hits

Sjokkerende billig kjre bil

En dry krone kilometeren - det er hva vre siste regnestykker viser at koster kjre bil. Fjernt fra de vanlige seks, syv kronene du er vant til lese at bilen koster deg pr kilometer. Les hvordan det henger sammen.

Med sansen for utfordre det vedtatte ppeker vi at nr du skal regne p hva det koster deg kjre p hytta er du ikke s langt unna sannheten om du regner om lag en krone kilometeren for en ganske alminnelig familiebil. Da er det enkel hoderegning sette bde tog og buss i sjakk. Er dere mer enn n person i bilen er det nesten umiddelbar sjakk matt. Skolematt, ville kanskje Magnus Carlsen sagt.

Tallene vil kanskje overraske mange, men at for eksempel kene p veiene ker s lenge det er spass billig kjre bil br ikke overraske noen. Det gjelder skille mellom hva det koster ha bilen, og hva det koster bruke den.

Ikke feil, ikke relevant

Vi leser hvert r i media om beregninger som viser at en gjennomsnittlig familiebil koster deg et sted mellom seks og syv kroner pr kilometer. Det er ikke feil, det er bare ikke relevant hvis du skal se p om det lnner seg for deg kjre bil eller ta tog - for eksempel til Bergen.

Forskjellen mellom en krone og syv kroner pr kilometer ligger i forskjellen mellom en marginalbetrakting og en totalbetraktning. Det betyr at det er ganske dyrt ha bil i Norge, men om du frst har bilen er det ikke s dyrt bruke den. Bompenger gjr det litt dyrere, helt avhengig av hvor du kjrer selvsagt. Derfor har vi ogs utelatt bompenger fra regnestykkene nedenfor.

M du ha bil? Vi ser at personbilbestanden i Norge vokser s fort at vi nesten ikke rekker trekke pusten mellom hver gang vi m oppdatere tallene - s veldig mange og stadig flere mener at, ja, de m ha bil. Rett eller galt. Og har du frst bilen - ja, da er det konomisk vanvidd ikke bruke den.

Bilbruk blitt billigere

De siste fem rene er det i reelle, inflasjonsjusterte priser gtt fra billig til billigere kjre bil. Det gjelder ikke for alle biler, men to av vre tre tilfeldig valgte biler i tabellen nedenfor er billigere kjre n i 2014 enn de var i 2009. Uten egentlig ha sjekket har jeg ikke ftt inntrykk av at det samme gjelder for billettprisene p buss og bane.

Det kan kanskje virke som om vi i LeasePlan er mot kollektiv transport, det er vi slett ikke. Det vi er i mot er stikke hodet i sanden. Vi er konomer. Vi vet at de konomiske lovene virker og s lenge det er til dels vesentlig dyrere reise kollektivt vil folk sette seg bak rattet. All erfaring viser at miljbevisstheten ikke stikker srlig dypt i lommeboken hos de fleste.

Vi har sett p tre biler som alle var populre for fem r siden og som fremdeles selger bra. Regnestykket vrt viser de marginale kilometerkostnadene for en Volvo V70, Volkswagen Golf og Nissan Qashqai. Alle bilene har en kraftig reduksjon i drivstofforbruket selv om to av de har ftt sterkere motor. Ikke engang en dieselpris som har kt 22 % i perioden, to og en halv gang den alminnelige prisstigningen i perioden (9 %), klarer forstyrre hovedkonklusjonen:

En dry krone pr kilometer er en god tommelfingerregel for hva det koster kjre en alminnelig familiebil. Flere biler er billigere kjre n enn for fem r siden.




I praksis

Fra Oslo til Bergen er det 463 km, og det tar 6 timer og 50 minutter kjre, i flge Google maps. Toget gr fire ganger i dgnet og bruker 6 timer og 59 minutter fra stasjon til stasjon, i flge samme Google. Ordinr pris med NSB er 829 kroner kommende fredag. Vr tommelfingerregel tar familiebilen inn p en ganske klar seier med 463 kroner i kilometerkostnader. En Minipris-finte fra NSB til kr 599 hjelper lite og besvares dessuten med at kone/mann/samboer er med i bilen som da ruller i ml til kr 232 pr person. Om ikke det er nok vil reis-nr-du-vil, dr-til-dr transport og null problemer med nedfallne kjreledninger f mange til la toget st forsinket igjen ved perrongen, og sette seg bak rattet nr det passer.

Og det er muligens like politisk ukorrekt som det er en konomisk realitet.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

10 kommentarer

Fiffig mte forvrenge sannheten for lage oppsiktsvekkende avisoppslag.

Det er dog helt bak ml utelate faktorer som forsikring, rsavgift, bompenger, uforutsette verkstedkostnader, verdidepresiering, alternativkostnad, osv.

For ikke nevne merverdi- og engangsavgift i verdenstoppen.

Hvis en pberoper seg vre konom; Hvorfor ikke sette opp dette regnestykket som en konom ville gjort det?

Eller for bruke tilsvarende "matematikk" mot leasingbransjen. Kanskje dere vil leie meg en bil som jeg kan kjre til 1 kr kilometeren, med et tja ... la oss si kilometerpslag p 20% slik at dere kan "tjene" noe p leieavtalen?

Jeg venter i spenning p tilbudet ...

Innlegget baserer seg p at du har bilen, og at de faste utgiftene er der uansett om du bruker bilen eller ikke.Her er det kun driftsutgifter i forbindelse med faktisk kjring som er med. Da er forsikring, veiavgift etc irrelevant i denne oppstillingen.

Her snakker vi verdensrekord i blande epler og appelsiner. Si til en smbarnsfamilie i etableringsfasen at deres to gamle biler "bare" koster dem to kroner kilometeren og se hva svaret blir. De aller fleste oppegende mennesker vet at det koster mye mer enn det, det vet bloggmesteren her ogs men han synes det er greit raljere i vei

Det er selvsagt lett regne noe billig, nr man utelater en rekke kostnader. Kostnader som man ikke kan utelate i virkeligheten.

Da blir regnestykket ren fantasi og det er noe som br presiseres.

Bil som man skal ha 3 r:300.000 kr.

Rentetap v/5% rente (uten rentesrente) 45.000 kr

Verditap 1 r 20% av 300.000 kr 60.000 kr

Verditap 2 r 10% av 240.000 kr 24.000 kr

Verditap 3 r 10% av 216.000 kr 21.600 kr

rsavgift 3000 kr x3 9.000 kr

Forsikring ca. 10.000 kr pr r 30.000 kr

Totaltkostnad de 3 frste rene 189.600 kr

Kjrte km 17.000 km x 3 r = 51.000 km

Km-kostnad pr km over 3 r 3,72 kr

Og dermed langt over regnestykket i bloggen og det uten ta med variable kostnader som reparasjoner, service, drivstoff, dekk og bompenger.

Tja tenk og g p bussen og si at jeg vil bare betale for diselen du bruker p den strekningen jeg vil kjre og s delt p antall passasjerer i bussen da blir det billig og ta buss ogs... For bussene er der jo alikevel.. koster jo ikke noe og ha dem vel. :-)

Hvordan kan du f.eks. utelate forsikring som er direkte proporsjonalt med antall km man kjrer pr r?

Ragnar Sollie

Ragnar Sollie

Tull og tys. Hvorfor ikke ta med hva bilen koster kjpe? Verditap og hva man kunne ftt ut av pengene man kjpte bilen for? Kjper du en bil til 300`s er den verd 150 om fem r. Kjpte du et aksjefond med 5% avkastning ville du hatt over 380`om fem r. Om du plasserte i bank til 3% rente ville du hatt 350`. Alle tall etter skatt. Kjpte togbillett fra Tnsberg til Steinkjer n. Betalte 449.

Blogginnlegget baserer seg p at du allerede har bilen, som Arne helt riktig kommenterer.

Vi har gjort en marginalbetraktning av kilometerkostnadene. En marginalbetraktning ser p hva det koster deg kjre en kilometer ekstra. Da er det de variable kostnadene som skal med i regnestykket. Drivstoff er en typisk variabel kostnad. Kjrer du bruker du drivstoff. Str bilen stille og med motoren av bruker du ikke drivstoff. Derfor skal drivstoffkostnadene inn i en marginalbetraktning.

Kapitalkostnader (renteutgifter) er en typisk fast kostnad. Du betaler like mye i renter p billnet ditt uansett om bilen str stille eller ikke. Den kostnaden skal derfor ikke med i regnestykket nr du vil finne ut hva en ekstra kilometer koster deg.

Mellom faste og variable kostnader ligger de skalt sprangvis faste kostnadene. Forsikring er et eksempel p dette. Har du tegnet forsikring for 20.000 km/r betaler du det samme i forsikringspremie enten du kjrer 17.000 eller 18.000 eller 19.000 km i ret. Det er frst nr du passerer 20.000 km at kostnaden gjr et sprang oppover.

Om du ikke har bil i dag og vurderer kjpe deg en bil skal du bruke en totalbetraktning for finne ut hva bilen koster deg pr kilometer. Svaret er ofte mellom seks og syv kroner pr kilometer for en alminnelig familiebil. Det tallet er mest av alt akademisk interessant. Se heller p hvor mye den koster deg totalt i ret og vurdr om det er verdt det for deg.

Om du derimot allerede har en bil(!), og lurer p hva det koster deg kjre n eller noen f ekstra turer fra A til B skal du kun ta med de variable kostnadene. Kostnader som verditap, renter, rsavgift, og liknende skal ikke med i det regnestykket.

Svaret p hva det koster deg kjre en ekstra kilometer er en dry krone.

Skriv en ny kommentar