hits

konombudsjettet - N m du ha leasingbilen i fire r

Fra neste r av m du vente et r til med bytte leasingbilen. Det er den ene store overraskelsen i budsjettet. Den andre er at vi ikke fr vite hva som skjer med elbilfordelene neste r. Dramatikken ligger i det som blir utelatt.

Kundene vil neppe bry seg om de m ha leasingbilen i fire r. Mange er der allerede. Slik det er i dag er det marginal forskjell i kostnaden pr mned p lease i 3 eller 4 r for en typisk familiebil. Og som sagt, det er allerede i dag mange som forlenger 3-rs kontrakten fordi de like gjerne fortsetter kjre samme bil. Ingen dramatikk i dette.

konomens budsjett

Vi fr inntrykk av at fagkonomene i r har ftt sl ned en del, svrt gamle og mer eller mindre politisk begrunnende "rariteter". En Rusken-aksjon.

Omregistreringsavgiften settes ned med 35 % og gir over en milliard i lettelser. Uten tenke s mye p den milliarden tenker vi i LeasePlan at det er p tide at den litt rare skatten p selge bilen din til naboen trappes ned. For ja, bruktbilmarkedet vil da fungere bedre, ppeker Finansdepartementet. Vi er helt enige. Det er for oss mye viktigere enn den milliarden. Siden vi er en av Norges strste selgere av bruktbiler er vi avhengige av at markedet fungerer.

Mange bedrifter som i dag eier sine biler vil neste r vurdere selge bilene og lease de tilbake n som transaksjonskostnaden blir vesentlig mindre. Det er erfaringen fra da omregistreringsavgiften p varebiler ble satt ned for noen r siden.

S forsls det at engangsavgiften skal forholdsmessig tilbakebetales om bilen eksporteres ut av landet. Ogs det vil f bruktbilmarkedet til fungere bedre og er en seier for fagkonomene, vil jeg tro.

Selve bilavgiftene inflasjonsjusteres flatt opp med 2,1 % og er nesten en ikke-nyhet i budsjettet. Noen er sikkert skuffet over at ikke miljvennlige biler fr mindre avgifter og miljverstinger mer, men sannheten er at de miljsnille betaler lite avgifter allerede. Da er det en strre nyhet at drivstoffavgiftene ikke inflasjonsjusteres og dermed reelt sett gr ned. Dog er det langt fra dramatisk.

Dramatisk det som ikke str der

Det som mtte vre av dramatikk og spenning er det som ikke str i budsjettet.

Vi holdes i spenning - les Finansdep. har ikke bestemt seg - for hva som skjer med elbilavgiftene og moms p elbiler nr grensen p 50.000 biler ns. Det vi vet er at de skal vre avgiftsfrie frem til solgte 50.000 biler. Bil nummer 50.001 fr skilter p seg sent p vinteren eller tidlig vren neste r. Hva gjelder etter det? Og hva med plug in hybrider - som det var mange nyheter med p Paris Motor Show tidligere denne mneden? Og hva med brenselscellebiler? Verdens store bilprodusenter satser milliarder p utvikle dette. Vi kan ikke da ha et avgiftssystem som omtrent later som om slike biler ikke eksisterer.

Men den som leter finner. Godt "gjemt" inne i teksten leser vi: "I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2015 tar regjeringen sikte p presentere en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene. Hensikten er stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljvennlige valg."

Dt kan vre bde spennende og dramatisk . Begrepet "helhetlig gjennomgang" har vi hrt mange ganger av mange regjeringer uten at det har skjedd noe som helst. Denne gangen tror vi at det vil skje noe. Fagkonomene har ftt gjennomslag og gamle dogmer faller.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

n kommentar
Odd Arild Johansen

Odd Arild Johansen

M.h.t brenselscellebiler har Norge et stort fortrinn, vi har Thorium nok til f en ny gullalder slik oljen gjorde for Norge.

Skriv en ny kommentar