Økonombudsjettet - Nå må du ha leasingbilen i fire år

Fra neste år av må du vente et år til med å bytte leasingbilen. Det er den ene store overraskelsen i budsjettet. Den andre er at vi ikke får vite hva som skjer med elbilfordelene neste år. Dramatikken ligger i det som blir utelatt. 

Kundene vil neppe bry seg om de må ha leasingbilen i fire år. Mange er der allerede. Slik det er i dag er det marginal forskjell i kostnaden pr måned på å lease i 3 eller 4 år for en typisk familiebil. Og som sagt, det er allerede i dag mange som forlenger 3-års kontrakten fordi de like gjerne fortsetter å kjøre samme bil. Ingen dramatikk i dette. 

Økonomens budsjett

Vi får inntrykk av at fagøkonomene i år har fått slå ned en del, svært gamle og mer eller mindre politisk begrunnende "rariteter". En Rusken-aksjon.

Omregistreringsavgiften settes ned med 35 % og gir over en milliard i lettelser. Uten å tenke så mye på den milliarden tenker vi i LeasePlan at det er på tide at den litt rare skatten på å selge bilen din til naboen trappes ned. For ja, bruktbilmarkedet vil da fungere bedre, påpeker Finansdepartementet. Vi er helt enige. Det er for oss mye viktigere enn den milliarden. Siden vi er en av Norges største selgere av bruktbiler er vi avhengige av at markedet fungerer.

Mange bedrifter som i dag eier sine biler vil neste år vurdere å selge bilene og lease de tilbake nå som transaksjonskostnaden blir vesentlig mindre. Det er erfaringen fra da omregistreringsavgiften på varebiler ble satt ned for noen år siden.

Så forslås det at engangsavgiften skal forholdsmessig tilbakebetales om bilen eksporteres ut av landet. Også det vil få bruktbilmarkedet til å fungere bedre og er en seier for fagøkonomene, vil jeg tro.

Selve bilavgiftene inflasjonsjusteres flatt opp med 2,1 % og er nesten en ikke-nyhet i budsjettet. Noen er sikkert skuffet over at ikke miljøvennlige biler får mindre avgifter og miljøverstinger mer, men sannheten er at de miljøsnille betaler lite avgifter allerede. Da er det en større nyhet at drivstoffavgiftene ikke inflasjonsjusteres og dermed reelt sett går ned. Dog er det langt fra dramatisk.

Dramatisk det som ikke står der

Det som måtte være av dramatikk og spenning er det som ikke står i budsjettet. 

Vi holdes i spenning - les Finansdep. har ikke bestemt seg - for hva som skjer med elbilavgiftene og moms på elbiler når grensen på 50.000 biler nås. Det vi vet er at de skal være avgiftsfrie frem til solgte 50.000 biler. Bil nummer 50.001 får skilter på seg sent på vinteren eller tidlig våren neste år. Hva gjelder etter det? Og hva med plug in hybrider - som det var mange nyheter med på Paris Motor Show tidligere denne måneden? Og hva med brenselscellebiler? Verdens store bilprodusenter satser milliarder på å utvikle dette. Vi kan ikke da ha et avgiftssystem som omtrent later som om slike biler ikke eksisterer.

Men den som leter finner. Godt "gjemt" inne i teksten leser vi: "I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2015 tar regjeringen sikte på å presentere en helhetlig gjennomgang av bilavgiftene. Hensikten er å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg."

Dét kan være både spennende og dramatisk . Begrepet "helhetlig gjennomgang" har vi hørt mange ganger av mange regjeringer uten at det har skjedd noe som helst. Denne gangen tror vi at det vil skje noe. Fagøkonomene har fått gjennomslag og gamle dogmer faller. 

 

 www.leaseplan.no - www.leaseplango.no

Ã?n kommentar

Odd Arild Johansen

09.10.2014 kl.19:14

M.h.t brenselscellebiler har Norge et stort fortrinn, vi har Thorium nok til å få en ny gullalder slik oljen gjorde for Norge.

Skriv en ny kommentar

hits