hits

Ny bil? Slik reduserer du risikoen for tap

Risikoen for velge feil om du kjper ny bil n er p en "all time high". Mange valgmuligheter og en ultrarask utvikling pusher risikoen til taket. Vi foreslr syv risikoreduserende tiltak.

 


Prinsens gate i Oslo gir en pminnelse om hvor viktig det er tenke fremover.

Under en spasertur i Oslo sentrum tidligere denne uken oppover det som skulle vrt Prinsensgate og over Wessels Plass ved Stortinget ble jeg minnet p hvor viktig det er for oss bilkonomer flge med og fornye oss om vi skal kunne gi kundene gode rd. 

Som bildet viser er man i gang med virkelig grave opp, utbedre og oppgradere gaten. Blant sikkert mye annet legges en om lag 30 cm tykk betongsle som skal sette gaten i stand til tle belastningen fra trikken som kjrer der. Kostnadene ved dette minnet meg p at det allerede finnes elektriske busser som kan kjre i de samme gatene uten at det krever massive investeringer i betongssle og skinner. Investeringer som er lite verdt nr det kommer et alternativ som gjr jobben til trikken billigere og bedre, og uten kreve skinner og gateforsterkninger. 

Etter elbilsuksessen kommer elbussen. Bombardier er eksempel p et selskap som tester ut elektriske busser som lader seg selv ved induksjonslading hver gang de stopper p en holdeplass, alts uten at de kobles til noe sted. Da er plutselig kostbare betongsler, skinner i gaten og masse ledninger i luften helt undvendig. 

N er ikke dette et blogginnlegg om trikk, men det var alts alt dette veiarbeidet som satte meg p tanken om det neppe noen gang fr har vrt viktigere for bilkjpere se p hva som kommer og ikke hva som har vrt. Behov for fremover og for se p hvordan en usikker fremtid kan gjres mer sikker.  Viktigheten av ikke binde seg til mer "sunk costs" enn man er helt ndt til. 

Fleksibilitet kan vre mye verdt.

Ultrarask utvikling
De selvkjrende bilene er ikke like rundt hjrnet, selv om de oppnr mye oppmerksomhet i media. Men de er kanskje ikke s langt unna heller. En volumprodusent som Ford har sagt at de kommer til masseprodusere selvkjrende biler uten pedaler og ratt innen fem r. N behver ikke masseproduksjon bety voldsomt stort volum, og de har ikke sagt noe om pris, men likevel. Et imponerende friskt utsagn. Den frste hydrogenbilen - en Hyundai - er allerede i salg, og elbiler med rekkevidde som en stor bensintank og ladetid kort nok til at du ikke behver bli utlmodig er sannsynligvis heller ikke veldig langt unna. De er her fr den bilen du tenker p kjpe i dag er blitt til spiker, og de er kanskje her ogs fr du prver selge bilen du n er i ferd med kjpe. Parallelt med dette ber bilimportrene myndigheten om hyere avgifter p ladbare hybrider fordi bilene er blitt for billige. Det har aldri skjedd fr.

Likevel, vi tror det er alle mulighetene for ekstrautstyr - og for ta feil valg - som i praksis pusher risikoen i taket for de fleste bilkjpere, mer enn selvkjrende biler og hydrogen. Fra det mest sofistikerte high tech utstyret til rde piping-striper i setene. 

Det er lett bli forvirret, valget kan vre vanskelig, men rdet er klart:

Vr lett p foten og lytt til erfarne bilfolk.

Lett p foten
Hva betyr det egentlig vre lett p foten? Det betyr at unng store investeringer i noe med mindre du vet at det ogs vil ha en verdi i fremtiden. Det betyr ogs ta i bruk det du kan av risikoreduserende tiltak.

Vi forslr syv tiltak som hver for seg kan redusere risikoen:

  • Se s langt inn i krystallkulen som mulig. Lytt til erfarne bilfolk. Flg gjerne med i motorpressen. Spesielt fagpressen er godt oppdatert.
  • Velg bil med high tech utstyr, men unng det mest eksotiske. Prv tenke p hva som vil vre vanlig fem r frem i tid. Ryggesensorer kan vre et eksempel. Det er veldig vanlig i dag, men var ikke s vanlig for fem r siden.
  • Be om ekstra utstyrspakker fra forhandleren i stedet for rabatt. En bil som er riktig utstyrt om fem r er verdt mer enn om den mangler utstyr som da er blitt standard. 
  • Unng "knalltilbud" p utgende modeller eller p tungsolgte modeller som mangler noe utstyr. Er bilen tungsolgt for forhandleren i dag er den neppe mindre tungsolgt for deg i morgen. Bare mindre verdt.
  • Vurder om du skal kjpe bil eller lease bil. Ved leasing er du bundet av kontrakten i kontraktsperioden, men du har null risiko for bruktverdien p bilen. Leasingselskap som oss i LeasePlan tar risikoen i stedet.
  • Ny, eller nyere brukt? Kanskje kan en 3 - 4 r gammel bil passe deg bedre n enn en helt ny bil? Du betaler mindre og risikerer mindre.
  • Fortsatt usikker? Kanskje du er best tjent med bruke bilen du allerede har et r til? 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar