hits

Bilsparetips i krisetider

kommentarer

For hver prosent du øker drivstofforbruket ut over standard, øker skadekostnadene med fem prosent. Å lære de ansatte å kjøre på nytt, kan med andre ord bli noe av det mest lønnsomme du gjør i arbeidet med å kutte virksomhetens kostnader knyttet til bilbruk. At miljøet også tjener stort på det, bør være en attraktiv bonus.

Tallene kom fram da noen av mine kollegaer analyserte driftsdata fra nesten 9.000 biler, i jakten på en oppskrift på et økonomisk forsvarlig bilhold. Men det de har dokumentert handler jo like mye om samfunnsøkonomi og bærekraftig utvikling, som om hvordan man skal holde driftskostnadene i bilparken neden. Og denne sammenhengen burde være like interessant for politikere og privatpersoner, som for bedriftsledere.

Det er med andre ord en klar kobling mellom drivstofforbruk og skadekostnader. Kanskje ikke «rocket science», men like fullt viktig, fordi sammenhengen ikke er en påstand, men et godt dokumentert faktum. Og vi vet alle at fakta er grunnlag for beslutninger, mens påstander bare skaper debatt.

Omfattende datagrunnlag
I bunnen av analysen ligger erfaringsdata samlet fra nesten 9.000 biler på norske veier. Alle bilene har et etablert standardforbruk, og vi har registrert det reelle forbruket i forhold til denne standarden. Det reelle gjennomsnittsforbruket ligger for øvrig et stykke over standarden, så vi snakker i realiteten om informasjon med verdi for de fleste av oss.

Basert på informasjon om forbruk og skadekostnader, har vi funnet ut dette:

For hver prosent sjåføren øker drivstofforbruket ut over bilens standardforbruk, øker skadekostnadene med fem prosent. Ved normal kjøring har vi beregnet at skadekostnaden ligger i størrelsesorden 10 øre per kilometer. Hvis bilen da har et standardforbruk på 0,8 liter mens dine ansatte brenner av 0,88 liter for hver mil de kjører, øker skadekostnadene dine med 50 prosemt. Når forbruket når 0,96 liter, er skadekostnadene dobbelt så store. Det koster deg mellom 8 000 - 10 000 kroner i året i økte skade- og bensinkostnader, hvis bilen kjører opp mot 30.000 kilometer, slik mange firmabiler gjør. Og for å gjøre eksemplet enda tydeligere: Har du en flåte på 100 biler, kan du raskt legge til rundt 1 million i ekstra bensin- og reparasjonskostnader. Og det er før du begynner å tenke på tapt arbeidstid og eventuelle personskader.

Og det sier seg jo egentlig selv, men jeg sier det allikevel: Miljøkostnadene knyttet til regnestykket vi har laget, i form av økte CO2-utslipp, kommer på toppen av tilleggsregningen som du allerede må betale. Men om ikke lenge kommer noen (kanskje medblogger og stortingsrepresentant Marianne Aasen, som blant annet har ansvaret for Statens inntekter) ganske sikkert til å foreslå at bedriften må betale denne også.

Det er et pussig faktum, når samfunnets regnskaper settes sammen, at bulking og bilskader bidrar til BNP på samme måte som tomatdyrking, forskning, oljeproduksjon og hårklipp. Samtidig må det være lov å foretrekke den ene formen for verdiskapning fremfor den andre, særlig når det kreves så lite for å skape positiv effekt. Sunn fornuft, holdningsendringer og et kjørekurs for de ansatte har atskillig større effekt akkurat nå, enn elbiler og hybridmotorer, som like ofte blir en unnskyldning for ikke å gjøre noe som helst, som et utgangspunkt for handling.

Gratis pengetips
Og når bunnlinjen vokser samtidig med at de ansatte bulker mindre, er noen irriterte medarbeider som mener de allerede kjører mer enn godt nok, en lav pris å betale, bokstavelig talt.

Helt til slutt, her er noen enkle råd til å begynne med, som du kan poste på intranettet:

1. Skift gir så snart som mulig ? mellom 2.000 og 2.500 omdreininger.

2. Hold jevn fart ? bruk høyest mulig gir og kjør med lavt turtall.

3. Unngå køkjøring ? se fremover og planlegg hvordan du kan unngå «stopp og start»-kjøring.

4. Saktne farten jevnt ? brems ned med motoren ved å bruke gir og ikke alltid bremsene.

5. Sjekk dekktrykket jevnlig ? én gang i måneden.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar