hits

Foreslr genialt enkle bilavgifter, lavere priser

Bilavgiftene fremover kan bli genialt enkle. En foresltt klimabasert omlegging av bilavgiftene gjr at Regjeringen langt p vei innfrir sitt nye lfte til EU om kutte klimagassutslippene med minst 40 % innen 2030. Samtidig vil bilprisene falle, bilene bli nyere, mer motorsterke og mer miljvennlige, men det blir neppe billigere ha bil.

Forslaget tyder p at det eneste det skal regnes avgifter p for nye biler er bilens miljutslipp. Besnrende enkelt i forhold til dagens system som i tillegg har vektavgift, hestekreftavgift, variable satser for ulike motortyper og i noen tilfeller fradrag.

Det nye systemet vil selvsagt i stor grad favorisere de miljsnille bilene. Nullutslippsbiler - som elbiler - vil f null engangsavgift, lavutslippsbiler vil f lav engangsavgift, og de bilene som slipper ut mye, la oss kalle det eksos, vil f hy engangsavgift. Det er bred politisk enighet om at det er slik det br vre.

Kan unng overgangsproblemer

Vi i LeasePlan mener det foresltte systemet med god margin ser ut til vre bde enklere og bedre enn det vi har i dag. Det vil alltid vre overgangsproblemer, men vi kan ikke la det stoppe en gunstig utvikling.

Det er n ting som er svrt viktig for alle som eier en bil i dag - det er at overgangen skjer over lang tid og p en forutsigbar mte slik at ikke verdien p nyere bruktbiler blir redusert mer en normalt. Sagt p en annen mte; hndtert riktig kan dette vre noe av det beste som har skjedd for bilbransjen og bilister p lang tid, hndtert feil kan det bli konomisk katastrofe for alle som i dag eier en bil.

Heldigvis er det lett gjre dette riktig dersom man lytter til viktige interessenter i bransjen. Vi er optimister.

Tenketankforslag

Samfunnskonom Villeman Vinje i tenketanken Civita er opphavmannen til dette forslaget som er publisert i Civita-notat nr 4/2015.

Omtrent samtidig med at Civita-notatet offentliggjres, uttaler Hyres finanspolitiske talsmann Svein Fltten at de i revidert nasjonalbudsjett som legges frem i mai ikke vil legge avgifter p elbilene, selv om grensen p 50.000 biler vil vre passert. Regjeringen vil imidlertid, sier han, komme med klare signaler om fremtidens elbilpolitikk, og han legger til at politikerne er enige om at det alltid skal lnne seg kjre nullutslippsbil.

Med litt velvilje kan det nesten hres ut som om han sttter Civitas forslag. Tradisjonelt ville Civita-forslaget vrt en brannfakkel p hyde med en flaske hyoktan bensin. N blir det kanskje gjennomfrt.

Hyere moms?

At det etter hvert kan bli lite bilavgifter til staten i et slikt system nr mange biler blir null- eller lavutslippsbiler er lett se. Det kan enkelt kompenseres ved at bil kan f hyere moms enn andre varer, parerer Civita, samtidig som de argumenterer for at det ikke br gjres.

Bil er i dag et transportmiddel for alle, og ikke et luksusgode som br skattelegges i en form for fordelingspolitikk, mener foreningen, og ppeker at det er noe som henger igjen fra 1960 og fr det, da biler var et rasjoneringsgode. Det er vel noe i det.

Hva det betyr for deg

Billigere bilhold eller ikke, vi tror et slikt system vil gi deg som bilbruker flere fordeler.

Norge vil bli mindre av annerledeslandet, og i denne sammenhengen er det positivt.

  • Slutt p "Norges-motorer" med frre hestekrefter enn opprinnelig fra fabrikk. En del bilmodeller er i Norge levert med nedtrimmede motorer. Det vil si motorer som har ftt frre hestekrefter for spare avgiftskroner, men uten at de av den grunn bruker mindre diesel eller er mer miljvennlige. At slikt burde vre undvendig er vel de fleste enige i?
  • Vi vil f frre motorsvake biler. Delvis p grunn av nedtrimming ikke lenger vil vre noe tema, men ogs fordi miljsnille, ladbare hybridbiler typisk har langt flere hestekrefter enn hva vi er vant med.
  • De politisk og miljmessig riktige bilene vil bli de konomisk gunstigste. Om lav- og nullutslippsbiler blir relativt sett billigere vet vi at det vil selges flere av de, og at de ogs vil vre populre i annenhndsmarkedet. Det er det samme som at bilene vil holde seg i verdi og at kostnaden for lease eller for ha bilen p annen mte blir lav.
  • Bilprisene vil falle hurtigere enn fr. Dette er baksiden av medaljen. Vi vil bli mer en del av et europeisk bilmarked hvor bilprisene faller mye raskere enn hva vi er vant til her hjemme. Det at prisene faller hurtigere oppveier langt p vei det at nybilprisene blir lavere. Hva det koster deg holde deg med bil er tross alt forskjellen mellom hva du gir for bilen og hva du fr igjen for den nr du selger den (verditapet), pluss driftskostnadene. Vi har tidligere vist at selv om bilprisene i Sverige er vesentlig lavere enn i Norge er forskjellen i bilholdskostnader nesten null.
  • Nyere bilpark. Med lavere priser p nye biler vil terskelen for skaffe seg ny bil ogs bli lavere. Det kan fre til at vi fornye det som i snitt er en av Europas desidert eldste bilparker. Sist gang jeg sjekket var det ingen andre europeiske land, bortsett fra Albania, som hadde s mange gamle biler p veiene som Norge.

Regjeringen varslet i Sundvolden-erklringen at den vil "Foreta en helhetlig gjennomgang av kjrety- og drivstoffavgiftene for stimulere til en mer moderne og miljvennlig bilpark". Denne gjennomgangen skal komme i mai 2015. Det er s kort tid til at i Finansdepartementet har de nok klart for seg hva de mener om den saken. Finanspolitisk talsmann Svein Fltten ogs. Om de mener det samme som tenketanken ledet av tidligere statsrd Kristin Clemet blir mer enn spennende se.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

2 kommentarer

Er det noen reell fordel med nyere bilpark? Ser en p antall trafikkdrepte er det ingen sammenheng. Norge og Sverige er p topp i f drepte, og snittalderen er faktisk ikke s ulik. Noen mneder eldre bilpark i Norge. Tyskalnd med flere r yngre bilpark(selvsagt for holde liv i sin viktige industri) har langt flere drepte i trafikken, selvsagt korrigert for bde innbyggertall og kjrt distanse. Forurensingsmessig er det alle de nye dieselbilene som slipper ut NO2. Skjnner at et selskap som lever av at folk skal ha ny bil vil sette pris p at markedet ker.

Du bommer p et helt sentralt punkt.

Elbiler er ikke nullutslipsbiler. De m lades og strmmen m produseres. Strmproduksjon gir miljbelastninger. Det er mer miljbelastende produsere en elbil med god batterikapasitet enn en vanlig bil med forbrenningsmotor. En stor del av en bils miljbelastning stammer nemlig fra produksjonen.Tunge elbiler som Tesla (pga batteripakken) sliter ogs mer p veidekket og gir mer finkornet svevestv.

Ditt forslag til bilavgifter har lite med milj gjre. Det du derimot oppnr er subsidiering av rike Teslaeiere. Men det var kanskje det du nsker?

Skriv en ny kommentar