Sjokkerende billig å kjøre bil

En drøy krone kilometeren - det er hva våre siste regnestykker viser at koster å kjøre bil. Fjernt fra de vanlige seks, syv kronene du er vant til å lese at bilen koster deg pr kilometer. Les hvordan det henger sammen.

Med sansen for å utfordre det vedtatte påpeker vi at når du skal regne på hva det koster deg å kjøre på hytta er du ikke så langt unna sannheten om du regner om lag en krone kilometeren for en ganske alminnelig familiebil. Da er det enkel hoderegning å sette både tog og buss i sjakk. Er dere mer enn én person i bilen er det nesten umiddelbar sjakk matt. Skolematt, ville kanskje Magnus Carlsen sagt.

Tallene vil kanskje overraske mange, men at for eksempel køene på veiene øker så lenge det er såpass billig å kjøre bil bør ikke overraske noen. Det gjelder å skille mellom hva det koster å ha bilen, og hva det koster å bruke den.

Ikke feil, ikke relevant

Vi leser hvert år i media om beregninger som viser at en gjennomsnittlig familiebil koster deg et sted mellom seks og syv kroner pr kilometer. Det er ikke feil, det er bare ikke relevant hvis du skal se på om det lønner seg for deg å kjøre bil eller ta tog - for eksempel til Bergen.

Forskjellen mellom en krone og syv kroner pr kilometer ligger i forskjellen mellom en marginalbetrakting og en totalbetraktning. Det betyr at det er ganske dyrt å ha bil i Norge, men om du først har bilen er det ikke så dyrt å bruke den. Bompenger gjør det litt dyrere, helt avhengig av hvor du kjører selvsagt. Derfor har vi også utelatt bompenger fra regnestykkene nedenfor.

Må du ha bil? Vi ser at personbilbestanden i Norge vokser så fort at vi nesten ikke rekker å trekke pusten mellom hver gang vi må oppdatere tallene - så veldig mange og stadig flere mener at, ja, de må ha bil. Rett eller galt. Og har du først bilen - ja, da er det økonomisk vanvidd å ikke bruke den. 

Bilbruk blitt billigere

De siste fem årene er det i reelle, inflasjonsjusterte priser gått fra billig til billigere å kjøre bil. Det gjelder ikke for alle biler, men to av våre tre tilfeldig valgte biler i tabellen nedenfor er billigere å kjøre nå i 2014 enn de var i 2009. Uten egentlig å ha sjekket har jeg ikke fått inntrykk av at det samme gjelder for billettprisene på buss og bane. 

Det kan kanskje virke som om vi i LeasePlan er mot kollektiv transport, det er vi slett ikke. Det vi er i mot er å stikke hodet i sanden. Vi er økonomer. Vi vet at de økonomiske lovene virker og så lenge det er til dels vesentlig dyrere å reise kollektivt vil folk sette seg bak rattet. All erfaring viser at miljøbevisstheten ikke stikker særlig dypt i lommeboken hos de fleste.

Vi har sett på tre biler som alle var populære for fem år siden og som fremdeles selger bra. Regnestykket vårt viser de marginale kilometerkostnadene for en Volvo V70, Volkswagen Golf og Nissan Qashqai. Alle bilene har en kraftig reduksjon i drivstofforbruket selv om to av de har fått sterkere motor. Ikke engang en dieselpris som har økt 22 % i perioden, to og en halv gang den alminnelige prisstigningen i perioden (9 %), klarer å forstyrre hovedkonklusjonen: 

En drøy krone pr kilometer er en god tommelfingerregel for hva det koster å kjøre en alminnelig familiebil. Flere biler er billigere å kjøre nå enn for fem år siden.

 




I praksis

Fra Oslo til Bergen er det 463 km, og det tar 6 timer og 50 minutter å kjøre, i følge Google maps. Toget går fire ganger i døgnet og bruker 6 timer og 59 minutter fra stasjon til stasjon, i følge samme Google. Ordinær pris med NSB er 829 kroner kommende fredag. Vår tommelfingerregel tar familiebilen inn på en ganske klar seier med 463 kroner i kilometerkostnader. En Minipris-finte fra NSB til kr 599 hjelper lite og besvares dessuten med at kone/mann/samboer er med i bilen som da ruller i mål til kr 232 pr person. Om ikke det er nok vil reis-når-du-vil, dør-til-dør transport og null problemer med nedfallne kjøreledninger få mange til å la toget stå forsinket igjen ved perrongen, og sette seg bak rattet når det passer. 

Og det er muligens like politisk ukorrekt som det er en økonomisk realitet. 

 

 www.leaseplan.no - www.leaseplango.no

 

10 kommentarer

Are

28.10.2014 kl.10:20

Fiffig måte å forvrenge sannheten for å lage oppsiktsvekkende avisoppslag.

Det er dog helt bak mål å utelate faktorer som forsikring, årsavgift, bompenger, uforutsette verkstedkostnader, verdidepresiering, alternativkostnad, osv.

For ikke å nevne merverdi- og engangsavgift i verdenstoppen.

Gomlen

28.10.2014 kl.11:54

Hvis en påberoper seg å være økonom; Hvorfor ikke sette opp dette regnestykket som en økonom ville gjort det?

Eller for å bruke tilsvarende "matematikk" mot leasingbransjen. Kanskje dere vil leie meg en bil som jeg kan kjøre til 1 kr kilometeren, med et tja ... la oss si kilometerpåslag på 20% slik at dere kan "tjene" noe på leieavtalen?

Jeg venter i spenning på tilbudet ...

Arne

28.10.2014 kl.14:00

Innlegget baserer seg på at du har bilen, og at de faste utgiftene er der uansett om du bruker bilen eller ikke.Her er det kun driftsutgifter i forbindelse med faktisk kjøring som er med. Da er forsikring, veiavgift etc irrelevant i denne oppstillingen.

Johan

28.10.2014 kl.16:54

Her snakker vi verdensrekord i å blande epler og appelsiner. Si til en småbarnsfamilie i etableringsfasen at deres to gamle biler "bare" koster dem to kroner kilometeren og se hva svaret blir. De aller fleste oppegående mennesker vet at det koster mye mer enn det, det vet bloggmesteren her også men han synes det er greit å raljere i vei

Faktasjekk

28.10.2014 kl.17:59

Det er selvsagt lett å regne noe billig, når man utelater en rekke kostnader. Kostnader som man ikke kan utelate i virkeligheten.

Da blir regnestykket ren fantasi og det er noe som bør presiseres.

Kjell S

28.10.2014 kl.19:28

Bil som man skal ha 3 år:300.000 kr.

Rentetap v/5% rente (uten rentesrente) 45.000 kr

Verditap 1 år 20% av 300.000 kr 60.000 kr

Verditap 2 år 10% av 240.000 kr 24.000 kr

Verditap 3 år 10% av 216.000 kr 21.600 kr

Årsavgift 3000 kr x3 9.000 kr

Forsikring ca. 10.000 kr pr år 30.000 kr

Totaltkostnad de 3 første årene 189.600 kr

Kjørte km 17.000 km x 3 år = 51.000 km

Km-kostnad pr km over 3 år 3,72 kr

Og dermed langt over regnestykket i bloggen og det uten å ta med variable kostnader som reparasjoner, service, drivstoff, dekk og bompenger.

End User

28.10.2014 kl.19:58

Tja tenk og gå på bussen og si at jeg vil bare betale for diselen du bruker på den strekningen jeg vil kjøre og så delt på antall passasjerer i bussen da blir det billig og ta buss også... For bussene er der jo alikevel.. koster jo ikke noe og ha dem vel. :-)

Petter

28.10.2014 kl.22:46

Hvordan kan du f.eks. utelate forsikring som er direkte proporsjonalt med antall km man kjører pr år?

Ragnar Sollie

29.10.2014 kl.05:08

Tull og tøys. Hvorfor ikke ta med hva bilen koster å kjøpe? Verditap og hva man kunne fått ut av pengene man kjøpte bilen for? Kjøper du en bil til 300`så er den verd 150 om fem år. Kjøpte du et aksjefond med 5% avkastning ville du hatt over 380`om fem år. Om du plasserte i bank til 3% rente ville du hatt 350`. Alle tall etter skatt. Kjøpte togbillett fra Tønsberg til Steinkjer nå. Betalte 449.

Marius Paus

29.10.2014 kl.11:48

Blogginnlegget baserer seg på at du allerede har bilen, som Arne helt riktig kommenterer.

Vi har gjort en marginalbetraktning av kilometerkostnadene. En marginalbetraktning ser på hva det koster deg å kjøre en kilometer ekstra. Da er det de variable kostnadene som skal med i regnestykket. Drivstoff er en typisk variabel kostnad. Kjører du bruker du drivstoff. Står bilen stille og med motoren av bruker du ikke drivstoff. Derfor skal drivstoffkostnadene inn i en marginalbetraktning.

Kapitalkostnader (renteutgifter) er en typisk fast kostnad. Du betaler like mye i renter på billånet ditt uansett om bilen står stille eller ikke. Den kostnaden skal derfor ikke med i regnestykket når du vil finne ut hva en ekstra kilometer koster deg.

Mellom faste og variable kostnader ligger de såkalt sprangvis faste kostnadene. Forsikring er et eksempel på dette. Har du tegnet forsikring for 20.000 km/år betaler du det samme i forsikringspremie enten du kjører 17.000 eller 18.000 eller 19.000 km i året. Det er først når du passerer 20.000 km at kostnaden gjør et sprang oppover.

Om du ikke har bil i dag og vurderer å kjøpe deg en bil skal du bruke en totalbetraktning for å finne ut hva bilen koster deg pr kilometer. Svaret er ofte mellom seks og syv kroner pr kilometer for en alminnelig familiebil. Det tallet er mest av alt akademisk interessant. Se heller på hvor mye den koster deg totalt i året og vurdér om det er verdt det for deg.

Om du derimot allerede har en bil(!), og lurer på hva det koster deg å kjøre én eller noen få ekstra turer fra A til B skal du kun ta med de variable kostnadene. Kostnader som verditap, renter, årsavgift, og liknende skal ikke med i det regnestykket.

Svaret på hva det koster deg å kjøre en ekstra kilometer er en drøy krone.

Skriv en ny kommentar

hits