Snart kommer mye bedre elbiler

The concept car Audi e-tron quattro at the Volkswagen Group Night (IAA) in Frankfurt.
Audi, en av mange som satser stort på elbil

Elbiler vi snart få sitt internasjonale gjennombrudd. Salget vil skyte i været, batteriene vil rekke mye lenger, ladetiden bli mye kortere og prisene vil bli mye lavere. Det er godt nytt også her hjemme hvor elbilsalget nå faller.

Produsentene setter inn store ressurser på å komme opp med nye og bedre elbiler. Etter flere år med elbiler som en litt eksperimenterende sideaktivitet tas de inn i varmen. Nå er ingen lenger fornøyd med å selge noen få elbiler, nærmest for å vise at de kan. Nå er det store volumer som teller.

30 % av alle Audi'er vil være elektriske, fortalte selskapet en sommerstille presse. Tretti prosent! Mercedes meldte omtrent samtidig under sin presentasjon av 2. kvartals resultatene at de fremskynder alle sine elbil-planer. Detaljer kommer de ikke med før i oktober - vi tipper at planene nylig er blitt fremskyndet, men de understreket at de tenker stort på mer enn en måte ved å fortelle at de også planlegger en elektrisk "heavy duty" lastebil. 

Solcelle-biler
Nå hadde Tesla gjort det samme uken før, men det ble fullstendig overskygget av en annen Tesla-nyhet. Solcelledrevne biler. Med strøm fra solceller på taket av huset eller garasjen din - ikke selve bilen - kan du lade bilen med ren strøm hjemme. Gjerne om natten via en egen Power Wall (hjemmebatteri) i garasjen. Med de planene er det kanskje ikke rart grunnleggeren Elon Musk lenge har insistert på å bygge verdens største batterifabrikk. Vi forstår nå også at det ikke er tilfeldig at han på siden av har bygget opp et solcelleselskap. Nå vil han fusjonere dette inn i Tesla og gi deg en automatisert alt-i-ett pakke. 

Store tall
At det er store tall det er snakk om skjønner vi når vi ser at tross alt lille Tesla regner med å omsette for nærmere 200 milliarder kroner i året av sin kommende mellomstore modell, Modell 3. Hele Audi omsetter for rundt 600 milliarder, og 30 % av dette skal nå bli elektrisk. I tillegg har vi Volkswagen, BMW, Nissan, Volvo, Renault... Listen blir lang.

Økosystem
Det er ingen ekstra bonus for å gjette at Teslas svært sterke satsing på selvkjørende biler - og det at de installerer all nødvendig hardware i alle bilene allerede uten at du ber om det - betyr at også dette er ledd i en større plan om å bygge et helt økosystem for bilistene. Antakelig vil vi se at alt er svært enkelt og bekvemt så lenge du holder deg innenfor dette økosystemet, og ganske mye mer trøblete om du vil gjøre noe utenfor. Ikke ulikt hva alle Apple-fans opplever.

Tøffere holdning
Samtidig har svenske forskere utviklet et batteri som gir 70 % lenger rekkevidde enn dagens batterier - i tillegg til å være billigere. Legg dette oppå rimelig solcellestrøm så begynner det å smake rekkevidde og billig drivstoff. Og solcelleforholdene også i Norge er langt bedre enn det man kanskje skulle tro, i alle fall sør for Trondheim.

Kanskje er det derfor bilprodusentene tør være "tøffere i trynet" og love 30 % elbilandel, elektrisk SUV og til og med elektrisk drevet stor lastebil.

Til slutt er ingenting nytt
Som vi skrev før sommeren er det et rått teknorace i bilbransjen om dagen. Det er det vi ser nå. At elbilsalget i Norge falt 14 % i første halvår i år skyldes ikke at elbiler er på vei ut, men at plugin hybdrid'ene akkurat nå har et forsprang. Bilbutikken om 4 - 5 år vil se helt annerledes ut enn i dag. Jeg tenker ikke på det at den kanskje ligger på nett, men på hvilken teknologi som sitter i bilene som tilbys. 

Når teknologiene til sist blir modne bryr vi som forbrukere oss kanskje ikke så mye om hvordan (bensin, batteri eller hydrogen), men mer om hva. Er bilen miljøvennlig? Gjør den "jobben" på en god måte (tar meg dit jeg vil?) Hva koster det meg å ha og bruke bilen? 

Når støvet har lagt seg ser vi at det egentlig ikke er noen annet enn et klassisk "usability" og "Total Cost of Ownership" case. Slik som vi har hatt det i mange ti-år. 

9 kommentarer

Bjørn

17.08.2016 kl.14:57

Har nettopp kjørt gjennom hele Tyskland, Sveits m.m. Så ikke en eneste el-bil noe sted. Kun noen smart biler.

Dette må da i stor grad være et norskt fenomen?

Bulle

17.08.2016 kl.15:43

Audi sier nok bare det Angela Merkel vil at de skal si.

Lars-Erik Østerud

17.08.2016 kl.15:57

Hyrbidene blir også bedre. Neste Outlander f.eks. vil ha 100 km rekkevidde på batteri (nå er det 50). Det vil gjøre de enda mer attraktive. Bare synd de ikke får de samme fordelene som el-biler selv om de er miljøvennlige

Binna

17.08.2016 kl.15:58

Jeg har også nettopp vært på ferie i Europa, så en elbil. Kan godt være at de etter hvert kommer, men elbil er foreløpig et kostbart norsk eksperiment, som folket betaler regningen for.

OleR

17.08.2016 kl.16:16

Norge har vært tidlig ute og en pioneer når det gjelder el-bil, men nå har også det sydligere Europa fått øynene opp for el-biler, og fabrikkene har faktisk problemer med å dekke etterspørselen. Men det er et viktig apropos her. I Norge har vi alt overveiende REN kraft, det er ikke alltid tilfellet lenger syd, derfor henter man heller ikke helt ut de samme miljøgevinstene, som igjen gjør at myndighetene ikke har hatt helt samme incentiv for å satse på det. Og strømmen er relativt dyr i enkelte land kontra Norge, som også reduserer fordelene for el-bil.

Men mye skjer og utviklingen går fort. Alle land jobber nå med å utvikle renere energikilder, og da endrer bildet seg. Det er også nylig (lest i dag) lekket nyheter om neste generasjon batterikapasitet på noen av de modellene som er markedsledende i Norge i dag...... (men jeg refererer ikke til det fordi det foreløpig bare er rykter), men som også vil gi ytterligere fordeler for el-bil.

Robert A.

17.08.2016 kl.16:52

Blir litt lei de som sier : og vi må ta regningen for elbil satsingen I Norge.

Det er ikke slik som at vi som har elbil har fått penger for å kjøpe elbil.

Dere synes det var greit når vi kjørte rundt I stygge små bokser, mens nå når vi kjører Tesla,kommer misunnelsen til syne.

For de 800000 kr min bil kostet,så har jeg betalt 500000 I inntekt skatt.

Hadde en ny tesla kostet 1.5 mill hadde ingen kjøpt bilen. Og sa hadde det heller ikke kommet rimelige biler med god rekkevidde.

Men selvfølgelig,når en elbil kan konkurrere på lik linje med museumsbil,Bør avgiftsfritak oppheves.

Jeg kjøret 50 000km I året med min elbil.

Finn Anders Haugan

17.08.2016 kl.17:11

Det er en stor misforståelse at det er vi(bensin/diesel) som betaler regninga! Her er det snakk om å slippe å betale avgifter! Jeg og du betaler ikke mere i bilavgifter å, fordi ELbilene slipper! Vi hadde ikke sett noen verdens ting av de pengene uansett!

Vegar Beid

17.08.2016 kl.20:30

Det er en grov misforståelse at norske elbiler er utslippsfrie. De fyres på marginen på kullkraft, akkurat som biler i Europa. Vannkraften vår bruker vi opp eller eksporterer selv uten elbiler.

Ronny

18.08.2016 kl.00:58

Hordan i all verden er dagens hybridbiler miljøvennlige? Går 5 mil på strøm og alt etter det bruker de mer drivstoff enn identisk modell uten batteri....?

Skriv en ny kommentar

hits