Bilen koster deg 85 000 i året, lær å spare 40 000

TCO står i realiteten for en fornuftig bilhold, med fokus på det helhetlige kostnadsbildet. Her har privatbilister mye å lære av flåteadministratoren.

TCO står for Total Cost of Ownership og jeg skal ikke late som om jeg ikke er klar over at de aller fleste som leser NA24 godt vet hva det betyr. Men jeg er ganske sikker på at de færreste tar med seg denne måten å kalkulere priser på, med alle faktorer inkludert, med seg hjem fra jobben, og bruker den for eksempel når de skal kjøpe bil. Hadde de gjort det, ville en del kjente modeller som i dag selger bra, ligget relativt tynt an.

Når vi i LeasePlan handler og administrerer biler, er det bare TCO som gjelder. Jo flere faktorer vi klarer å putte inn i prismodellene, jo bedre og mer brukbare blir de. En gjennomsnittlig privatbilist har ikke behov for å gå så grundig til verks, men noe erfaring fra en flåteadministrators hverdag kan det lønne seg å ta med - bokstavelig talt.

Noe av det jeg gjentar til det kjedsommelige, er at miljø lønner seg, også på bunnlinjen. Ikke fordi vi kan ha bedre samvittighet eller noe slikt, men rett og slett fordi vi sparer penger på å tenke lurt. Nylig bestemte vi oss for å underbygge akkurat den påstanden med harde fakta, og noen raske regneøvelser ga, selv for meg, store tall i retur.

For hvis du bestemmer deg for å bruke CO2-utslipp som en beslutningsfaktor når du kjøper bil, kan du spare opptil 40 000 kroner ved å velge den med minst utslipp, når du velger mellom ellers like modeller og merker. Det eksempelet som ga størst utslag for oss, var Volvo V50 1.6d Drive i konkurranse med en Volvo V50 1.6 bensin Kinetic. Over fem år utgjør forskjellen i drivstofforbruk kombinert med forskjell i bilens verditap omtrent 37 500 kroner rett i lomma. Gjør du det beløpet om til bruttopenger, har du spart en meget god månedslønn.

Men det er mer: En ganske så gjennomsnittlig bil til 300 000, koster deg kanskje drøyt 80 000 kroner i året. Nærmere 40 % av denne utgiften er verditapet, som med andre ord også utgjør den største delen av Total Cost of Ownership. Litt research i forkant av bilkjøpet, kan med andre ord bidra til å dra ned prisen ganske betraktelig.

Vi bruker våre egne tall og databaser til denne typen analyser - databaser som inneholder titusener av biler. En privatperson har imidlertid også tilgang til store mengder data om bilers annenhåndsverdi, rett og slett ved å gå på finn.no og samle sammen de dataene som til en hver tid er tilgjengelig. Og som en liten veiledning kan jeg røpe at blant de bilene som har tapt seg mye i verdi finner du den forrige generasjonen Renault Megane, med nærmere 60 % over fem år, og blant de som holder seg best stiller Nissen X-Trail, der verdien synker med «bare» rundt 45 % over samme tidsperiode, sterkt.

Har du kontroll på drivstofforbruket og annenhåndsverdien, har du i realiteten forstått konseptet med TCO. Vil du dra det enda litt lenger, kan du ta dette med i betraktningen:

*Reparer skader med en gang, spesielt steinsprut. En rute koster mye, men en reparasjon koster nesten ingenting.
*Kjør gjerrig. Et fornuftig kjøremønster gir utslag direkte i kostnadsbildet.
*Fyll drivstoff søndag kveld/mandag morgen, da er det alltid billigst.
*Sjekk dekkpriser, men sett alltid sikkerhet først.

Og sist men ikke minst: Trenger du egentlig en så stor bil?

Sammenhengen mellom bilstørrelse og kostnader er udiskutabel, og hvis pris har betydning er det lite du kan spare mer på enn å kjøpe mindre. Jeg vet hva jeg snakker om, og det er ikke fordi jeg kjører liten bil...

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits