hits

Dette er det aller viktigste med bilpakken

kommentarer 7 kommentarer


Kjempet hardt for bilpakken: Statsminister Erna Solberg
Foto: Statsministerens kontor

Avgiftsendringene i bilpakken kamuflerer det som virkelig betyr noe for bilistene. Det er noe annet som langt viktigere enn at noen biler blir dyrere og andre billigere. Bil er blitt viktig.

Statsminister Erna Soberg har mellomfag fra UiB i sammenliknende politikk. Etter det vi forstår har hun de siste ukene sammenliknet mer politikk enn hun nok strengt tatt setter pris på. Med tre dronninger og en konge på sjakkbrettet som bare delvis har samme farge blir ikke spillet spesielt lett. Med blåblå brikker og et åpningsspill kalt "ultimatum" kjørte regjeringen i dobbel dronningformasjon en aggressiv strategi for å parkere motstandere og medspillere uten for mye forurensning av samarbeidsmiljøet. Etter hvert liknet spillet likevel mer på Monopol enn sjakk. For å unngå rødt lys og å bli nødt til rykke tilbake til opposisjon måtte regjeringen ut med 7 milliarder kroner i "samfunnsbot" for råkjøring i bilavgiftspolitikken. Trolig ble det noen prikker i samarbeidsførerkortet også.

På alvor
Bilistene kommer bedre ut av det etter disse ukene med, la oss kalle det, intens sammenliknende politikk. De kommer bedre ut av det fordi bil er blitt viktig å kjempe for, eller imot. Det er blitt en politisk sak det er verdt å kjempe for. Jeg tror at selv de som måtte være imot bilisme er enig i at det er en seier for bilistene at noen setter (regjernings)livet på spill for en. Å bli tatt alvorlig har bilbransjen og bilistene gjennom sine forbrukerorganisasjoner kjempet for i mange tiår. I omtrent like mange tiår har de hatt følelsen av å være en salderingspost på budsjettet hvor det var lett å hente inn noen ekstra milliarder om det trengtes. 

Vi lar oss hverken begeistre eller forarge over at en sportsbil som Audi R8 med 610 hestekrefter får 220.000 kroner mindre i avgifter slik flere medier har fremhevet. Kanskje var avgiftene 220.000 kroner for høye tidligere? Kanskje er de gjenværende 613.000 avgiftskronene nok? Det er for lettvint tabloid å hisse seg opp over slike ting.

Nattarbeid
Vi har medfølelse for Toyota og deres søstermerke Lexus som plutselig får svi for at nesten alle bilene deres er i "feil" klasse. Hybridklassen får nå mer avgifter, mens plug-in-klassen behandles mye snillere og slipper unna. Nå det er sagt er det ingen partier som er imot klasseforskjeller i bilpolitikken. Elbil-klassen har alltid fått mange fordeler de andre bare kan drømme om.

Nattarbeid gir ikke alltid de mest veloverveide og forutsigbare beslutningene. Jeg tror den berømte poseavgiften også oppstod på at tidspunkt hvor alle var så trette at ingen i ettertid husket hvem det var som foreslo den. Det kunne kanskje vært greit i dette tilfellet også.

Alternativ pakke
Vi har laget vår egen uhøytidelige og upolitiske liste over momenter til bilpakkeforhandlinger for politikere av alle farger. Her er den:

  • Sørg for færre signalfeil på jernbanen - slik at det går an å stole på toget. I dag går det dessverre ikke alltid et tog, men det er alltid en arbeidsgiver som forventer at du er presis på jobben.
  • Gi oss flere gode alternativer til det å kjøre bil. Uenighet mellom Oslo og Bærum kommune er årsaken til at det ikke finnes noen Fornebubane, for eksempel. Bare masse bil og busser i kø. Fornebubanen begynte man å planlegge i 1992, besluttet gjennomført første gang i 1997, men fortsatt er det ikke gravd en millimeter. Hvor hellig skal lokaldemokratiet være?
  • Vi vet at ikke alle synes så mye om å bygge nye veier, men noe vei må vi ha. La oss bygge det vi skal ha raskt uten å bruke flere tiår på å planlegge. 
  • Følg nøye med i utviklingen. Ikke invester i det som kanskje er gårsdagens infrastruktur. 
  • Fortsett å gå mot høyere bruksbaserte avgifter og lavere kjøpsbaserte avgifter. I dag er det økonomisk vanvidd å ikke bruke bilen om du først har anskaffet deg den. Den er dyr å kjøpe, billig å bruke.
  • Slutt å finregne på CO2-avgiften. Det gir ingen mening. Avgiften er basert på helt urealistiske CO2 utslipp i et laboratorium, uten systematikk i avvikene til den virkelige verden. De er rett og slett grovt feil. Avgiftene rammer ulike bilmodeller helt tilfeldig.
  • Bruk 10 - 15 år på gradvis å fjerne hele engangsavgiften. Om hele engangsavgiften for en alminnelig VW Golf fordeles ut på det den sannsynligvis vil bruke av drivstoff i sitt liv betyr det en fem til seks kroner mer pr liter.

Det vi tar med oss inn i juletiden er at i år var bil viktig og verdt å kjempe for. Eller imot. Det betyr mye.

7 kommentarer

Atle Atlesen

09.12.2016 kl.12:13

Jeg synes kommentaren er lite treffende, bi har blitt viktig? Samfunnet bruker antakeligvis over 100 milliarder i året på biltransport, veier er blant de største offentlige prosjektene man har, og veiens plassering har massiv innvirkning på våre byer og deres utforming. Å framstille det som bil ikke har vært viktig før er ganske kunstig.

Blomster-Ole

09.12.2016 kl.16:27

Vi må gjøre biler mindre viktige, det er den eneste miljø- og klimavennlige løsningen. Og i en så viktig sak nytter det ikke med gulrot, her er det pisk og kun pisk som fungerer. Heldigvis er MDG godt i gang allerede med sin gradvise innføring av fullt privatbilforbud i Oslo, uten unntak for elbiler. Resten av landet må følge etter, vi trenger jo selvsagt ikke bil heller, den kan fullt ut erstattes av sykkel. I en overgangsfase kan elsykkelen benyttes, men denne er strengt tatt bare juks og bør også forbys på litt sikt. All elektrisk kraft produseres jo ikke av vindmøller heller, ikke enda. Dermed er ingen annen energikilde enn muskelkraft klimavennlig nok. Rasmus og Lan har nok planen klar, får vi håpe.

Arne Mo

09.12.2016 kl.16:36

Hvis du Atle Atleson ikke mener at bil er viktig, får du se til å orientere deg. Du er nok ikke særlig opplyst, dessverre. Ellers er det mange gode innspill her. Bra!

09.12.2016 kl.18:49

Ren og skjær fornuft. Men den videre utviklingen er gitt. Når bil avgiftsbelegges utfra miljøhensyn og ikke som fiskalt skattobjekt, vil vi endelig gjøre som resten av verden og ta i bruk boligskatt. Som langt på vei løser floken som heter formueskatt.

Videre vil høyere brukskost og økt miljøbevissthet påvirke eierforhold. Pooling og leie vil være fullgodt for mange mennesker i bynære strøk.

Morten

09.12.2016 kl.20:48

Blomster-Ole er helt på jordet. Muskelkraft er desidert minst miljøvennlig, det er vel klart nok dokumentert. Er vel ingen som lever på luft og kjærlighet,derimot mye mat som ikke kommer på bordet av seg selv uten utslipp.

Omar

10.12.2016 kl.01:21

Blomster-ole, du kan da ikke mene det? Skal du få folk til å sykle rundt i Oslo? Har du glemt at vi har et land hvor det snør halvparten av året?

MDG er idealister, ikke realister. Å forby biler, men ikke forbedre kollektivttilbudet er bak mål, særlig når det foreligger rapporter om at kapasiteten til trikk og buss er sprengt, og folk bli kjørt fra på morgenen fordi trikkene er for fulle.

Olja

10.12.2016 kl.09:47

God dag. Kanskje du kan hjelpe meg med et regnestykke? Krangler ikke, diskuterer med en kar som jubler over denne "bilpakken" Bilfolket har fått en milliard.. sier han. Ja vel, sier jeg.

Han er er gjennomsnittlig bileier som kjører gjennomsnittlig antall kilometer pr. år. Har ikke campingvogn, mc eller moped eller fritidsbåt, og får ingen fordel med den nye vrakpanten.

Har en to år gammel Passat diesel stv. Har ingen planer om å vrake denne de neste 10 år. Fra 1.1.17, 35 øre dyrere diesel. (I 2020 70 øre mer med innblanding bio)

12% billigere årsavgift vet ikke om det veier opp for økning drivstoff avgift. Vedkommende er ikke pendler og drar ingen nytte av det økte pendlerfradraget. Bor ikke i noen av de største byene som får x antall kroner i billigere bompenger.

Gjør oppmerksom at vedkommende er ikke i nærheten av å tenke på miljøregnskapet. Kun sitt eget regnskap i kroner og øre.

Skal tro om vedkommende vil gå i pluss eller minus i 2017?

Skriv en ny kommentar