Derfor tar bilverkstedet 2800,- timen

Mechanic working under the hood
Synes du det er mye er det tre ting du kan gjøre med det.

"Timepris for bilmekaniker: kr 2800,-. Koster mer enn advokater" slår Finansavisen opp på forsiden torsdag i forrige uke. En ting skal de ha, bilbransjen, de gjør ikke oss biløkonomer arbeidsledige. Kanskje kan våre tre tips til deg som synes at det der bare er for drøyt være en slags julegave til en hardt presset lommebok. Vi byr også på - helt gratis - en forklaring på hvorfor det er slik. 

Avisen og vi i LeasePlan er helt på linje og finner det vanskelig å forstå at mens fagarbeideren tømreren skal ha 600,- kroner timen, skal fagarbeideren bilmekanikeren ha 2.800 kroner timen. Nesten 5 ganger så mye. Med kr 4.500,- i lommen får du tømreren til å jobbe hele dagen, mens bilmekanikeren legger ned skiftenøkkelen etter 1 time og 36 minutter, i følge Finansavisens tall. 

Derfor
Økonomifaget gir oss en forklaring på hvorfor det er slik. Forklaringen er oppsummert i tabellen under.


"Alle" som jobber i eller med bilbransjen vet at det ikke er så veldig mye å tjene på å selge en ny bil, og at det er i ettermarkedet, det vil si på service og reservedelssalg, at fortjenestemulighetene ligger. Det "tas igjen" på ettermarkedet så godt man kan. Og ofte kan man godt.

Når du skal handle ny bil har du mye å velge mellom. Om du er en premium kunde vurderer du kanskje biler som BMW, Audi, Porsche, Lexus, osv. Er du mer i standardmarkedet må du bestemme deg for om du vil ha Ford, Opel, Toyota, Hyundai, Mazda, osv, osv. Konkurransen om å få deg som kunde er knallhard. Prisene presses.

Så fort du har signert kontrakten snus alt på hodet. Du er nå kunde. De neste årene er du låst til det merket du valgte, og de merkeverkstedene og reservedelene de selger. Konkurransen er med et pennestrøk, bokstavelig talt, i praksis nesten borte. Det betaler du dyrt for. 

Her vil kanskje noen føle behov for å forsvare seg med å si at det er fritt verkstedvalg og at kundene kan utføre service hvor de selv vil. Nå ja. Markedsføringen kan lett oppfattes dithen at det er bare hos merkeverkstedene du egentlig får kvalifisert service. Den som bilen din fortjener. Usikkerheten kan lett gnage hos nybilkjøperen, som velger merkeverkstedet "for sikkerhets skyld". Det er også det imagemessige som gjør at Porsche-eieren kanskje synes det er litt kjipt å ta med sin nye og dyre bil til et billig uavhengig verksted. 

Og er du først på merkeverkstedet så er det de originale reservedelene du får enten du vil eller ikke. Du har ikke noe valg. Konkurransen er lik null. Prisen er høy. Det er monopolets natur.

Merkeverkstedene vil kanskje legge til at når du bruker de så er du garantert at de følger fabrikkens servicerutiner og at du beholder garantien. Det skulle bare mangle, mener vi. Og at det derfor må bli dyrere. At det kan ta lenger tid enn hos noen som eventuelt ikke gjør det skjønner vi. Hvorfor prisen pr time skal bli høyere skjønner vi ikke.

Tre veier til lavere verkstedpriser
Nå som vi vet hvorfor er det lettere å se hva som gi deg lavere priser.

Her er våre tre beste tips til deg som bileier:

  1. Sammenlign og vær bevisst servicekostnader før bilkjøpet
    Ikke la deg blende av den flotte bilen og det gode tilbudet på bilen. Har et bevisst forhold til servicekostnadene du vil få. Det har med timeprisen å gjøre, men også med serviceintervallene. Dette blir en del av bilholdskostnadene dine. Be selgeren sette de opp for de neste 3 - 5 årene samtidig med at han setter opp tilbudet på selve bilen. Vit hva de blir før du skriver under kjøpskontrakten. Gjør du dette har du også grunnlaget du trenger for neste punkt.
     
  2. Bruke frie verksteder når det lønner seg
    Ofte vil det lønne seg, det viser god økonomisk sans og det er godt for lommeboken. På mange jobber er det helt greit å bruke disse. LeasePlan har rammeavtale med en slik verkstedkjede og vi sparer våre kunder for store penger ved å styre jobber dit.
     
  3. Benytt biladministrasjonsselskapenes kundeklubber slik som for eksempel "Kundeklubben Team LeasePlan" 
    Uansett hvilken bil du har kan du som privatperson melde deg inn i klubben og få fordel av storkunderabatter. Enda viktigere synes vi er at du får fri tilgang til våre biltekniske eksperter. Som privatkunde og kanskje uten spesielle bilkunnskaper kan det være lett å bli litt overkjørt av forhandlerens argumenter og påstander om at "det er slik det er", eller at "det er ikke mulig". Våre biltekniske eksperter lar seg ikke overkjøre. Er du i kundeklubben er de på ditt lag. Hele bilholdet blir enklere, rimeligere og mindre "styrete".

Trenger høye priser?
Trenger bilforhandlere de høye timeprisene for å overleve? Er det slik at hadde verkstedprisene vært lavere så ville bilprisene blitt høyere, slik det av og til antydes? Det kan være lett å la seg forlede til å tro det. Samlet hadde landets merkeforhandlere en resultatmargin på 2,6 % i fjor. Ikke mer enn de trenger, selv om det er kraftig opp fra 1,7 % året før, leser vi i bransjepublikasjonen Bilnytt. Vi ser også at de beste forhandlerne i hvert fylke typisk har 3 - 5 ganger så høy margin som gjennomsnittet. Så vidt vi klarer å se i farten er dette forhandlere som (ennå) ikke har investert store penger i glassfasader, marmorfliser og annet for å imøtekomme fabrikkenes ofte svært store og dyre krav. 

Spørsmålet da, tenker vi, er ikke om bilforhandlerne trenger høye timepriser for å overleve, men om kundene trenger kostbare forhandleranlegg for å handle bil? Vi tror ikke det.

God jul!

 

Photo licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

36 kommentarer

Tommy

22.12.2016 kl.09:38

Og hva tjener så en bilmekaniker i timen??? Jo alt fra 150-210 kr i timen så hvem er det som tjener grovt her.

Kenneth

22.12.2016 kl.11:15

"BMW, Audi, Porsche, Lexus, osv."

Mercedes da? Største premiummerket av alle...

Tran

22.12.2016 kl.11:51

Det gjelder å ha litt peiling mekanisk og elektrisk utførelse, da kan man prute på prisen :)

Nils

22.12.2016 kl.11:55

Billig bilhold? Hold deg unna VW, Audi, Mercedes, BMW, Porsche, etc. Betaler ikke mer enn rundt 1000-lappen på andre merker på merkeverksted...

Tom

22.12.2016 kl.12:32

Vi må få vekk alle disse sinnsyke avgiftene ved kjøp av bil.Nok er nok.

HeldigNordmann

22.12.2016 kl.12:34

Derfor drar vi til Sverige 😉

.

22.12.2016 kl.12:47

"Og er du først på merkeverkstedet så er det de originale reservedelene du får enten du vil eller ikke. Du har ikke noe valg. Konkurransen er lik null. Prisen er høy. Det er monopolets natur."

Dette er direkte feil. Det er stor konkurranse på delar, og verkstedet kan ikkje nekte å montere deler dei ikkje har levert sjølv, så lenge delane er funksjonelt identiske med dei originale.

Det dei *kan* nekte er å skaffe desse delane, så du må rekne med å måtte kjøpe og levere dei sjølv.

Sukk

22.12.2016 kl.13:02

Søtt bilde - og du verden så politisk korrekt. Man må lete med lys og lykte etter kvinnelige mekanikere men jammen fant man en....

Henry

22.12.2016 kl.14:20

Holder meg til Snapdrive,770kr timen

Anders

22.12.2016 kl.14:20

Selvfølgelig kan et verksted nekte å montere delene du medbringer. De kan bare nekte å ta jobben. Ingen som kan "tvinge" et verksted til å ta en jobb.

Lars

22.12.2016 kl.15:16

Fordelingen av den høye timeprisen ? Hvorfor skriver dere ikke noe om dette ? timepris/lønn til faglært /dekningsbidrag osv..

Bjørnar

22.12.2016 kl.17:00

Sålenge ordrebøkene er fulle og folk betaler 2500 kr timen kommer ikke prisene ned. Så enkelt er det. Hvorfor skulle de det?

Jeg bruker uavhengig ved oppdukkende og Sverige ved service. Enkle ting tar jeg selv med deler kjøpt på nett. Utrolig mye å spare!

Bergtor

22.12.2016 kl.17:22

For noen år tilbake, ble prisen på bilmekaniker hos Bertil O Sten, satt til 850,- for reperasjon av Peugot 206. På akkurat samme tidspunkt, på akkurat samme dag, var timeprisen for en flymekaniker på Gardermoen, 380,- for vedlikehold av Boing 737. Riktig god jul til alle som skal kostnadsberegne hva en fagmann skal ha pr time.

Ivar

22.12.2016 kl.18:35

Merkeverkstedene er jo mye dyrere enn de godkjente "andre " verkstedene. Hvis du går til et annet enn der du kjøpte bilen , er de raske til "å hevne seg ". Merkeverkstedene bruker jo også andre verksteder, enn sine egne, men er flinke til å dekke over det. Noen bruker Mekonomen osv, Synes det er å være vanskelig. Bruker jo originalen selv om vi går til et annet verksteder, og må da merkeverkstedene skjønne at de er for dyre.

Erik

22.12.2016 kl.19:38

Prisene er som de er fordi nok kunder betaler det de forlanger. Det er disse kundene som kan gjøre noe med prisene, men de er for mange som har for god råd og gidder dermed ikke tilegne seg kunnskap nok til å forstå at de hiver penger ut gjennom vinduet heller.

Jadda

22.12.2016 kl.20:40

Men. Det er nesten ingen rørleggere som tjener under 1 mill i året. Det er det ingen mekanikere som gjør.

ha ha

22.12.2016 kl.21:32

Etthvert merkeversksted har kontoret fullt av overbetalt daukjøtt i skjorte og dongeribukse, mens det står to stakkarer å skrur på svarte livet inne på verkstedet, de skal holde liv administrasjonen. Uavhengige verksteder er startet av de beste mekanikerne som ikke lenger gidder å fore daukjøttet, men starter for seg selv og tar jobben med kundemottak og delebestilling selv, derav lavere priser.

Øyvind

22.12.2016 kl.21:37

Det som slettes ikke fremkommer i denne reportasjen er hvor mye importørene krever av merkeverkstedene. Spesialverktøy skal og må brukes til enhver tid, de koster en formue å kjøpe inn. Disse skal kalibreres, ofte to ganger i året (dyrt). I tillegg er det krav om at hver enkelt mekaniker skal bli kurset i den spesialretningen han/hun velger, dette er heller ikke billig. Likeledes skal alt administrativt personell kurses for å bli godkjent på ditt og datt. Jeg for min del har veldig god forståelse for at merkeverkstedene er dyrere enn verksted som ikke har hatt et eneste kurs.

rune

22.12.2016 kl.23:14

Praktisk å ha tilegnet seg kunnskap selv, og kunne fikse det meste. Kun en ting jeg ikke tar selv og det er reg.rei. Merkeverkstedet skulle ha 11000, et mecaverksted 7500. Sjekket et lite verksted som har eksistert i mange tiår, og de gjør jobben for rett over 5000. Alle tre får delene fra Romnes, så det er kun timeprisen som avgjør. Merkeverkstedet regner 7 timer. Det lille regner 4 timer.

Ronny

23.12.2016 kl.00:00

Har en 2012 Ford Kuga... Motor havarerte på 101 000 km så null dekning. Byttemotor bel montert av merkeverksted i Øystese Hardanger. Den nye motoren jaget litt ved bruk av cruisecontrol..... og om eg holdt jevnt trykk på gasspedalen... Så begynte feilalrmer på motor å komme.... særlig i veldig vått vær........ Så endte det til verksted for sjekk.... Luftfilteret var tett..... så eg sa at det burde dere ha skiftet sammen med motoren..... neida... Luftfilteret koster 225,- mens feil diagnosen kostet 800,-

Bør eg betale for feil diagnosen når det er bare 3-4 måneder siden motorbytte?

Dag

23.12.2016 kl.00:02

Svært god oppsummering.

"men om kundene trenger kostbare forhandleranlegg for å handle bil?"

Nei! Kundene treng ikkje glassfasade og marmor gulv. Kundene trenger "Value for money". Kundene teng å få kvalitet av mekanikere med ein utdannelse som står i samsvar med timeprisen. Deleskiftere er ikkje verd to til tri tusen i timen.

Vi treng ein orginisasjon som tester mekanikere årlig, resertifisering. Å ha merkeimportørens diplom for opplæring på kundemottakers kontor er berre endå ein måte å lure kunden. Det ser fint ut, men seier svært lite om kvaliteten og evnene til den einskilde mekaniker. Vi treng uavhengige resertifiseringer på same måte som flyindustrien har.

John

23.12.2016 kl.00:32

Problemet Ligger i at "merkeverkstedene" ,som f.eks møller, skal ha både bilsalg og verksted i et og samme kompleks.

Og for å dekke opp kostnaden til bilsalgavdelingen så skrur de opp prisene på verkstedsdelen.

Blir også dyrere å drifte til mer sentral beliggenhet forhandleren har (leie/eiendomslån osv).

Eneste måten å få tvinge ned prisene på er å splitte opp bilforhandler ifra bilverksted.Så kan heller bilforhandlere tjene penger på kjøp og salg av biler slik de skal, og verkstedene kan operere med priser som er mer akseptable for forbrukeren.

Daniel

23.12.2016 kl.02:01

Sist jeg skulle gjøre noe på bilen så sjekket jeg flere forskjellige verksteder også uavhengige, faktisk kom merkeverkstedet ut billigst men da gjorde jeg det heller i sverige for halve prisen.

Tormod

23.12.2016 kl.08:04

Med litt kunnskap om bil er det godt mulig å gjøre vedlikehold også på nye biler selv.

Notere hva som utføres i serviceheftet og ta seg av alt ettersyn.

Her er jammen penger å spare på service og vedlikehold fra en bil forlater butikken til den skrotes.

Morten Mann

23.12.2016 kl.08:22

Jeg har slutta å bruke verksted, jeg sjekker lysene, om jeg har nok spylervæske selv. Skifter olja selv for 2800 kr timen. Helt utrolig. Størsteparten av bilmkanikerene er polakker også. Trenger vi 34 punkts service, tull. På 10 år så haar du betalt opp mot 100 000 i service. Hva skal vi med garanti

Per

23.12.2016 kl.08:27

Derfor tar jeg service og reparasjoner i Sverige, og kombinerer det med en handletur.

Verkstedet ligger tett opp til handlesenteret.

Willikov

23.12.2016 kl.08:39

Greide å knuse sidespeilet. Merkeverkstedet skulle ha 6500,- for jobben mens Skruvat skulle ha 650,- for nytt speil. Byttet speilet selv noe som tok meg 30 min. kun ved hjelp av ti tommeltotter og en stjerneskrutrekker.

Per Tormod Nilsen

23.12.2016 kl.09:26

Orginale reservedeler er ofte laget av samme fabrikk som det de kaller uorginalt.men til kanskje halve prisen. Måtte skifte tannstang/styresnekke styring på min VW, orginaldel 11600 kr uorginal 5600 kr!

Jim Strømberg

23.12.2016 kl.09:36

Dette er dårlig skjult reklame og det bør det oppgis om på forsiden av avisen.

Paus: Du er sikkert en grei kar, men skal du bli tatt seriøst så må du ikke legge deg på en så slett linje for å selge dine produkter.

Nils Petter Pettersen

23.12.2016 kl.10:03

Jeg har et gammelt fagbrev som bilmekaniker, men har forlengst sluttet å skru på min egen bil. Her hvor jeg bor har kommunen et bilverksted, først og fremst for sine egne biler og andre kjøretøy. Verkstedet er offentlig godkjent og tar 8-900 kr.timen. Har bare gode opplevelser med verkstedet! Har forlengst sluttet å skru selv.

Trond Selnes

23.12.2016 kl.11:37

Litt trist å se en såkalt "biløkonom" ha et så snevert syn på prissetting av tjenester. Se like gjerne på grunnnlagsinvesteringene som skal til før en tømrer kan slå inn den første spikeren i forhold til det som skal til før en mekaniker kan skru den første skruen. Han har helt rett i at bilene "gis" bort, og butikken satser på å tjene pengene på servicemarkedet. For el-biler er det ikke nødvendigvis tilfellet fordi servicemarkedet er så mye mindre. De jobbene som koster 2800 kr pr time er feilsøking på elektroniske problemer. Før noen får gjøre en slik jobb bruker verkstedet ca. 800' på etterutdanning til mekanikeren. Etter fagbrevet. Så denne mekanikeren har nesten like lang utdanning som den advokaten noen sammenligner med. Kompetanse, dvs. evne til å løse problemer for kunden, koster faktisk penger. Hvis du synes det er for dyrt, gå til "han på hjørnet" og forsøk å overtale han til å se på problemet ditt. Du kommer til å bli skuffet, for han har hverken kompetanse eller utstyr til å gjøre jobben. Etter mange år i bransjen kan jeg si at det er ikke disse jobbene som vi tjener mest penger på, så jeg heller til at prisen er ganske riktig.

Morten Mann

23.12.2016 kl.13:55

Det er like trist å se en bilmekaniker forsvare 2800kr timen Trond. At en bilmekaniker har et par kurs som alle andre bransjer har tilsvarende kurs. den lange utdannelsen har alle andre med fagbrev også, spar oss. Bilbransjen og verksted pris har tatt helt av.

Mr Mister

23.12.2016 kl.15:35

Det er bare en ting å gjøre dersom verkstedet krever 2800,- per time, skift verksted.

Jørn

23.12.2016 kl.17:24

Etter 125'000 km så var alle foringene på min japse utslitt. Merkeverkstedet i byen skulle ha 36k for jobben, 10k i arbeid og 26k i deler. Foringene lot seg ikke kjøpe løst, kun komplette deler - håpløst. Et uavhengig verksted skulle ha 9k i arbeidspenger for jobben og jeg kunne ha med delene selv. Fikk kjøpt nytt, uoriginalt sterkt rabatert igjennom en venn for 6k(!). I følge verkstedet som utførte jobben så var disse delene minst like gode som de originale. Noen var til og med produsert på samme fabrikk som de originale. Sparte meg 21k. Noe sier meg at deleprisene var kunstig høye hos merkeverkstedet.

Hans

17.01.2017 kl.09:47

Jeg ser at Marius Paus kaller seg "biløkonom", han framstår vel heller som "selvlært" / selvoppnevnt forbrukerøkonom. Han mangler i hvert fall totalt oversikt over hva som kreves av håndverktøy, verkstedutstyr, diagnoseutstyr, krav til utdannelse både fra bilfabrikant og vegdirektoratet / vegvesenet, arbeidstilsynet og offentlige krav i forbindelse med HMS. Å sammenligne en bilmekaniker og de krav som stilles både til mekanikeren og verkstedet med en tømrer viser vel bare hvor lite han kjenner til bilbransjen.

Hva skriver statens vegvesen på sin hjemmeside :

"Reparasjoner på kjøretøy kan som hovedregel bare utføres av verksteder som er godkjent av Statens vegvesen. Hensikten med godkjenningsordningen er å sikre at reparasjoner blir utført på en profesjonell og trafikksikker måte.

Vilkårene for å bli godkjent som kjøretøyverksted reguleres av forskrift om kjøretøyverksteder, fastsatt av Vegdirektoratet 13. mai 2009. Forskriften stiller spesifikke krav til lokaler og teknisk utstyr, teknisk leder og personale og til kvalitetsstyringssystem. Sammen skal disse reglene sikre reparasjoner med god kvalitet."

Som økonom bør han kunne se at disse kravene utløser til dels store investeringer både med hensyn til lokaler, utstyr og utdanning av personell

For å få full oversikt burde han kanskje sette seg inn i alle de lover og forskrifter som regulerer verkstedtjenester og ikke minst de krav som stilles til en arbeidsgiver.

Elektronikk

20.02.2017 kl.15:59

Det blir ofte hevdet at måle og kkalibreringsutstyr koster svært mye penger, og det er en vesentlig grunn til at bilverksteder har blitt så dyre. Dette er nok ganske overdrevet. Dette er utstyr som har en anskaffelseskostnad og byttes ikke ut hvert år. At kalibrering skal koste verkstedet svært mye er også bare svada.

Svært mange bransjer har vel så avansert utstyr, men spesielt bilverksteder støtter seg på dette argumentet. Fordi bilene har blitt mere avanserte, kan man derimot hevde at metodene på bilverksteder har endret seg til å bli slik at kunden må betale for feilsøking som skjer på grunn av dårlig kompetanse. Det har blitt vanlig å betale for verkstedarbeid som ikke utbedrer feilen, men som underveis blir omdedinert til trinn i feilsøkingen. Hvem har ikke opplevd dette?

Kunden som protesterer slipper oftest unna ekstra kostnaden, men verkstedet dekker dette inn gjennom økte timepriser.

Skriv en ny kommentar

hits