hits

Se moten som styrer bilsalget

Forbrukerne tar i mot nye bilmodeller med pne armer. Bilprodusenter som treffer riktig vil ofte selge svrt bra. Samtidig vil mange oppleve at populariteten varer kortere og kortere. Om ikke alt stemmer, snur forbrukerne ryggen til deg.

Veien fra "inne" til "ute" blir kortere, virker det som. Registreringsstatistikken viser kraftige endringer i populariteten til en del kjente bilmodeller.

Hvor etterspurt bilen din er nr du skal selge den som bruktbil har alt si for prisen, men hvordan skal du vite hva som er populrt tre, fire eller fem r frem i tid?

I LeasePlan er vi litt som meteorologene. Vi spr om fremtiden i bilpriser og popularitet, og vi har en del verkty og metoder for kunne forutsi dette s godt som mulig.

Dette er noe av det vi ser p:

Nyheter selger, men ikke alle

Nyheter selger, spesielt om de er i rett segment. Men hvor lenge er en nyhet en nyhet? Ikke veldig lenge. Mazda CX-5 kom for to r siden og solgte som varme hvetebrd. Allerede n ser vi antydninger til det som alle bakere s alt for godt vet. At varme hvetebrd fort blir kalde. Og kalde hvetebrd - vel - du kan fortsatt selge dem, men det gr tregere. CX-5 selger fortsatt veldig bra, men naturlig nok ikke s bra som i fjor. En helt ny modell av en gammel kjenning gjr ogs nytten. Toyota lanserte ny RAV4 samme r som CX-5 kom, og salget gikk i taket.

Nyheten br ogs vre i rett segment. Bde CX-5 og RAV4 er av typen mellomstor SUV og gjr du ting riktig med en slik bil s er du akkurat n populr og "in the money".

Nyheter er bra for bde popularitet og pris.

Stasjonsvogner p vei ned

Mange bilmodeller har de siste rene stupt i popularitet. Mens noen gr kraftig ned gr andre kraftig opp. Hvilke som gr opp og hvilke som gr ned er det ikke ndvendigvis lett vite, om du ikke flger mer enn gjennomsnittelig godt med p bilmarkedet. En trend er at de mellomstore SUV'ene har tatt salg fra det tradisjonelle stasjonsvognsegmentet.

Trygge og nrmest evig populre biler som Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volkswagen Polo, Volvo V70 og Toyota Avensis har alle sett markedsandelene krympe dramatisk. De er ned med mellom 50 % og 75 % de siste fire rene. Alts er de ikke s evig populre likevel, viser det seg.

BMWs nye 3-serie kom i fjor og har klart noe f andre har klart i det segmentet de siste rene - og det er vokse.

Om du er opptatt av trender og mote s flg utviklingen og velg biltyper som ker i popularitet, for eksempel mellomstore SUV'er. Er du mer tradisjonell og liker bedre den tradisjonelle stasjonsvognen, s prv f en god pris p den.

Bil er ikke bare konomi, slett ikke. Du skal trives med bilen, og den skal fungere etter behovene den enkelte bilkjper har.

Kamuflasjebiler

Den strste ikke-nyheten av alle i bilmarkedet m vre at elbiler er populre. Veldig populre. De bilmerkene som har elbiler priser seg lykkelig og selger alt de klarer f tak i hos fabrikkene. Ventelistene kan vre lange.

Dette gjelder ogs Volkswagen eGolf. Volkswagen er Norges strste bilmerke, mye p grunn av bestselgeren Golf som i alle r har vrt populr. N merker ogs Golf tyngdeloven. Det store salget av eGolf kamuflerer i statistikken det at salget av bensin/diesel variantene gr nedover. I august var nesten halvparten - 43 % for vre nyaktig - av alle nye Golf'er en eGolf. Om du synes det er hyt s vit da at den mindre VW Up! hadde el-motor i 82 % av tilfellene.

Elbiler er alts "in", men ikke sett et bastant likhetstegn mellom mote og konomi. Noen ganger m du betale for moten. Det kan vre konomisk gunstig med elbil, men det kommer helt an p hvordan du bruker bilen.

Stabile retrobiler

Det mest stabile du kan finne i et ustabilt bilmarked er trolig retro-modeller. Biler som Mini, Fiat 500 og VW Beetle endrer seg lite fra r til annet og de har sine relativt f, men trofaste tilhengere. Det gjr det lettere sp noe om annenhndsverdien.

Raskere

Motebildet i bilmarkedet skifter raskt og stadig raskere, observerer vi. Det er som er "in" i r kan vre "ut" om et r eller to. Det er sjelden at en modell holder seg populr i flere r. Det er stadig noe nytt, en ny modell som frister mer. Kundene er mindre lojale enn noen gang.

Vi i LeasePlan gr vi systematisk igjennom forholdene ovenfor, hvilke priser vi fr for bruktbilene vi selger - vi selger rundt 8000 bruktbiler i ret - og en lang rekke andre forhold, for bruke all data og kunnskap til se inn i krystallkulen. Hva vil fremtiden bringe?

Vi er litt stolte av det "vrvarselet" vi fr frem p den mten. Nr vi sjekker i ettertid ser vi at estimatene vre stemmer godt. Det gjr at vi kan gi riktige priser videre til vre kunder. I en stadig mer ustabil verden er risikoreduksjon i seg selv av stor verdi.

www.leaseplan.no - www.leaseplango.no.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar