Apple-bil kan endre alt

Det neste store fra Apple er en bil, skal vi tro nyhetsbyrået Bloomberg og vårt hjemmelige Dagens Næringsliv. Sannsynligvis elektrisk og sannsynligvis i løpet av fem år. Det bør ikke overraske deg om det betyr at du snart kan ha en annerledes bil og ha bil annerledes.

Datamaskinprodusenten som grundig vokste ut av sin bransje og først snudde opp ned på musikkbransjen med iTunes og iPod, deretter lærte oss alle at en mobiltelefon er noe mye mer enn det vi trodde det var med iPhone, gav oss iPad, nettbrettet vi ikke visste vi trengte før vi bare måtte ha det, de kaster seg nå altså over bilmarkedet, mener stadig flere observatører. Apple selv sier som vanlig ingenting.

Redefinerer

Historien så langt forteller oss at de først gir seg i kast med en ny bransje når de føler de seg sikre på at de har et produkt som kan redefinere bransjen. Derfor er det ekstra spennende å se hva de etter hvert kommer opp med

Allerede for et år siden skrev vi at det var "Nye rykter om iCar". Nå dukker ryktene opp igjen, med flere detaljer. Både Financial Times, Wall Street Journal og nyhetsbyrået Reuters er blant de som rapporterer at Apple har ansatt bilutviklere og bildesignere som jobber på et hemmelig prosjekt utenfor selve hovedkontoret. Et prosjekt separat fra CarPlay, som er Apples satsing på et infotainment system for andre bilprodusenter.

The next big thing

I flere år har investorer og andre spurt seg hva som kan være "det neste store" for Apple. Det måtte bli i et marked som er stort nok til å opprettholde veksten og verdien i verdens mest verdifulle selskap. En kontantbeholdning på 1400 milliarder kroner og en selskapsverdi på godt over 5000 milliarder kroner kommer ikke helt av seg selv. Verdens bilproduksjon er mer enn 60 millioner biler i året og er nettopp et slikt stort marked. Her på worldometers kan du se hvor mange biler som er produsert hittil i år. Tallet oppdateres fortløpende.

Annerledes bil, bil annerledes

Selve bilen har endret seg enormt de siste 100 årene, selve bilbransjen har knapt nok endret seg i det hele tatt. Og selve bilene er fortsatt "ikke noe mer" enn bedre utgaver av forgjengerne. De gjør det samme, bare på en bedre måte. Det kan kanskje fortone seg som en uimotståelig fristelse for et selskap som har det nærmest som en forretningsidé å bringe ny teknologi inn i et "gammelt" marked, for deretter å gjøre ting på en helt annen måte enn noen andre har tenkt seg.

I LeasePlan gjør vi ikke noe med selve bilen. Vi kjøper bilen slik den kommer fra fabrikken, men alt rundt den i forhold til å bruke den og ha nytte av den - det liker vi å snu rundt på, utforske og utfordre. Kanskje er det derfor vi er ekstra spente og forventingsfulle på hva som kommer. Vi håper og tror det kan gjøre det mulig for oss å tilby kundene våre enda bedre bil- og biladministrasjonstjenester. 

Det kan være at bilen blir annerledes om noen år, og det kan være at du har og bruker bilen annerledes om noen år.

Google også

Google eksperimenterer med en selvkjørende bil. Google leverer som kjent Android operativsystemet som veldig mange mobiltelefoner bruker. Om vi skal tenke høyt rundt dette så tror vi at Google vil komme opp med et system for en selvkjørende bil, et system som de vil levere til alle de bilprodusentene som ønsker å bruke det. Mens vi tror Apple vil levere sitt eget system for selvkjørende bil, og selve bilen. Med andre ord akkurat slik som det er i mobilverdenen.

Elbil

Vi er ganske sikre på at det er snakk om en elektrisk bil som vil konkurrere mot elektriske biler fra Volkswagen, GM, Nissan og Tesla. Det vi i alle fall vet så langt er at Apple siden i sommer har ansatt designere fra Mercedes, elbilfolk fra Tesla og batterieksperter fra ledende batteriprodusenter.

Kribler i fingrene

Inne på kontoret gleder vi oss når vi hører slike nyheter. Nye og mer kundevennlige former for bilhold er det vi jobber med hver dag. Når det nå ser ut som om et av verdens største selskap kaster seg inn i den samme kampen blir vi utrolig inspirert. 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits