hits

Se moten som styrer bilsalget

kommentarer

Forbrukerne tar i mot nye bilmodeller med åpne armer. Bilprodusenter som treffer riktig vil ofte selge svært bra. Samtidig vil mange oppleve at populariteten varer kortere og kortere. Om ikke alt stemmer, snur forbrukerne ryggen til deg. 

Veien fra "inne" til "ute" blir kortere, virker det som. Registreringsstatistikken viser kraftige endringer i populariteten til en del kjente bilmodeller. 

Hvor etterspurt bilen din er når du skal selge den som bruktbil har alt å si for prisen, men hvordan skal du vite hva som er populært tre, fire eller fem år frem i tid? 

I LeasePlan er vi litt som meteorologene. Vi spår om fremtiden i bilpriser og popularitet, og vi har en del verktøy og metoder for å kunne forutsi dette så godt som mulig. 

Dette er noe av det vi ser på:

Nyheter selger, men ikke alle

Nyheter selger, spesielt om de er i rett segment. Men hvor lenge er en nyhet en nyhet? Ikke veldig lenge. Mazda CX-5 kom for to år siden og solgte som varme hvetebrød. Allerede nå ser vi antydninger til det som alle bakere så alt for godt vet. At varme hvetebrød fort blir kalde. Og kalde hvetebrød - vel - du kan fortsatt selge dem, men det går tregere. CX-5 selger fortsatt veldig bra, men naturlig nok ikke så bra som i fjor. En helt ny modell av en gammel kjenning gjør også nytten. Toyota lanserte ny RAV4 samme år som CX-5 kom, og salget gikk i taket.

Nyheten bør også være i rett segment. Både CX-5 og RAV4 er av typen mellomstor SUV og gjør du ting riktig med en slik bil så er du akkurat nå populær og "in the money". 

Nyheter er bra for både popularitet og pris.

Stasjonsvogner på vei ned

Mange bilmodeller har de siste årene stupt i popularitet. Mens noen går kraftig ned går andre kraftig opp. Hvilke som går opp og hvilke som går ned er det ikke nødvendigvis lett å vite, om du ikke følger mer enn gjennomsnittelig godt med på bilmarkedet. En trend er at de mellomstore SUV'ene har tatt salg fra det tradisjonelle stasjonsvognsegmentet.

Trygge og nærmest evig populære biler som Audi A4, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volkswagen Polo, Volvo V70 og Toyota Avensis har alle sett markedsandelene krympe dramatisk. De er ned med mellom 50 % og 75 % de siste fire årene. Altså er de ikke så evig populære likevel, viser det seg. 

BMWs nye 3-serie kom i fjor og har klart noe få andre har klart i det segmentet de siste årene - og det er å vokse.

Om du er opptatt av trender og mote så følg utviklingen og velg biltyper som øker i popularitet, for eksempel mellomstore SUV'er. Er du mer tradisjonell og liker bedre den tradisjonelle stasjonsvognen, så prøv å få en god pris på den. 

Bil er ikke bare økonomi, slett ikke. Du skal trives med bilen, og den skal fungere etter behovene den enkelte bilkjøper har.

Kamuflasjebiler

Den største ikke-nyheten av alle i bilmarkedet må være at elbiler er populære. Veldig populære. De bilmerkene som har elbiler priser seg lykkelig og selger alt de klarer å få tak i hos fabrikkene. Ventelistene kan være lange.

Dette gjelder også Volkswagen eGolf. Volkswagen er Norges største bilmerke, mye på grunn av bestselgeren Golf som i alle år har vært populær. Nå merker også Golf tyngdeloven. Det store salget av eGolf kamuflerer i statistikken det at salget av bensin/diesel variantene går nedover. I august var nesten halvparten - 43 % for å være nøyaktig - av alle nye Golf'er en eGolf. Om du synes det er høyt så vit da at den mindre VW Up! hadde el-motor i 82 % av tilfellene.

Elbiler er altså "in", men ikke sett et bastant likhetstegn mellom mote og økonomi. Noen ganger må du betale for moten. Det kan være økonomisk gunstig med elbil, men det kommer helt an på hvordan du bruker bilen.

Stabile retrobiler

Det mest stabile du kan finne i et ustabilt bilmarked er trolig retro-modeller. Biler som Mini, Fiat 500 og VW Beetle endrer seg lite fra år til annet og de har sine relativt få, men trofaste tilhengere. Det gjør det lettere å spå noe om annenhåndsverdien.

Raskere

Motebildet i bilmarkedet skifter raskt og stadig raskere, observerer vi. Det er som er "in" i år kan være "ut" om et år eller to. Det er sjelden at en modell holder seg populær i flere år. Det er stadig noe nytt, en ny modell som frister mer. Kundene er mindre lojale enn noen gang.

Vi i LeasePlan går vi systematisk igjennom forholdene ovenfor, hvilke priser vi får for bruktbilene vi selger - vi selger rundt 8000 bruktbiler i året - og en lang rekke andre forhold, for å bruke all data og kunnskap til å se inn i krystallkulen. Hva vil fremtiden bringe? 

Vi er litt stolte av det "værvarselet" vi får frem på den måten. Når vi sjekker i ettertid ser vi at estimatene våre stemmer godt. Det gjør at vi kan gi riktige priser videre til våre kunder. I en stadig mer ustabil verden er risikoreduksjon i seg selv av stor verdi.

 

 www.leaseplan.no - www.leaseplango.no. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar