Kina-bil til Norge, neppe billig

Det kinesiske bilmerket Qoros er på vei til Norge og kan være her allerede om to år. Den er ganske sjarmerende og veldig trafikksikker, men blir neppe billig. En fremtidig vinner?

De mest optimistiske, potensielle importørene av det nye merket tror at bilen kan være her allerede i 2016. Vi blir ikke overrasket om du må vente enda et år eller to. Det har vært snakk om at kinesiske biler kommer i mange år. Slike ting tar nesten like lang tid som planleggingen av en gjennomsnittlig norsk riksvei, får man inntrykk av.

Allerede for noen år siden gikk det altså rykter om at kinesiske biler var på vei til Europa. På det kinesiske markedet var det flere mer eller mindre vellykkede look-a-likes av kjente europeiske modeller - fra store BMW X5 til lille Mini. I dårlig lys og på litt avstand var det vanskelig å se forskjell på kopi og original, rent utseendemessig. Minst en kinesisk produsent hadde Europa-planer som raskt ble lagt nederst i skuffen etter mildt sagt skuffende resultater i den viktige Euro-NCAP sikkerhetstesten. Resultatene var de dårligste noensinne, etter det jeg husker.

Best i test

Kanskje er den dårlige sikkerhetshistorien til kinesiske biler en av grunnene til at Qoros nå har blitt en av de sikreste bilene på markedet. Kanskje er det derfor en annen kinesisk produsent, Geely, kjøpte Volvo, som er kjent for å lage sikre biler, at Beijing Automotive kjøpte restene etter teknologisk avanserte Saab, og at Qoros har ansatt en "bråte" med erfarne europeiske bilindustriledere og ingeniører. For å lære. Og lært har de. Raskt. Unge Qoros, etablert i 2007, ble testet i fjor. Bilen fikk full pott og de beste resultatene i sin klasse av alle bilene som ble testet i 2013.

I fjor så vi Qoros 3 i sedanversjon på Geneve-utstillingen. I år stod 5-dørs versjonen der, en modelltype som er langt mer interessant her hjemme. Ryktene begynte på nytt å svirre på om "the new kid in town". "Han" er litt kinesisk, litt israelsk, litt europeisk - men i multikulturelle Europa og i et fargerikt felleskap er det kanskje ikke så viktig. Bilindustrien er for lenge siden blitt internasjonal. For mange er det nok langt viktigere at Qoros er veldig sikker og ser ganske bra ut. 

Ikke billig, bare billigere

Mine kollegaer og jeg forsøker å se flere år fremover og forutse hva som vil skje. Ikke bare det åpenbare som at Kina snart for alvor vil begynne å eksportere biler til Europa. Det vet de fleste og vi får neppe noen stjerne i margen hos krevende kunder for å vite det. 

Vi forsøker etter beste evne å vite litt mer, se de videre konsekvensene. Som at Qoros ikke later til å satse på å slå seg inn i markedet på pris slik som f. eks. japanske Mazda og senere koreanske Hyundai gjorde det. Det kan selvsagt endre seg, men så langt ser det ikke ut til at det blir noen billig bil. 

Qoros gjør så godt de kan å markedsføre seg som et internasjonalt bilmerke, og ikke som et kinesisk merke. De vet så godt som noen at "Kina" er nesten et synonym med "billig", og om det nye bilmerket ikke blir særlig billig er det en fordel å være mest mulig internasjonal i merkevaren.

Det ser ut som om Qoros velger å konkurrere mer på produkt enn pris. Et godt produkt som selv om det ikke er direkte billig, likevel kan være billigere enn mange av de etablerte direkte konkurrentene og utfordre dem. 

Det er et tøft segment å gå inn i. Vi har tidligere skrevet om "the squeezed middle" og at standardmerkene må bli bedre eller billigere for å kunne stå i mot konkurransen fra premiumkonkurrentene ovenfra og lavkostkonkurrentene nedenfra

Og attraktiv

Qoros 3 i 5-dørs versjon - kombiversjon - er en variant som kan slå godt an i Norge. Populære Golf er et eksempel på en kombikupé. Norske bilimportører svermet rundt standen for å sjarmere og for å bli sjarmert. Bilen appellerer mange med sitt utseende og flere av de private bilimportørene kunne nok tenke seg et nytt merke.

Om Qoros viser seg å bli en bra bil til en i alle fall litt billigere pris kan det være at mange bilkjøpere også kunne tenke seg et nytt merke. For egen del sitter vi klar med regnearket for å finne ut om "the new kid in town" også blir billigere å eie. Total Cost of Ownership, eller TCO som vi kaller det.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits