er monopolets natur.

Merkeverkstedene vil kanskje legge til at nr du bruker de s er du garantert at de flger fabrikkens servicerutiner og at du beholder garantien. Det skulle bare mangle, mener vi. Og at det derfor m bli dyrere. At det kan ta lenger tid enn hos noen som eventuelt ikke gjr det skjnner vi. Hvorfor prisen pr time skal bli hyere skjnner vi ikke.

Tre veier til lavere verkstedpriser
N som vi vet hvorfor er det lettere se hva som gi deg lavere priser.

Her er vre tre beste tips til deg som bileier:

  1. Sammenlign og vr bevisst servicekostnader fr bilkjpet
    Ikke la deg blende av den flotte bilen og det gode tilbudet p bilen. Har et bevisst forhold til servicekostnadene du vil f. Det har med timeprisen gjre, men ogs med serviceintervallene. Dette blir en del av bilholdskostnadene dine. Be selgeren sette de opp for de neste 3 - 5 rene samtidig med at han setter opp tilbudet p selve bilen. Vit hva de blir fr du skriver under kjpskontrakten. Gjr du dette har du ogs grunnlaget du trenger for neste punkt.
     
  2. Bruke frie verksteder nr det lnner seg
    Ofte vil det lnne seg, det viser god konomisk sans og det er godt for lommeboken. P mange jobber er det helt greit bruke disse. LeasePlan har rammeavtale med en slik verkstedkjede og vi sparer vre kunder for store penger ved styre jobber dit.
     
  3. Benytt biladministrasjonsselskapenes kundeklubber slik som for eksempel "Kundeklubben Team LeasePlan" 
    Uansett hvilken bil du har kan du som privatperson melde deg inn i klubben og f fordel av storkunderabatter. Enda viktigere synes vi er at du fr fri tilgang til vre biltekniske eksperter. Som privatkunde og kanskje uten spesielle bilkunnskaper kan det vre lett bli litt overkjrt av forhandlerens argumenter og pstander om at "det er slik det er", eller at "det er ikke mulig". Vre biltekniske eksperter lar seg ikke overkjre. Er du i kundeklubben er de p ditt lag. Hele bilholdet blir enklere, rimeligere og mindre "styrete".

Trenger hye priser?
Trenger bilforhandlere de hye timeprisene for overleve? Er det slik at hadde verkstedprisene vrt lavere s ville bilprisene blitt hyere, slik det av og til antydes? Det kan vre lett la seg forlede til tro det. Samlet hadde landets merkeforhandlere en resultatmargin p 2,6 % i fjor. Ikke mer enn de trenger, selv om det er kraftig opp fra 1,7 % ret fr, leser vi i bransjepublikasjonen Bilnytt. Vi ser ogs at de beste forhandlerne i hvert fylke typisk har 3 - 5 ganger s hy margin som gjennomsnittet. S vidt vi klarer se i farten er dette forhandlere som (enn) ikke har investert store penger i glassfasader, marmorfliser og annet for imtekomme fabrikkenes ofte svrt store og dyre krav. 

Sprsmlet da, tenker vi, er ikke om bilforhandlerne trenger hye timepriser for overleve, men om kundene trenger kostbare forhandleranlegg for handle bil? Vi tror ikke det.

God jul!

 

Photo licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

36 kommentarer

Og hva tjener s en bilmekaniker i timen??? Jo alt fra 150-210 kr i timen s hvem er det som tjener grovt her.

"BMW, Audi, Porsche, Lexus, osv."

Mercedes da? Strste premiummerket av alle...

Det gjelder ha litt peiling mekanisk og elektrisk utfrelse, da kan man prute p prisen :)

Billig bilhold? Hold deg unna VW, Audi, Mercedes, BMW, Porsche, etc. Betaler ikke mer enn rundt 1000-lappen p andre merker p merkeverksted...

Vi m f vekk alle disse sinnsyke avgiftene ved kjp av bil.Nok er nok.

HeldigNordmann

HeldigNordmann

Derfor drar vi til Sverige 😉

"Og er du frst p merkeverkstedet s er det de originale reservedelene du fr enten du vil eller ikke. Du har ikke noe valg. Konkurransen er lik null. Prisen er hy. Det er monopolets natur."

Dette er direkte feil. Det er stor konkurranse p delar, og verkstedet kan ikkje nekte montere deler dei ikkje har levert sjlv, s lenge delane er funksjonelt identiske med dei originale.

Det dei *kan* nekte er skaffe desse delane, s du m rekne med mtte kjpe og levere dei sjlv.

Stt bilde - og du verden s politisk korrekt. Man m lete med lys og lykte etter kvinnelige mekanikere men jammen fant man en....

Holder meg til Snapdrive,770kr timen

Selvflgelig kan et verksted nekte montere delene du medbringer. De kan bare nekte ta jobben. Ingen som kan "tvinge" et verksted til ta en jobb.

Fordelingen av den hye timeprisen ? Hvorfor skriver dere ikke noe om dette ? timepris/lnn til faglrt /dekningsbidrag osv..

Slenge ordrebkene er fulle og folk betaler 2500 kr timen kommer ikke prisene ned. S enkelt er det. Hvorfor skulle de det?

Jeg bruker uavhengig ved oppdukkende og Sverige ved service. Enkle ting tar jeg selv med deler kjpt p nett. Utrolig mye spare!

For noen r tilbake, ble prisen p bilmekaniker hos Bertil O Sten, satt til 850,- for reperasjon av Peugot 206. P akkurat samme tidspunkt, p akkurat samme dag, var timeprisen for en flymekaniker p Gardermoen, 380,- for vedlikehold av Boing 737. Riktig god jul til alle som skal kostnadsberegne hva en fagmann skal ha pr time.

Merkeverkstedene er jo mye dyrere enn de godkjente "andre " verkstedene. Hvis du gr til et annet enn der du kjpte bilen , er de raske til " hevne seg ". Merkeverkstedene bruker jo ogs andre verksteder, enn sine egne, men er flinke til dekke over det. Noen bruker Mekonomen osv, Synes det er vre vanskelig. Bruker jo originalen selv om vi gr til et annet verksteder, og m da merkeverkstedene skjnne at de er for dyre.

Prisene er som de er fordi nok kunder betaler det de forlanger. Det er disse kundene som kan gjre noe med prisene, men de er for mange som har for god rd og gidder dermed ikke tilegne seg kunnskap nok til forst at de hiver penger ut gjennom vinduet heller.

Men. Det er nesten ingen rrleggere som tjener under 1 mill i ret. Det er det ingen mekanikere som gjr.

Etthvert merkeversksted har kontoret fullt av overbetalt daukjtt i skjorte og dongeribukse, mens det str to stakkarer skrur p svarte livet inne p verkstedet, de skal holde liv administrasjonen. Uavhengige verksteder er startet av de beste mekanikerne som ikke lenger gidder fore daukjttet, men starter for seg selv og tar jobben med kundemottak og delebestilling selv, derav lavere priser.

Det som slettes ikke fremkommer i denne reportasjen er hvor mye importrene krever av merkeverkstedene. Spesialverkty skal og m brukes til enhver tid, de koster en formue kjpe inn. Disse skal kalibreres, ofte to ganger i ret (dyrt). I tillegg er det krav om at hver enkelt mekaniker skal bli kurset i den spesialretningen han/hun velger, dette er heller ikke billig. Likeledes skal alt administrativt personell kurses for bli godkjent p ditt og datt. Jeg for min del har veldig god forstelse for at merkeverkstedene er dyrere enn verksted som ikke har hatt et eneste kurs.

Praktisk ha tilegnet seg kunnskap selv, og kunne fikse det meste. Kun en ting jeg ikke tar selv og det er reg.rei. Merkeverkstedet skulle ha 11000, et mecaverksted 7500. Sjekket et lite verksted som har eksistert i mange tir, og de gjr jobben for rett over 5000. Alle tre fr delene fra Romnes, s det er kun timeprisen som avgjr. Merkeverkstedet regner 7 timer. Det lille regner 4 timer.

Har en 2012 Ford Kuga... Motor havarerte p 101 000 km s null dekning. Byttemotor bel montert av merkeverksted i ystese Hardanger. Den nye motoren jaget litt ved bruk av cruisecontrol..... og om eg holdt jevnt trykk p gasspedalen... S begynte feilalrmer p motor komme.... srlig i veldig vtt vr........ S endte det til verksted for sjekk.... Luftfilteret var tett..... s eg sa at det burde dere ha skiftet sammen med motoren..... neida... Luftfilteret koster 225,- mens feil diagnosen kostet 800,-

Br eg betale for feil diagnosen nr det er bare 3-4 mneder siden motorbytte?

Svrt god oppsummering.

"men om kundene trenger kostbare forhandleranlegg for handle bil?"

Nei! Kundene treng ikkje glassfasade og marmor gulv. Kundene trenger "Value for money". Kundene teng f kvalitet av mekanikere med ein utdannelse som str i samsvar med timeprisen. Deleskiftere er ikkje verd to til tri tusen i timen.

Vi treng ein orginisasjon som tester mekanikere rlig, resertifisering. ha merkeimportrens diplom for opplring p kundemottakers kontor er berre end ein mte lure kunden. Det ser fint ut, men seier svrt lite om kvaliteten og evnene til den einskilde mekaniker. Vi treng uavhengige resertifiseringer p same mte som flyindustrien har.

Problemet Ligger i at "merkeverkstedene" ,som f.eks mller, skal ha bde bilsalg og verksted i et og samme kompleks.

Og for dekke opp kostnaden til bilsalgavdelingen s skrur de opp prisene p verkstedsdelen.

Blir ogs dyrere drifte til mer sentral beliggenhet forhandleren har (leie/eiendomsln osv).

Eneste mten f tvinge ned prisene p er splitte opp bilforhandler ifra bilverksted.S kan heller bilforhandlere tjene penger p kjp og salg av biler slik de skal, og verkstedene kan operere med priser som er mer akseptable for forbrukeren.

Sist jeg skulle gjre noe p bilen s sjekket jeg flere forskjellige verksteder ogs uavhengige, faktisk kom merkeverkstedet ut billigst men da gjorde jeg det heller i sverige for halve prisen.

Med litt kunnskap om bil er det godt mulig gjre vedlikehold ogs p nye biler selv.

Notere hva som utfres i serviceheftet og ta seg av alt ettersyn.

Her er jammen penger spare p service og vedlikehold fra en bil forlater butikken til den skrotes.

Jeg har slutta bruke verksted, jeg sjekker lysene, om jeg har nok spylervske selv. Skifter olja selv for 2800 kr timen. Helt utrolig. Strsteparten av bilmkanikerene er polakker ogs. Trenger vi 34 punkts service, tull. P 10 r s haar du betalt opp mot 100 000 i service. Hva skal vi med garanti

Derfor tar jeg service og reparasjoner i Sverige, og kombinerer det med en handletur.

Verkstedet ligger tett opp til handlesenteret.

Greide knuse sidespeilet. Merkeverkstedet skulle ha 6500,- for jobben mens Skruvat skulle ha 650,- for nytt speil. Byttet speilet selv noe som tok meg 30 min. kun ved hjelp av ti tommeltotter og en stjerneskrutrekker.

Per Tormod Nilsen

Per Tormod Nilsen

Orginale reservedeler er ofte laget av samme fabrikk som det de kaller uorginalt.men til kanskje halve prisen. Mtte skifte tannstang/styresnekke styring p min VW, orginaldel 11600 kr uorginal 5600 kr!

Dette er drlig skjult reklame og det br det oppgis om p forsiden av avisen.

Paus: Du er sikkert en grei kar, men skal du bli tatt serist s m du ikke legge deg p en s slett linje for selge dine produkter.

Nils Petter Pettersen

Nils Petter Pettersen

Jeg har et gammelt fagbrev som bilmekaniker, men har forlengst sluttet skru p min egen bil. Her hvor jeg bor har kommunen et bilverksted, frst og fremst for sine egne biler og andre kjrety. Verkstedet er offentlig godkjent og tar 8-900 kr.timen. Har bare gode opplevelser med verkstedet! Har forlengst sluttet skru selv.

Litt trist se en skalt "bilkonom" ha et s snevert syn p prissetting av tjenester. Se like gjerne p grunnnlagsinvesteringene som skal til fr en tmrer kan sl inn den frste spikeren i forhold til det som skal til fr en mekaniker kan skru den frste skruen. Han har helt rett i at bilene "gis" bort, og butikken satser p tjene pengene p servicemarkedet. For el-biler er det ikke ndvendigvis tilfellet fordi servicemarkedet er s mye mindre. De jobbene som koster 2800 kr pr time er feilsking p elektroniske problemer. Fr noen fr gjre en slik jobb bruker verkstedet ca. 800' p etterutdanning til mekanikeren. Etter fagbrevet. S denne mekanikeren har nesten like lang utdanning som den advokaten noen sammenligner med. Kompetanse, dvs. evne til lse problemer for kunden, koster faktisk penger. Hvis du synes det er for dyrt, g til "han p hjrnet" og forsk overtale han til se p problemet ditt. Du kommer til bli skuffet, for han har hverken kompetanse eller utstyr til gjre jobben. Etter mange r i bransjen kan jeg si at det er ikke disse jobbene som vi tjener mest penger p, s jeg heller til at prisen er ganske riktig.

Det er like trist se en bilmekaniker forsvare 2800kr timen Trond. At en bilmekaniker har et par kurs som alle andre bransjer har tilsvarende kurs. den lange utdannelsen har alle andre med fagbrev ogs, spar oss. Bilbransjen og verksted pris har tatt helt av.

Det er bare en ting gjre dersom verkstedet krever 2800,- per time, skift verksted.

Etter 125'000 km s var alle foringene p min japse utslitt. Merkeverkstedet i byen skulle ha 36k for jobben, 10k i arbeid og 26k i deler. Foringene lot seg ikke kjpe lst, kun komplette deler - hplst. Et uavhengig verksted skulle ha 9k i arbeidspenger for jobben og jeg kunne ha med delene selv. Fikk kjpt nytt, uoriginalt sterkt rabatert igjennom en venn for 6k(!). I flge verkstedet som utfrte jobben s var disse delene minst like gode som de originale. Noen var til og med produsert p samme fabrikk som de originale. Sparte meg 21k. Noe sier meg at deleprisene var kunstig hye hos merkeverkstedet.

Jeg ser at Marius Paus kaller seg "bilkonom", han framstr vel heller som "selvlrt" / selvoppnevnt forbrukerkonom. Han mangler i hvert fall totalt oversikt over hva som kreves av hndverkty, verkstedutstyr, diagnoseutstyr, krav til utdannelse bde fra bilfabrikant og vegdirektoratet / vegvesenet, arbeidstilsynet og offentlige krav i forbindelse med HMS. sammenligne en bilmekaniker og de krav som stilles bde til mekanikeren og verkstedet med en tmrer viser vel bare hvor lite han kjenner til bilbransjen.

Hva skriver statens vegvesen p sin hjemmeside :

"Reparasjoner p kjrety kan som hovedregel bare utfres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er sikre at reparasjoner blir utfrt p en profesjonell og trafikksikker mte.

Vilkrene for bli godkjent som kjretyverksted reguleres av forskrift om kjretyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet."

Som konom br han kunne se at disse kravene utlser til dels store investeringer bde med hensyn til lokaler, utstyr og utdanning av personell

For f full oversikt burde han kanskje sette seg inn i alle de lover og forskrifter som regulerer verkstedtjenester og ikke minst de krav som stilles til en arbeidsgiver.

Det blir ofte hevdet at mle og kkalibreringsutstyr koster svrt mye penger, og det er en vesentlig grunn til at bilverksteder har blitt s dyre. Dette er nok ganske overdrevet. Dette er utstyr som har en anskaffelseskostnad og byttes ikke ut hvert r. At kalibrering skal koste verkstedet svrt mye er ogs bare svada.

Svrt mange bransjer har vel s avansert utstyr, men spesielt bilverksteder sttter seg p dette argumentet. Fordi bilene har blitt mere avanserte, kan man derimot hevde at metodene p bilverksteder har endret seg til bli slik at kunden m betale for feilsking som skjer p grunn av drlig kompetanse. Det har blitt vanlig betale for verkstedarbeid som ikke utbedrer feilen, men som underveis blir omdedinert til trinn i feilskingen. Hvem har ikke opplevd dette?

Kunden som protesterer slipper oftest unna ekstra kostnaden, men verkstedet dekker dette inn gjennom kte timepriser.

Skriv en ny kommentar