hits

Nedturen har begynt

kommentarer


BMWs nye 5-serie. Fortsatt status, men best som en tjeneste? Foto: BMW. 

Nedturen har begynt for bilprodusentene, selv om det selges biler som aldri før. På den verdenskjente bilutstillingen i Paris for et par uker siden var mange av de ikke der. Bilprodusentene. 

Det mest interessante på den parisiske bilutstillingen i år, som har holdt det mer eller mindre gående siden 1898, var ikke de nye, flotte bilene som stod utstilt der. Det var de som ikke var der. Ford og Mazda for eksempel. To volumprodusenter som du skulle tro ville gripe denne muligheten til å vise et bredt publikum alle sine lekre biler. Volvo var heller ikke der. BMW? Vel, de var der, men de gjorde det utenkelige å ikke vise frem sin nye 5-serie! Derimot ble kanskje noen av dere som leser dette invitert til din lokale BMW-forhandler for en eksklusiv, lukket forhåndsvisning, mens utstillingen fortsatt pågikk. 

Er verden blitt gal? Nei, men den er blitt mindre og den er blitt digital.

"Giga" er ute. Lite, eksklusivt, målrettet og digitalt er inn.

Lørdag hele uka
Verden er digital. Gigainvesteringer i ditto stands på verdens bilmesser er ikke lenger gode markedsføringskroner for bilprodusentene. Den eneste formen for "giga" som klinger godt i markedsdirektørenes ører om dagen er "gigabytes" med digitalt markedsføringsmateriale. Selvsagt målrettet, tilpasset og styrt mot deg - du, som algoritmen mener vil kjøpe eller lease den nye bilen. 

Kundene kan på sin side hele uken, hele døgnet, fråtse i helt uoverkommelige mengder videoer, presentasjoner, bygg-din-egen-bil funksjoner og en drøss andre kreative tiltak som skal få deg gjennom salgstrakten og frem til kontrakten. Det er lørdag hele uka.

Det er bare det at mange ikke ønsker å bruke sin verdifulle tid på bil. Bil er ikke så interessant. Bil er ikke så gøy. Bil er ikke så viktig. Det er mange andre ting som er viktigere. Den friheten vi bare for kort tid siden fikk gjennom bilen - derfor var den så viktig - får vi nå gjennom sosiale medier og smarttelefon i lomma. Dette gjelder spesielt i byene. Og byene, de blir flere og større. 

Det er ikke det at vi ikke vil ha bil. Vi vil bare ikke bruke så mye tid på det. Livet er for kort til å "styre" med bil. Et par klikk bør være nok, synes mange.

Nedturen
Det er der den virkelige nedturen for bilprodusentene ligger i dag. I status. 

Kundeopplevelser, merkevarebygging, spotlightbelyst blankpolert lakk, skinnende gulvfliser og høye glassfasader, espressokaffe i hånden og velformulerte denne-bilen-passer-veldig-godt-for-dine-behov ord fra selgeren, mens ungene tygger pølse og tviholder i en heliumballong er for mange blitt erstattet av klikk på en skjerm.

Tjeneste, ikke vare
Å tviholde på en gammel struktur når mange av kundene ikke lenger ønsker den er en utrolig dårlig idé. Vi tror heller ikke noe på at vi må bevare gamle strukturer for beskytte deg som kunde mot deg selv, fordi at du ikke vet hva konsekvensene av det du gjør. Joda, vi har hørt argumentene.

Digitalisering og internett vil kunne gi enorme samfunnsendringer. Ikke bare endrer det måten vi holder oss informert på og måten vi handler på, men også hvordan vi konsumerer. Vi er på alle områder blitt mer opptatt av tilgjengelighet enn av tradisjonelt eierskap. 

Platesamlingen er blitt historie mens vi lystig strømmer musikk fra Spotify, mot å betale noen kroner måneden. Videobutikken på hjørnet er også borte, erstattet av Netflix på smart-tv'en. I bilbransjen vokser leasing, også blant privatpersoner, kraftig. Halvparten av alle firmabiler er leaset. En av tre privathandlede biler er leaset. Det er ikke så viktig å eie bilen lenger. Mange vil helst slippe. Det er det å kunne bruke bilen, eller musikken, som er viktig for mange. For noen kroner i måneden kjøper vi oss de tjenestene vi ønsker. Også bilen går fra å være en vare til å være en tjeneste. En transporttjeneste.

Selvkjørende biler - et av bilbransjens aller hotteste satsingsområde om dagen - vil bidra enda mer til at bilen blir en tjeneste. Du trenger ikke eie bilen så lenge den kommer kjørende og henter deg når du ber den om det.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar