hits

Elbil 20 % billigere over natten, fortsatt drlig samvittighet

I verdens strste elbilboom - det norske markedet - vil prisene for lease elbil snart kunne falle med 20 % over natten. Markedet kan dra seg til nye hyder. Moms p leasingleie forsvinner, i flge myndighetene. Vi jubler, og minnes p vr drlige samvittighet.

Det sies at en av verdens mest kjente konomer, John Manyard Keynes, hadde drlig samvittighet fordi de fleste misforstod hans konomiske teorier. Uten p noen mte stille oss i samme klasse har vi bilkonomer ogs drlig samvittighet for at vi ikke evner forklare godt nok kostnader og risiko som flger med bilmarkedets nye yndling - elbilen. En av fem nye biler registrert i mars er en elbil. Et enormt tall i internasjonal sammenheng.

I forrige blogginnlegg "Markedet ignorerer kritikerne" skrev jeg om hvorfor vi er positive til elbiler og ikke bryr oss s mye om de ganske mange motargumentene som finnes. Om elbilene n blir enda mer populre er det ogs enda viktigere at vi som bilkonomer evner forklare de konomiske konsekvensene. Vi gjr et forsk p bte p vr drlige samvittighet.

Frst den gode nyheten:

Moms p leie forsvinner

Moms p leasing av elbil (p mnedsleien) forsvinner. Det er en del av budsjettavklaringen mellom Regjeringen, Venstre og KrF. Forelpig vet vi ikke nyaktig nr, men "det jobbes med", i flge Finansdepartementet. Nr det skjer slipper vi legge 25 % moms p leiebelpet, og en elbil blir over natten 20 % billigere lease enn den er i dag. I og med at det er momsfritt kjpe elbilen er det ganske logisk at det ogs br vre momsfritt lease den. Vi synes det er bra, logisk og riktig.

Momsen er en av to rsaker til at nesten ingen elbiler er leaset. Ved kjp har man jo sluppet momsen. Den andre rsaken er langt mer komplisert forklare og grunnen til vr drlige samvittighet. Den rammer bde de som kjper og leaser, men p forskjellig tidspunkt.

Derfor er elbil dyrere

De neste par avsnittene m man kanskje vre konom for synes er gy, men heng med og bli konomisk oppdatert p det kanskje strste som har skjedd innen bilindustrien de siste 100 rene. Det er nyttig.

Det vil det fortsatt vre en god del dyrere lease (eller eie) en elbil enn en fossilbil (bensin/dieselbil). Et par enkle velser i finansmatematikk og en kikk p dynamikken i det europeiske bilmarkedet avslrer hvorfor.

Fordi det ikke er moms p kjp av elbiler, blir det naturlig nok heller ikke momsfradrag i kostnadskalkylene, slik som det blir p andre biler. Dermed blir investert belp hyere, rentekostnaden hyere og avskrivningskostnaden hyere enn om bilen hadde vrt en fossilbil. Nybilprisene vil dessuten g fortsatt ned, tror vi, og dra bruktprisene med seg. Stadig bedre nye elbiler i raskt tempo vil dra ned bruktprisene enda mer.

Ogs en annen faktor "plager" bruktmarkedet. Biler faller mye fortere i verdi i resten av Europa enn i Norge og fordi det ikke er avgift p elbiler kan brukte biler avgiftsfritt importeres inn til Norge. I tillegg er det direkte subsidier i en del europeiske land som presser prisene enda lenger ned. Summen av alt dette er at verdifallet p en elbil vil bli stort. Da blir ogs mnedsleien relativt hy. Denne kan brukerne igjen kan redusere noe med sparte drivstoffkostnader, bompenger, osv.

Sammenhengene er alts ganske komplekse.

Mindre verdt enn du tror

Det er ingen gitt vite hva en elbil er verdt om 3 r, men vi som er profesjonelle i markedet har heltidsansatte analytikere og bedre forutsetninger for mene noe enn en vanlig forbruker.

Alternativet er som Tesla gjr, lease ut bilene for 96 mneder (8 r), kreve en stor forskuddsleie, nedskrive bilen til null i perioden, og ta alt de fr for den som en oppside. Jeg trodde nesten "96" var en trykkfeil for "36" da jeg leste det frste gang, men nei. Tesla er nytenkende nok en gang. Det skal de ha ros for. Problemet er at mange kunder ikke er srlig interessert i p binde seg opp for nr tre ganger s lenge som de er vant til. Tre r er lenge nok for de fleste.

Vi tror mange grovt overvurderer hva de kan f for elbilen om tre, fire eller fem r.

Vr drlige samvittighet

Vi tror mange privatpersoner som kjper en elbil ikke er klar over alle disse faktorene og omfanget av risiko han eller hun ptar seg. Nesten alle elbiler er kjpt, ikke leaset, og kjperne har tatt stor risiko.

Vi er bilkonomer og setter vr re i gi gode bilkonomiske rd. At det konomiske regnestykket er s forskjellig for elbiler og vanlige biler er utfordrende forklare. Vi fr drlig samvittighet p vegne av de mange som ikke er klar over dette. Kostnadene fr de som leaser fra frste mned, kjperne frst nr de selger bilen.

Ikke misforst. Vi er tilhengere av elbil og synes fortsatt det er fint at mange velger dette og er med p drive utviklingen fremover. Vi nsker bare at du vet hva du gjr ogs konomisk.

Vi er veldig tilhengere av ta opplyste valg.

8 kommentarer

Hvordan blir regnestykket om man eier bilen privat, men leier ut bilen p kilometer til firmaet man jobber i?

Jeg kjrer ca. 20.000 km i ret gjennom jobben, og fr betalt 4,20,- pr. km i kilometergodtgjrelse.

Finnes det en utregning som ikke gr ut i fra at man skal selge bilen igjen etter 3-5 r? I og med at snittalderen p en bil i norge er rundt 11 r, og det hevdes at elbilene vil ha 70% igjen av den opprinnelige rekkevidden etter 15 r, s er det kanskje feilt grunnlag basere seg p? Alle ekspertene regner av en eller annen grunn med at alle omtrent skal gi vekk elbilen sin etter 5 r pga verditapet, og konkluderer dermed med at elbil er et tapsprosjekt uten sidestykke. Mens de som kjper den ser at mnedsutgiftene til bil gr ned ved skaffe seg en splitter ny bil, og de har tenkt kjre den s lenge den holder.

Tesla var nesten like kult som iPhone, men n er det ikke s spennende. Likte vel bedre de gamle idealistene som kjrte rundt i elbil i grisgrendte strk. N er det bare rabatter, gratis lading, momsfritak, gratisparkering, subsidier, bompenger, kollektivfelt, luksus etc som gjelder, mens rdmende pstr en er "miljvennlig". Nok om dem :-)

Elbiler er priset en god del hyere i Europa enn i Norge. Bruktimportmarkedet for elbiler i Norge har derfor vrt marginalt og vil fortsette vre det. Den strste trusselen mot bruktbilprisen for elbiler vil antakelig vre den teknologiske. Fremtidige modeller med mye lengre rekkevidde vil drive ned prisen p gamle elbiler. (Denne effekten vil i noen grad ogs ramme bruktbilmarkedet for fossilbiler, siden biler med hye utslipp vil bli stadig dyrere eie og kanskje ogs bli plagt kjrerestriksjoner i byene om vinteren.)

Elbilen Tesla Model S vil antakelig komme best ut p bruktbilmarkedet. Den har 5 rs garanti, 8 rs batterigaranti, har utskiftbare batterier og den oppdateres jevnlig med ny software. Enhver innskjerping av avgiftsregimet p elbiler - noe de fleste forventer i rene som kommer - vil dessuten drive bruktbilprisene p elbiler oppover. Innfring av moms p elbiler vil f eks gjre Tesla MS til en bil i millionklassen. Dersom det skjer om fire-fem r, vil de som kjpte en fullutstyrt Tesla til 650.000 i fjor, antakelig kunne selge denne for en meget god pris, selv etter fem r.

Hatt elbil i snart 14 r kjrt snart 330 000Km Opptil 20 000Km pr r med kilometergodtgjrelse pr r. Jeg har vrt heldig og hatt lite utgifter p bilene etter at de er innkjpt. Fra samme dag jeg har kjpt mine 2-3 elbiler har driftskostnader jeg ville hatt ellers blitt betraktet som en nedbetaling av innkjpet. Derfor er min egen konklusjon at en elbil tler en langt hyere verdireduksjon nettopp fordi driftskostnadene i praksis uteblir s lenge du har bilen. Bare kilometergodtgjrelse alene har praktisk talt betalt mine biler. Samme sum ++ har jeg spart p avgifter og drivstoffkostnader. Bilene har kort og godt betalt seg selv mer enn en gang. Pleier kjre bilene mine til de ikke lenger er salgbare det er antagelig ikke s dumt :-)

Innfring av mva p elbiler vil drepe lnnsomheten i elbiler i 250k klassen, med ca15mils rekkevidde(i dag). S jeg er ikke enig i at innfring av mva vil ke bruktprisene dersom dette "avgiftsregimet" endres. Det vil drepe salget. Bompenger og mva er de to nkkelkomponentene for at elbiler er akseptabelt og greit priset i dag, og at folk sparer bompenger. Billig strm i kontakten hjemme klarer myndighetene aldri ta bort, s det godet vil vedvare. Reklamasjoner p bruktimporterte elbiler er s strengt, at de som blir importert brer en uvanlig stor egenrisiko p feks Leaf, og Tesla er helt totalt ansvarsfraskrivelse p de importerte.

Men Tesla har uvanlig stor enhetsavanse p ModelS, samt ny batteriteknologi og egen batterifabrikk til lavere kostnad pr/Kw. Dette vil gi lavere priser p nye Tesla modeller, og jeg tror dette vil dra ned verdien. Nye elbiler vil prises med lavere enhetsavanse da de kan produseres i strre antall, med lang rekkevidde og god pris. Jeg tviler sterkt p om en 700k Tesla model S85kw lar seg selge for mer enn maks 350 etter 5r, og en 60kw til 450 for maks 250 om 5r (ja jeg tror 60kw vil tape seg mindre i pris enn 85kw). Verditapet vil vre betydelig for "pionerene". For i 2019 fr du elbiler med 50mils rekkevidde til 300K helt NYE, (med eller uten MVA p kjpesummen). For utenom Norge, s M elbilen bli mye billigere for kunne konkurrere med fossile biler p pris. Derav m prisene ned. Derfor tror jeg ikke p denne mva-prisboblen som dagens ModelS eiere gr hper p. Det vil ikke vre kjpere p bilene til de priser som de drmmer om.

Det er fint at dere vil opplyse oss elbil kjpere om reell kostnad, men det er spesielt at dere ikke tar hyde for/tror at verdifallet p fossilbilene vil pvirkes av utviklingen i ny teknologi. Det kjpe en ny A6 i dg er minst like risikofylt som en Tesla, blir Teslaen avleggs pga ny teknologi/rask utvikling, hva skjer da med A6en som allerede i utgpkt har et ekstremt verdifall. Solgt nettopp min egen med ca 400.000 i verditap p 4 r. Hadde jeg kjpt en Tesla til 600.000 for 4 r siden kunne jeg gitt den bort med samme tap pga sparte driftsutgifter. Verdifallet p A6en forklares med hy import og strre verdifall i utlandet enn i Norge. Bilen hadde kurant utstyr og motor

Bildet er annerledes p Leaf, det er jeg enig i, nye biler med betydelig lengre rekkevidde vil gjre dagens Leaf vanskelig solgt, da lengre rekkevidde er mye mer prekrt nr bilen gr 100 km vs 400 km, men hva med Golf TDIen da nr Leaf kommer med dobbel rekkevidde av i dg, mange kjper den i dg ogs fremfor Golfen. Det hres ikke ut som dere tror denne utviklingen har noe si for fossilbilene. Det er spesielt nr en er profesjonell bilkonom...

Min forventning er at alle dagens biler vil f strre verdifall enn vi har vrt vant til pga av den utviklingen som n kommer og antakelig er det smartest beholde den en har de neste 5 rene:) Det som vil avgjre om elbiler blir bra konomisk er i frste rekke utvikling og pris, samt hvilke insentiver som blir endret politisk, blir fordelene de samme, men bilene dyrere er det hyggelig ha kjpt n, men blir bilene billigere, men fordelen borte sitter en igjen med svarteper

Men akk s kjedelig da kjre steinalderbil og sitte se p utviklingen;)

Aleksander: mva innfring kommer fr eller senere, men antakelig vil ikke prisene g opp da utviklingen vil gi lavere bilprisen som kompensere for dette. Norske myndigheter kommer ikke til la en elGolf bli mye billigere enn vanlig, det er det liten grunn til.

Skriv en ny kommentar