hits

Apple-bil kan endre alt

Det neste store fra Apple er en bil, skal vi tro nyhetsbyret Bloomberg og vrt hjemmelige Dagens Nringsliv. Sannsynligvis elektrisk og sannsynligvis i lpet av fem r. Det br ikke overraske deg om det betyr at du snart kan ha en annerledes bil og ha bil annerledes.

Datamaskinprodusenten som grundig vokste ut av sin bransje og frst snudde opp ned p musikkbransjen med iTunes og iPod, deretter lrte oss alle at en mobiltelefon er noe mye mer enn det vi trodde det var med iPhone, gav oss iPad, nettbrettet vi ikke visste vi trengte fr vi bare mtte ha det, de kaster seg n alts over bilmarkedet, mener stadig flere observatrer. Apple selv sier som vanlig ingenting.

Redefinerer

Historien s langt forteller oss at de frst gir seg i kast med en ny bransje nr de fler de seg sikre p at de har et produkt som kan redefinere bransjen. Derfor er det ekstra spennende se hva de etter hvert kommer opp med

Allerede for et r siden skrev vi at det var "Nye rykter om iCar". N dukker ryktene opp igjen, med flere detaljer. Bde Financial Times, Wall Street Journal og nyhetsbyret Reuters er blant de som rapporterer at Apple har ansatt bilutviklere og bildesignere som jobber p et hemmelig prosjekt utenfor selve hovedkontoret. Et prosjekt separat fra CarPlay, som er Apples satsing p et infotainment system for andre bilprodusenter.

The next big thing

I flere r har investorer og andre spurt seg hva som kan vre "det neste store" for Apple. Det mtte bli i et marked som er stort nok til opprettholde veksten og verdien i verdens mest verdifulle selskap. En kontantbeholdning p 1400 milliarder kroner og en selskapsverdi p godt over 5000 milliarder kroner kommer ikke helt av seg selv. Verdens bilproduksjon er mer enn 60 millioner biler i ret og er nettopp et slikt stort marked. Her p worldometers kan du se hvor mange biler som er produsert hittil i r. Tallet oppdateres fortlpende.

Annerledes bil, bil annerledes

Selve bilen har endret seg enormt de siste 100 rene, selve bilbransjen har knapt nok endret seg i det hele tatt. Og selve bilene er fortsatt "ikke noe mer" enn bedre utgaver av forgjengerne. De gjr det samme, bare p en bedre mte. Det kan kanskje fortone seg som en uimotstelig fristelse for et selskap som har det nrmest som en forretningsid bringe ny teknologi inn i et "gammelt" marked, for deretter gjre ting p en helt annen mte enn noen andre har tenkt seg.

I LeasePlan gjr vi ikke noe med selve bilen. Vi kjper bilen slik den kommer fra fabrikken, men alt rundt den i forhold til bruke den og ha nytte av den - det liker vi snu rundt p, utforske og utfordre. Kanskje er det derfor vi er ekstra spente og forventingsfulle p hva som kommer. Vi hper og tror det kan gjre det mulig for oss tilby kundene vre enda bedre bil- og biladministrasjonstjenester.

Det kan vre at bilen blir annerledes om noen r, og det kan vre at du har og bruker bilen annerledes om noen r.

Google ogs

Google eksperimenterer med en selvkjrende bil. Google leverer som kjent Android operativsystemet som veldig mange mobiltelefoner bruker. Om vi skal tenke hyt rundt dette s tror vi at Google vil komme opp med et system for en selvkjrende bil, et system som de vil levere til alle de bilprodusentene som nsker bruke det. Mens vi tror Apple vil levere sitt eget system for selvkjrende bil, og selve bilen. Med andre ord akkurat slik som det er i mobilverdenen.

Elbil

Vi er ganske sikre p at det er snakk om en elektrisk bil som vil konkurrere mot elektriske biler fra Volkswagen, GM, Nissan og Tesla. Det vi i alle fall vet s langt er at Apple siden i sommer har ansatt designere fra Mercedes, elbilfolk fra Tesla og batterieksperter fra ledende batteriprodusenter.

Kribler i fingrene

Inne p kontoret gleder vi oss nr vi hrer slike nyheter. Nye og mer kundevennlige former for bilhold er det vi jobber med hver dag. Nr det n ser ut som om et av verdens strste selskap kaster seg inn i den samme kampen blir vi utrolig inspirert.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar