Anbefales: Avgiftsfrie el-bensinbiler

Biler som går både på strøm og bensin slipper avgifter fra og med i år, og blir mye billigere. Flere bilprodusenter vil i løpet av året tilby slike ladbare hybridbiler. Noen er i butikken allerede.

En ladbar hybrid er enkelt forklart en elbil som i tillegg har en liten bensinmotor som kan lade batteriene for deg når det er nødvendig. Dermed kan du kjøre på ren stikkontaktstrøm til og fra jobb og barnehage, mens du på de litt lenger turene får hjelp av bensinmotoren. Dette er elbil og vanlig bil i ett. Genialt, synes vi.

Endringer i bilavgiftene gjør at en normal ladbar hybridbil som for eksempel den nye VW Golf GTE helt slipper bilavgifter. Det eneste som kommer på av avgifter er vanlig moms. Andre slike biler med ingen eller lave avgifter er Audi A3 e-tron, Volvo V60 Plug-in-Hybrid og Norges mest solgte ladbare hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV. Om ikke lenge får disse bilene følge av Audi A4 e-tron og VW Passat GTE. Langt oppe i premiumsegmentet er det også en rekke merker og modeller å velge blant. 

På ryktebørsen for bilbransjen svirrer det et utall planer og ubekreftede rykter om hvem som kommer med hva når. 

Kjør så langt du vil

De rene elbilistene må akseptere begrenset rekkevidde og lang ladetid. Så lenge de to tingene ikke er skikkelig løst, tror vi at ladbare hybrider er veien å gå for de aller fleste. 

Tenk på bensinmotoren som en reservetank. Når batteriet går tomt fyller den på med strøm, og dermed kan du i praksis kjøre akkurat så langt du vil. Bensinstasjoner er det over alt.

Det gjør det også mye, mye lettere å klare seg med kun den ene (ladbare hybrid) bilen, da den kan brukes på samme måte som en vanlig bil når det er nødvendig. 

For ensidig på el

Incentivene for elbiler er svært sterke og de virker bedre enn noen hadde turt håpe på. Frem til i år har ladbare hybrider hatt uforholdsmessig høye avgifter etter vår mening. 

I LeasePlan mener vi det er viktig å ikke fokusere for ensidig på én enkelt teknologi, som for eksempel elbiler, men gi rom for bredde med andre teknologier. Årets statsbudsjett åpner for en slik bredde ved å ta de ladbare hybridene i varmen. På nettstedet bilnorge.no kan du lese mer om bilavgiftene og se hvordan akkurat den bilen du ønsker kommer ut. 

Ny tillit til forbrukerne

Årsaken til at avgiftene har vært som de har vært kan kanskje ligge i at Regjeringen hittil ikke har hatt tillitt til at vi forbrukere faktisk vil kjøre disse bilene kanskje så mye som 80 - 90 % på strøm, og at disse bilene derfor ikke har "fortjent" lave avgifter. 

Vi tror vi vil vise oss tilliten verdig, selv når vi har friheten til å velge. Om ikke annet fordi det er mye å spare rent økonomisk på å plugge bilen i stikkontakten. Rimelig eller gratis strøm er så mye mer fristende enn diesel til 13 kroner literen. Så får politikerne ta miljøengasjementet vårt som en bonus - at vi plugger oss til strømnettet også fordi vi synes det en god ting å gjøre. 

Ikke ulikt beveggrunnene til de aller fleste av dagens elbilkjøpere. 

Godt for lommeboken

Siden vi er biløkonomer har vi regnet på hva det vi koste deg å ha og bruke noen av de vanligste ladbare hybridbilene som kommer på markedet i år. Ikke bare hva de koster i innkjøp, men hva det koster deg å ha bilen og å bruke den over en fire års periode. 

Vi tror bilene vil holde seg godt i verdi, om lag som en konvensjonell bil og den koster i innkjøp omtrent det samme. Dermed koster det omtrent det samme å ha bilen også. 

Å bruke den er en annen sak. Det er mye billigere. Det er fordi du slipper unna med å fylle mye mindre drivstoff at lommeboken virkelig nyter godt av dette. Om du kjører slik som produsentene har tenkt seg med en blanding av stikkontaktstrøm og bensin bruker du bare 1/3 så mye av det flytende drivstoffet. Dermed kan du fort spare 7.000 - 8.000 kroner eller mer i året ved å kjøre for eksempel hybrid-Golfen GTE i stedet for bensin-Golfen TSI. 

Det er egentlig mye opp til deg som kjører den, og hvor ofte du plugger inn stikkontakten.

Godt for miljøet også

Om du sørger for å bruke muligheten disse bilene gir deg vil du altså bruke svært lite bensin. Mens en VW Golf 1,4 TSI 150 HK bruker 0,47l/mil bruker den samme Golf GTE kun 0,15 l/mil, i oppgitt forbruk. Det er bra for miljøet.

At den ladbare varianten har 204 HK, mot 150 i den vanlige vil nok mange synes er en ytterligere bonus, og noen et argument sterkt nok i seg selv for å velge en slik bil.

Anbefalingen

Vi våger oss frempå med et "godt for deg, godt for miljøet"-argument og anbefaler ladbare hybrider.

 

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

3 kommentarer

ole jonny teigen

20.01.2015 kl.11:25

Bra artikkel - fint om dere følger opp med

priser og ikke mist hvordan dere ser bruktmarkedet for

denne typen biler kommer til å bli

Mvh

Eivind

20.01.2015 kl.13:45

-Har kjørt ladbar bensinhybrid i snart ett år nå (M. PHEV). Drivstoff-forbruket det siste året er omtrent en fjerdedel av hva det var tidligere. Forbruket er ikke helt nede på det fabrikken oppgir, men det skyldes kjøremønsteret vårt. Bilen står til lading hver natt og all kjøring i lokalmiljøet er strømbasert. Den nesten lydløse kjøringen er en nytelse i seg selv - i tillegg til den gode samvittigheten!

Strutle

21.01.2015 kl.15:49

Men hva med resten av godene som elbilfolket har inntil 2017? Gjelder de for ladbare hybrider også?

Skriv en ny kommentar

hits